Hoppa till sidans innehåll

SE-UHT Twin III Acro - tvåsitsigt segelflygplan



Maskinen kan bokas via www.bokaplan.se
Läs gärna bokningsanvisningar här.
Saknar du inloggningsuppgifter? Kontakta This is a mailto link (Jan Andersson)

 


SE- UHT
Grob G-103 Twin III Acro
Tvåsitsigt segelflygplan

SE-UHT är klubbens viktiga skolflygplan. En Twin III Acro, som är en av de bästa grundskolsegelflygplanen i världen! SE- UHT har fast landningsställ och är utrustade med dubbelkommando, dvs. alla instrument och spak finns i fram och i baksits. SE- UHT är klubbens arbetshäst, den tål väldigt mycket.

 

Är du intresserad av att göra en prova-på start hör av dig till This is a mailto link

 


Twin III Acro

Teknisk data från tillverkarens Grob`s hemsida + broschyr
(observera att gällande data är de som står i flygplanspärmen!)

 

Typ beteckning

Grob G103 III Acro

Tävlingsklass

Klubbklass  (Tävl. Index=96)

Besättning

2

Spännvidd

18 meter

Höjd vid stabilisatorn

1,55 m

Cockpit, bredd

0,71 m

Cockpit höjd

1,02 m

Längd

8,18m

Vingyta

17,5 m²

Sidoförhållande

18,5

Tomvikt

415 kg

Maximal flygvikt

600 kg

Tillsatsvikt

185 kg

Vingbelastning

34 kg/m²

Maximal fart

250 km/h (lugn luft)

Max. Manöver fart

Stallfart

170 km/h (byig luft)

  62 km/h (ensits)

Fart vid flygbogsering

185 km/h (maximal)

Fart vid vinschstart

140 km/h (maximal)

Max. sidvind vid start/landning  15 km/h

Minimal sjunk hastighet

ca. 0.57 m/s (ensits med 71 km/h)
ca. 0.64 m/s (dubbelsits med 80 km/h)

Bästa glidtal

38  vid 97 km/h (dubbelsits)

Avancerad flygning och molnflygning Är inte tillåten med SE-UHT.

  

G103 III Acro

Konstruktör: Heinz Wagenseil/ Burkhard Grob (Twin Astir -1977)

Land: Tyskland

Tillverkare: Fa. Grob i Mattsies

Antal tillverkade exemplar  Twin III och Twin III Acro: 167

 

Vingar: dubbeltrapets- geometri med Epplerprofil E583, byggd som GFK- sandwich, Flygplanstruktur: composite/ GFRP- CFRP

Pedaler i framsits är omställningsbart, huven är tvådelad + öppnas åt höger.

 

I januari 1989 började leveransen av G103 Twin III  med spännvidd på 18 meter. Introduktionspris blev då 74 900,- tyska mark, motsvarande ca 375 000,-SEK

 

G103 III finns även med 20 meter spännvidd. Bästa glidtalen med 20 meter vingar är 41.

 

Comment:


The G 103 C Twin III is a development of the Twin II with a new Discus plan wing of slightly increased span and modified airfoil section. The cockpit has detailed improvements including better ventilation, relocated airbrake levers to give better purchase, and canopies restrained by gas-filled struts. The unpowered sailplane was cleared for aerobatics similar to the Twin II Acro, until an unfortunaly accident i italy in 2005. In reason of this incident all aerobatics are forbidden for all Grob Twin types, which not have been upgraded by reinforcing the fuselage.

Uppdaterad: 08 JUN 2016 02:36
Skribent: Kjell Folkesson/Lutz Donnerhack

 

 

Väderprognos

Väderprognos

 

SegelflygetLogo

+

Övriga länkar


PR-STARTER

Flygsläp

För information och köp av presentkort.

 Kontaktpersoner: 
Kurt Littorin: 076-817 76 71
Jan Andersson: 070-696 87 10
Lidköpings Flygklubb: 0510-535100

SwishLFK

  


Postadress:
Lidköpings FK - Flygsport
Box 2062
53102 Lidköping

Besöksadress:
Hovby Flygplats
53102 Lidköping

Kontakt:
Tel: 0510-535100, 0702-19 18 03
E-post: This is a mailto link

Se all info