Hoppa till sidans innehåll

Våra pass


Aerobic: Aerobics är ett samlingsnamn på olika typer av träningspass som bygger på aerob träning, som gett aerobics sitt namn. Aerob träning betyder träning med tillgång till syre, således konditionsträning. Konditionen begränsas i första hand av hjärtats förmåga att pumpa ut blod i kroppen, kärlens förmåga att distribuera blodet och antalet mitokondrier i muskelns celler. Ett aerobicspass utgör därför kardiovaskulär träning.

I passet så ingår uppvärmning, konditionsträning, nedvarvning, stretch samt muskelträning.

Våra pass är uppbyggda i 3 st block och körs efter hur gruppen ser ut till modern musik. 

 

Afrodans: Ett pass fullt med uttryck från den afrikanska musiken och där musiken och dina rörelser är två viktiga komponenter. Man kan uttrycka en berättelse med kraftfulla, fria och svepande dansrörelser till toner av afrikansk musik.

Den afrikanska dansen och musiken bygger upp, balanserar och stärker både kropp och själ. Till trummornas rytm tränas kondition och fysisk stryka märkbart upp, samtidigt som koordination, rytmkänsla och bejakande av den egna känslan i uttrycket kommer som underbara gåvor.

Just vår afrodans är uppbyggd i block i takt med musiken i gruppform. Ett ordentligt motionspass och verktyg för stresshantering. Varje lektion är 1 tim.

Passar alla, även den med problem med fötter, ben, armar m.m.

 

BodyPump®: Förkoreograferad styrketräning med inspirerande instruktör till musik som utmanar dig och gör dig stark. Vi använder en lätt skivstång (många repetitioner med små vikter ger hög totalt belastning). Passet är perfekt för de som vill träna igenom hela kroppen på en timme. Att Bodypump® är enkelt gör det lätt att komma igång, du kan variera vikter och anpassa träningen till din egen nivå. Effektiviteten gör att du snabbt märker resultat. Les Mills program där det var tredje månad släpps ny musik och koreografi.

 

Box: Vad? Styrke- och konditionsträning som främst grundar sig på olika slag- och
sparkkombinationer med boxhandskar och mitsar (små eller stora kuddar). Vi
arbetar i ronder om ca 30-45s där vi växelvis slår och håller emot.  Varje
pass innehåller även konditionsövningar såsom löpruscher eller hopprepshopp
samt styrka i form av exempelvis olika magövningar. Det enda du vet på förhand
är att du kommer att få slåss och att du kommer att ha roligt. Vi varierar
passets innehåll från gång till gång.

Vem? Alla kan vara med. Vi arbetar mycket i par men det går utmärkt att
komma ensam. Vi försöker para ihop så jämna par som det går utifrån främst
längd. Alla lägger intensiteten i slagen på sin nivå och de övriga övningarna
är anpassningsbara. Är du ny går vi igenom tekniken i varje slag extra noga.

Varför? Ett effektivt pass som drar igenom hela kroppen på 45 minuter. Såväl
svetten som endorfinerna sprutar. Perfekt om du har haft en tuff vecka. Mage-
och rygg är påkopplade genom hela passet och ger dig en stabil hållning.

 

Core Cirkel: Effektiva övningar som stärker din core = muskler som sitter mellan axlar och höfter. Stationsträning med bl.a coreboll, viktplattor samt din egen kropp som motstånd. 

 

E-fit: E-fit har sitt ursprung i CrossFit - vi blandar kettlebellsövnigar, skivstångsövningar, övningar med enbart kroppsvikt, kondition, balans mm.  Varje pass inleds med gemensam uppvärmning och avslutas med stretch/rörlighet. E-fit är träning för alla, du tävlar bara mot dig själv men vi kan utlova ett högintensivt pass som får dig att ge allt under kort tid.

 

Functional Moves: Stabilitet-mobilitet-styrka-kondition. Det är ledorden för det svenska konceptet Functional Moves. Med enkla rörelser som ibland är utmanande men aldrig komplicerade gör vi övningar som påminner om de rörelser vi gör varje dag men nu med guldkant. FM är uppbyggt i fem delar; uppvärmning, tre moduler och ett avslut. Modulerna i sig är indelade i balans, tre olika styrke- och mobilitetövningar samt en avslutande konditionsdel i ynka 90 sekunder. Redskapen vi använder oss av är en bräda, vikter (oftast 2,5 eller 5 kg) och så världens bästa redskap; dig själv.

Tre gånger om året kommer en nytt program och vi börjar alltid med låga nivåer som vi sucessivt ökar på allt eftersom veckorna går. Men man måste inte vara med från början av ett nytt program, man kan börja när helst på terminen som det passar en. Du bestämmer själv vilken nivå du vill träna på. Du kanske har en stark dag eller en dag när det riktigt inte vill sig. FM passar båda dessa dagar och alla dagar där emellan.

