Hoppa till sidans innehåll

Tävlingsrutiner


När man tävlar i friidrott finns det en del att tänka på som ny och det är därför viktigt att förbereda sig på ett bra sätt så att man känner sig så trygg som möjligt inför själva tävlingsmomentet. Här nedan kan du ta del av en checklista som hjälp inför ditt tävlande.

Väl på plats på tävlingsarenan - Att tänka på

  • När du är på plats på tävlingsarenan krävs det eget ansvar, då man i friidrott måste pricka av sig själv. Oftast skall detta göras senast 1 h före tävling. 
  • Dessutom ska man vid många tävlingar bära nummerlapp, vilket innebär att man också planera in extra tid för att hämta ut nummerlappen. Det kan därför vara bra att vara på plats ca 1,5 h före tävlingsstart.
  • Se till att ha med dig spikskor (om du har), vattenflaska och energi i form av dryck eller lättsmält mat, som kan vara bra om man ska göra flera grenstarter under dagen. 
  • De flesta tävlingar som går i närområdet bemannar vi med tränare, vilket innebär att det finns tränare på plats för att hjälpa dig. Detta kan vara en tränare som inte är din ordinarie tränare. Vilka tävlingar som bemannas står i Tävlingskalendariet.
  • Oavsett om tävlingen är bemannad med ledare eller ej, så måste man som aktiv oftast värma upp på egen hand. I många fall ska flera aktiva tävla i samma gren, vilket innebär att man kan värma upp tillsammans. Läs mer om tävlingsuppvärmning i nästa stycke.

Tidsplan/Uppvärmning på tävling

Som tidigare nämnts måste man som aktiv oftast värma upp själv eller tillsammans med andra aktiva, men utan tränare. Det kan då vara bra att lära sig följande tidsplan och uppvärmningsrutin:

1. Anländ till tävlingsarenan 1,5 h före tävlingsstart.

2. Gå direkt till anslagstavlorna med startlistor och pricka av dig och sedan för att hämta ut nummerlappar om sådana finns.

3. Kolla in arenan och hälsa på klubbkamraterna. Kolla var du ska tävla någonstans och kolla upp var toalett etc. ligger.

4. Starta uppvärmningen ca 1 h före tävlingsstart enligt följande:

  • DEL 1 - BLI VARM. Jogga i ca 10 min för att bli ordentligt varm. Jogga framåt till en början och jogga sedan bakåt, åt sidan och med lite lätta hoppsasteg och dylikt. OBS! Ska du tävla i medel-/långdistans bör du komma upp i högre löphastighet och springa en längre stund för att få igång syreupptagningen. Då måste man börja tidigare än 50 min före start.
  • DEL 2 - OPTMERA RÖRLIGHETEN. Ägna ca 10-15 min åt att tänja kroppens muskler och skapa rörelseomfång genom att göra övningar med aktiv-/dynamisk rörlighet där musklerna tvingas ut i ytterlägena. Fokusera extra på de muskelgrupper som är involverade i den/de grenar du ska tävla i. Tänk på att man före tävling bör undvika statisk stretching, som tenderar att minska musklernas elastiska kapacitet. 
  • DEL 3 - OPTIMERA EXPLOSIVITETEN. Att tävla i friidrott handlar i de flesta grenar om att koppla på samtliga muskelfibrer i en muskel. För att kunna göra detta måste kopplingen mellan hjärna muskler funka. Därför bör man i den sista delen av uppvärmningen aktivera/belasta de muskler som ska aktiveras under tävlingen. T.ex. att göra några hopp om man ska hoppa, göra ett antal rusher om man ska springa och göra ett antal kast om man ska kasta.  Man bör också "väcka" det neuromuskulära systemet genom koordinativt utmanande övningar. De kan t.ex. vara att jonglera, men också övningar som ligger nära själva tävlingsmomentet. Detta behöver inte ta mer än ca 10 min.

4. Nu finns det lite säkerhetsmarginal för oplanerade toabesök etc.

5. Sedan är det dags att infinna sig 10-15 min (beroende på tävling) före tävlingsstart för upprop.

Startlistor, tidsprogram och övrig tävlingsinformation

Hittar du oftast på arrangörens hemsida några dagar före tävling.
Om vi har anmält större trupper så brukar vi länka från vår hemsida.
Du kan också ofta finna länkar från http://www.gfif.se eller 
http://www.friidrott.se

Uppdaterad: 2017-01-04 13:47
Skribent: Ulf Petersson

Samarbetspartner:

spaloggahogermarginal

 

Friskvårdspartner:

 

Öriga samarbeten:

 springigbg

 

 

GV_LK_190x105

 

Postadress:
IK Lerum Friidrott - Friidrott
Granitvägen 3
44361 Stenkullen

Kontakt:
Tel: 030222282
E-post: This is a mailto link