Hoppa till sidans innehåll

Klubbens regler


Bestämmelser 

Förutom att medlemmarna skall hålla sig orienterade om danssportens aktuella bestämmelser vill vi att vissa bestämmelser som rör just vår verksamhet skall finnas och följas.

 

 

Vår förhoppning är att detta skall bidra till att öka trivseln inom klubben.


Så här gör vi när vi tränar

· Vi ringer till vår partner/våra partners och träningstelefonen 072-1899837 om vi inte kan träna!

· Inget spring ut och in ur lokalen under träningen (gäller alla) - ta med vattenflaska och ev handduk!

· Ingen mat, godis eller läsk i träningslokalen.

· När tränaren pratar lyssnar alla andra!

· Bruka allvar med träningen, ta hänsyn till att andra vill träna

Detta gäller i klubblokalen

· Släng inte av Dig ytterkläder och liknande över stolar och på golv!

· Ställ i ordning i lokalen efter Dig, släng ditt skräp i soptunnan!

· För bästa möjliga träning är det bara träningsgrupp och tränare som vistas i lokalen!

 

· Solidariska arbetsuppgifter

· Alla har ett solidariskt ansvar för att hålla lokalerna i ordning.

· Tävlingsdansare är skyldiga att medverka i olika aktiviteter så som uppvisningar, försäljning och dylikt.

 

 

Tävling,

Alla tävlingar ligger på swingweb där du själv går in och anmäler dig till tävlingen med hjälp av inloggningsnyckel.

Har du inte fått inloggningsuppgifter eller inte kan lägga in tävligen själv kontakta tävlingsansvarig Anki Lindh så hjälper hon dig.

Avanmälan måste ske senast 6 veckor före tävlingsdagen, därefter debiteras du startavgift .

 

Uteblir du utan giltigt skäl från en tävling (t.ex. semester, vill ej tävla, slutar, läger osv.) debiteras du startavgift.

 

Vid sjukdom, skada m.m. avgör arrangörsklubben om startavgiften ska återbetalas. Läkarintyg krävs då.

Licens

Alla dansare som skall tävla måste ha  tävlingslicens.

Licensen gäller för kalenderåret.

Klubben sköter administrationen.

Det finns  låglicens R, höglicens N. Indelningen beror på tävlingsklass.

För licens erläggs en avgift.

 

Lag-SM

· Tränarna föreslår lag till  Lag-SM.

· Styrelsen beslutar om antal lag, sponsring för buss och logi inför varje Lag-SM.

· Styrelsen godkänner laguppställningarna, och utser lagledare.

 

 

 

Vid efteranmälan senare än swingwebs sista anmälningsdag till tävling tillkommer en  dubbel startavgift.

Tävlingsledaren kan neka anmälningar som kommer senare än 4 veckor före tävlingsdagen.

Övrigt

Supporters har inte tillträde till dansgolv eller omklädningsrum, utan kan följa tävlingen från anvisade platser.

En tävlingsdag brukar bli lång! En fikakorg är alltid bra att ha med sig till tävlingen.

Använder dansaren någon form av medicin, kontakta läkaren. Finns medicinen med på dopningslistan, t ex Treo, Ipren och eller en del nässprayer osv, måste Du som högklassdansare ha läkarintyg för att få delta i tävlingen.

Dopninglistan finns på Apoteket och på www.rf.se eller DSF hemsida www.danssport.se.

Våra olika roller under tävling!

Lagledaren skall:

· Genomföra samling med de tävlande för att:

o Dela ut nummerlappar

o Ge preliminär tidpunkt för start i respektive klass

o Meddela vad som gäller för att dansare skall få lämna tävlingsanläggningen

o Meddela övrig aktuell information

o Ta hand om ev mediciner som skall finnas tillgängliga efter heatet.

· Delta i lagledarträff

· Om tränare är med, diskutera med denne om han/hon skall ta hand om förberedelser eller feedback

· Ta reda på och stödja den enskilde dansarens rutiner för uppvärmning och uppladdning.

· Se till att dansarna är på plats i god tid till deras heat startar

· Ta emot dansarna efter genomförd dans och ge spontan feedback efter egen kompetens om inte tränare är med.

· ”Peppa”dansarna (hänsyn till den enskildes rutiner)

· Ta hand om värdesaker

· Vid behov trösta.

· Vara den enda kontaktperson mot sekretariatet

· Kunna visa intyg om dopingdispenser vid medicinering.

