Hoppa till sidans innehåll

Filbyternas historia


Linköpings rundbanehistoria 1925-2000
De tidiga åren
Linköpings Motorklubb LMK bildades 1925.
Första tävlingen kördes på Folkungavallens idrottsplats i juli 1927. Bland deltagarna märktes Einar "Motala-Linkan" Lindqvist, som nästa år fyller 90 år och som fortfarande renoverar motorcyklar. Man startade då en på varje långsida och körde på tid. Det kördes tävlingar där till krigsutbrottet 1939.

4 oktober 1930 var det premiär för jordbanetävlingar i elljus på Folkungavallen. Einar Lindqvist vann 3 gånger i rad, 1931-33. Han körde då för LMK. Bland övriga förare märktes "Kumla-Frasse", Ivar "Skepparn" Skeppstedt, Gunnar Barthelsson, Emil George och Bertil Carlsson.
Efterkrigstiden
Efter kriget 1945 byggdes en ny bana på 475 meter på endast en månad på LV2:s idrottsplats, även kallad Brigadfältet av den andra motorklubben i Linköping, MK Falken. Den 4 november 1945 invigdes den med en jordbanetävling. Segrare blev Bertil Carlsson, Djursholm, med tiden 1'44'00.

Söndagen den 20 januari 1946 kördes den första isracingen i Linköping efter kriget på Tinnerbäcksbadet inför 5000 åskådare. Segrade gjorde Evert "Kumla-Frasse" Fransson. På hösten 1946 byggdes Linköpings Motorstadion i Ryd som invigdes med en tävling söndagen den 13 oktober. Även då segrade Bertil Carlsson, Djursholm.

1948 startades den svenska speedwayserien. Seriesegrare blev Filbyterna, som även vann 1950. Laget 1948 bestod av Hans Engborg (som vann poängligan), Linus Eriksson, Gösta Zanderholm, Gunnar och Evert Boo, Dick Weider och Stig Carlsson. 1950 tillkom Kjell Carlsson, Gösta Kugelberg, Gunnar Johansson och Torsten Karlsson. Året innan, 1949, slogs LMK och SMK Linköping (f.d Falken) ihop till Linköpings Motorsällskap, LMS.

1951 började en förare vid namn Ove Fundin, som sedan skulle bli Sverige bäste förare genom tiderna med fem individuella VM-, 6 Lag-VM-, 1 inofficiellt par-VM-, 9 SM-guld m.m. Detta år blev även slutpunkt för tävlingar på Brigadfältet.
1954 kördes Kontinentalfinalen i Ryd inför över 12 000 åskådare. Vann gjorde Ove Fundin före Rune Sörmander och Sune Karlsson. Det innebar att han gick till VM-finalen för första gången.

1955 vann Dan Forsberg och Stig Pramberg par-SM-guldet till Filbyterna. Samma år kom Ove Fundin femma i VM.
1956 blev Ove Fundin Sveriges första motorvärldsmästare alla kategorier. Peo Söderman blev 5:a.
Över 50 000 personer besökte Ryd säsongen 1956. Vid en landskamp mot England fanns 10 000 på plats.
1957 blev Fundin tvåa i VM och gick sedan till Kaparna.
1958 blev Peo Söderman svensk mästare i isracing på Stockholm Stadion.
1959 lades tyvärr Filbyternas elitserielag ned, och man fick börja om i division II.
 
 
Omstart efter nedläggning
1960 vann Filbyterna division II.
Den 21/1 1962 körde ryska isracingförare för första gången i Sverige, på Tinnerbäcksbadet i Linköping. Vann gjorde Bernt Hörnfelt, Vargarna, på 11 poäng.
1963 vann Filbyterna division III.
1965 invigdes Sviestad Motorstadion, men speedwaystadion blev ej klar förrän den 18 maj 1978.
1968 vann Filbyterna division III. Bäste poängplockare i hela serien blev 49-årige Olle Åhnström. Otroligt!! I en kvalmatch på Hammarby i Stockholm vann Dackarna med Rune Sörmander i spetsen på 37 poäng. Tvåa blev Stjärnorna på 26 poäng före Filbyterna på 23 poäng och Bysarna på 22 poäng.
 
 
"Relativ nutid"
1970 vann Filbyterna division III. Bäste poängplockare i serien var Benny Ekberg på 77 poäng.
1971 blev Filbyterna trea i division II. Ragnar Holm poängbäst i serien på 46 poäng.
1975 blev laget tvåa i division II efter Njudungarna, som vann division I 1976.
1977 kördes sista tävlingen i Ryd.
1978 vann Filbyterna division II.
1983 vann Filbyterna division II på nytt.
1988 var det återigen dags för serieseger i division II.
1990 kom laget tvåa efter Masarna i division II.
1991 var det Kaparnas tur att vinna division II, före Filbyterna.
1993 och 1994 kom Filbyterna femma före Vargarna och Masarna i division I.
 
 
Tvåa räcker inte för uppflyttning...
1997 blev det repris på 1991. Kaparna vann serien före Filbyterna, denna gång division 1.
1998 vann Masarna division I före Team Svelux och Filbyterna.
1999 vann Filbyternas division I, men förlorade Allsvenskan och missade därmed avancemanget till Elitserien. Detta beroende på att laget tvingades avvara tre engelsmän vid den avgörande matchen i Målilla p g a TV-match i England.
2000. Ekonomiska problem var nära att stoppa Filbyternas medverkan i Allsvenskan, men till sist blev det ett lag även år 2000. Bysarna och Vetlanda var numret större, och till sist blev det Bysarna från Visby som tog steget upp i Elitserien. Filbyterna trea.
2006 beslöt man att åter delta i seriestystemet. Under följande år körde Filbyterna i division 1.
I november 2010 beslöt sektionen tillsammans med huvudstyrelsen att lägga ner tävlingsverksamheten på grund av brist på förare, ekonomi och kravet på luftsarg.
 
 
Arenor
1927-1939. Folkungavallen.
1945-1951. Brigadfältet.
1946-1977. Linköpings Motorstadion, Ryd.
1978-nutid. Linköping Motorstadion, Sviestad.
Isracing har körts på följande platser: Tinnerbäcksbadet ('Tinnis'), Ryd och Brigadfältet.
 
 
Övrigt
* Fyra världsmästare har kört i laget de senaste två åren. Nämligen 1992 års mästare Gary Havelock, samt juniorvärldsmästarna Brian Andersen, Piotr Protasiewicz och Lee Richardson.
* De sex senaste årens Grand Prix har körts på Linköpings Motorstadion, dessutom två lag-VM-kval, nordiskt mästerskap, SM-finaler (senast 1993 då Per Jonsson segrade), landskamper, Par-SM, VM-kval, SM-Kval, JSM-Finalen, Masters, MCHK-speedway m.m.
Denna sammanställning är gjord av Bengt Johansson i Linghem. Stort tack
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Uppdaterad: 2017-08-27 16:31

Kontaktinformation

 

e-post: This is a mailto link

 

Träningstider:

Måndagar 17-20 & Lördagar 10-13

 

Information om träning:

Andreas Greén 076-2206195

Lasse Brinter 072-5622011

Mahrs

 

Postadress:
Linköpings MS - Motorcykel och Snöskoter
Linköpings Motorstadion
58593 Linköping

Kontakt:
Tel: 013-362690
Fax: 013-362693
E-post: This is a mailto link

Se all info