 

Kettlebells: Intensiv träning med kettlebells, alla pass har olika upplägg men vi använder kettlebells på ett eller annat sätt. Mycket styrka, kondition men lätt att hänga med även för dig som är ny. 

 

Kom-igång-träning: Ett lagomt pass uppdelad i 3 delar. Vi börjar med att mjuka och värma upp vår kropp med lite rörlighetsövningar. Sen gör vi styrka för mage och rygg och för hjärtats skull avslutar vi med några få minuters pulshöjande spinning och självklart lite avslappning och stretch efter det.

Totalt ca 50 min. Passar både nybörjare och vana.

 

RPM®: RPM® är träning på cykel där du cyklar till rytmen av kraftfull musik. Instruktören leder dig genom berg, bergstoppar, tidsutmaningar och intervallträning. Liksom alla Les Mills-program släpps var tredje månad ny musik och koreografi.


SomaMove®: SomaMove® är en mjuk men samtidigt kraftfull träningsform som innehåller styrka, rörlighet, stabilitet och kondition. Du arbetar med kroppen som ditt motstånd och med underlaget som ditt redskap. SomaMove® ger dig en stark och balanserad kropp. Hela passet är ett oavbrutet flöde av spännande och kraftfulla rörelser där du tar utmaningen till den nivå du vill.


Spinning: Vi erbjuder flera olika typer av spinningklasser. Spinning Activio är en klass där vi använder oss av ett pulssystem under klassen, andra pass körs utan pulssystem. Spinning för cyklister är ett 90-minuterspass men för övrigt ingen skillnad mot de andra passen.

 

Step-up: Step up är en grym träningsform. Det ingår i Aerob träning och du använder dig av en step bräda (eller 2 st) som man går upp och ner på i olika stegrörelser.

Vår Step up är uppbyggd i block till modern musik. Ibland använder vi oss av två st brädor och ser då till att du använder höger och vänster ben lika mycket så man inte överbelastar ett ben.

Passar för dig som vill:
– Förbättra konditionen
– Förbättra koordinationen
– Gillar att röra dig till musik

 

Strong by Zumba: Strong by Zumba™ är ett gruppträningsprogram som lättast kan beskrivas som en kombination av HIIT (högintensiv intervallträning), egna kroppsviktsövningar, styrka och kondition - allt detta så klart under ledning av musik! Det finns inga danssteg och musiken är, som i alla former av Zumba, en viktig del av passet.  Rörelserna är synkroniserade med musiken och tempot ger passet en hög intensitet. Genom att använda sig av sin egen kroppsvikt kommer man att få muskulär uthållighet, toning och definition, och givetvis den stora glädjen att träna till härlig musik!

 

Styrka i grupp: Funktionell styrketräning där du, förutom styrka, utvecklar rörlighet, balans och koordinationsförmåga. Detta gör du med övningar som aktiverar många olika muskler samtidigt genom enkla men effektiva övningar, både med hjälp av egen kroppsvikt och redskap. Denna träningsform är till för alla, både för dig som vill ha en fysisk utmaning och för dig som är nybörjare.

 

Vattengympa: I rehab-bassängens varma vatten erbjuder vi vattengymnastik. Passen är 30 minuter långa och utformade för att passa alla som vill ha friskvård. Till musik och med hjälp av redskap så som hantlar, frisbee och ”korvar” tränar vi styrka, kondition och rörlighet.

 

Yoga: Fysiska och dynamiska rörelser kombineras med andningsövningar och meditation. Yogan handlar om att skapa en skön kropp att leva med och i. Andningsövningar kan hjälpa att minska spänningar och stress. Meditationen stillar sinnet och låter hjärnan vila. Yoga är bra för kropp och själ! Klassen passar både vana yogisar och nybörjare.

 

Zumba: Zumba Fitness är en glatt humöroch pulshöjande träningsform som får svetten att rinna! Zumba bygger på danssteg från olika latinska och internationella rytmer, som t.ex. salsa, merengue, cumbia, reggaeton, tango, bollywood, cha-cha, bachata etc. Passet startar med uppvärmning med grundläggande aerobicsteg som följs av konditionsträning och sist nedvarvning och stretch. Ingen tidigare erfarenhet krävs. Ung som gammal – killar och tjejer – tränad som otränad är välkommen!

Uppdaterad: 2017-03-01 20:37
Skribent: Maarit Kaskela

Postadress:
IF Aerostep Company - Korpen
Skolgatan 5
81330 Hofors

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info