 

· Föregå med gott exempel

 

Föräldrar skall:

· Vara hejarklack och stödja alla klubbens dansare

· Vistas på läktaren eller annan anvisad plats ihop med övriga i klubben.

· Meddela lagledaren om barnet har allergi eller tar medicin eller annan speciell info (t ex tidigare hemresa).

· Låta lagledarna ta ansvar för de tävlande.

· Respektera dansarnas träningsytor

 

· Låta lagledaren/na sköta kontakter med sekretariatet och kontakter med dansare som inte är på publikplats

· Hjälpa lagledaren om han/hon ber om hjälp med något.

De tävlande skall:

· Meddela lagledaren om Du medicinerar och behöver medicin efter heatet.

· Dopingdispens måste finnas hos lagledare  om dopinglistad medicin används.

· Fokusera på sin tävlingsuppgift

· Ge akt på och respektera det lagledaren meddelar t ex vad gäller tider och liknande.

· Alltid be om lov av lagledaren om man behöver lämna tävlingshallen.

· Alltid hålla ihop med sin partner under det att tävling pågår i egen klass.

· Meddela lagledaren sina rutiner för uppvärmning och uppladdning.

· I god tid värma upp och ev träna inför respektive gren.

· Inte tävla i kläder med reklam på, som inte godtas i SDF:s tävlingsreglemente.

· Ej byta tävlingskläder innan man är säker på om man gått vidare – det kan bli omdans. Tävlingskläder för respektive gren måste bäras vid prisutdelning.

· Heja på klubbens övriga par när man själv inte dansar.

· Vid tävlingens slut se till att nummerlapp återlämnas till lagledaren.

· Ta med sig alla sina saker från omklädningsrummet vid hemresa.

Tränare skall:

· Ge det stöd och den hjälp som enskilt par/trios vill ha.

· Ge feedback på genomförd dans när de tävlande frågar.

· Låta lagledaren/na sköta kontakter med sekretariatet.

· Heja på och stödja alla klubbens dansare

Uppvisningar

Uppvisningar är en produkt som klubben säljer till kunder och tar betalt för. Som en bonuseffekt av uppvisningar marknadsför föreningen sig genom att visa upp sin verksamhet.

Kunderna har olika önskemål. Vissa vill ha dansare i höga klasser medan andra vill ha en bredare trupp eller bara yngre dansare. Priset på uppvisningen är beroende av kundens önskemål.

Uppvisningens viktigaste mål är att göra kunden nöjd.

En uppvisning kräver en hel del planeringsjobb, Musik och program sätts ihop efter kundens önskemål och efter vilka dansare som deltar. Därför blir det stora problem för den som ansvarar för uppvisningen om det blir ändringar i sista stund.

Vid uppvisningar gäller följande:

· Du får en förfrågan om att delta och ger ett definitivt svar, ja eller nej. Detta för att kunden måste få ett besked .

· Har man sagt ja, avbokar Du Dig inte i sista stund (utan giltigt skäl).

· Uppvisningsansvarig planerar uppvisningen efter kunden önskemål.

· Du dansar för uppvisningens bästa, för en bra produkt, inte för att visa upp Dig själv.

· Du kan dansa med någon annan än Din ordinarie danspartner. Då i samråd med uppvisningsansvarig

· Vilket tempo eller vilken grupp Du får dansa i kan bero på antal dansare, klädbyten, vilka grenar Du dansar osv. Det har i första hand inte att göra med i vilken klass Du normalt dansar eller hur ”duktig” Du själv eller övriga i gruppen är.

· En uppvisning är ingen tävling. Här samarbetar vi alla för ett bra resultat.

· Önskemål om musik eller dylik framförs när Du anmäler Dig.

· Uppvisningsansvarig kan med hänsyn till uppvisningen, ha önskemål om klädval.

· När programmet är lagt och showen är igång ifrågasätts ej musikval eller upplägg utan man fokuserar på uppgiften.

· Vi uppför oss professionellt.

Föräldrar! Glöm inte att kunden är viktigast vid uppvisning, inte Ni.

Respektera kundens önskemål och uppvisningsansvarigs direktiv

 

 

Elitsatsning

För elitsatsningen gäller en egen regelbok.

 

 

 

Bli medlem

Postadress:
DF Dance Port Fjällbacka - Danssport
Ann Brattström, Råröd 3
45741 Fjällbacka

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info