Hoppa till sidans innehåll

Övningstips


Vilka övningar kan jag som förälder göra med mitt barn? 

 

DOPPA

  1. Börja med att barnet själv får doppa huvudet så mycket som han/hon vill. Det är lätt att man skrämmer barnet annars genom att tvinga dem att doppa hela huvudet.
  2. Börja med att doppa hakan, sen munnen, näsan, ögonen och sen hela huvudet. Detta kan göras med hjälp av en pingisboll som barnet ska putta med hakan, munnen, näsan o.s.v.
  3. När man ser att det går bra så låt en ring eller ett annat föremål ligga på botten på den grunda delen av lilla bassängen och låt sedan barnet hämta. Håll upp ringen en bit från botten i början och ta sedan den längre och längre ner.

BUBBLA

  1. Vid bubbelprov kan man börja med att blåsa på en pingisboll som flyter på vattenytan. Om ni inte har någon pingisboll så kan barnet blåsa på vattnet bara.
  2. När ni känner att barnet kan det så ska barnet börja blåsa i vattnet så det kommer bubblor (koka kaffe).
  3. Till slut så ska barnet ner under vattnet och blåsa ut genom munnen. 


GLIDA

  1. Vid glidprov så börjar ni med att ställa barnet vid kanten i vattnet. Barnet ska ha en fot i väggen så att han/hon får fart framåt. Ni tar tag i barnets händer och säger ”ladda, sikta, skjut”. Vid ladda håller barnet sina armar rakt upp, vid sikta lägger barnet ner armarna i vattnet och vid skjut så skjuter man iväg. I början kan ni göra det med huvudet över vattenytan. Målet är att barnet ska ha ansiktet ner i vattnet.
  2. Det är viktigt att barnets ben är stilla. Barnet ska glida inte sprattla sig fram.
  3. När ni har tränat med att ni håller barnet ska barnet nu ha en platta istället. Barnet ska hålla längst ner på plattan. Du ska kunna se barnets ansikte mellan armarna. Armarna måste vara raka. Sen gör ni ”ladda, sikta, skjut” på samma sätt som när ni höll barnet. 


 HOPPA

  1. Hopp-prov sker i stora passängen, på den grunda delen. Låt barnet först sitta på kanten och hoppa ner om hon/han är rädd. Låt dem hålla någon i händerna.
  2. När man sedan ser att det går bra så låter man barnet hoppa utan att hålla någon i handen.
  3. Därefter får barnet prova att hoppa stående från kanten och du som förälder fångar upp barnet i vattnet.


FLYTA

  1. Vid flytövningar så är "korvarna" väldigt bra. Lägg korven under svanken på barnet, be dem titta upp i taken.
  2. Till en början kan barnet hålla i korven med armarna, men efter ett tag så måste de släppa den. Man kan även köra "flygplan", då har barnet en platta i var hand, lägger sig sedan på rygg och får då stöd av plattorna som håller kroppen uppe.
  3. Till slut ska barnet kunna lägga sig själv och flyta utan hjälpmedel.
  4. När barnet ska ta Sköldpaddan, ska han/hon lägga sig själv på rygg, ligga där i 5 sekunder och sen vända sig till magläge utan att röra botten. Detta kan tränas genom flytövningarna som står ovan och att ni föräldrar sen hjälper barnet att vända sig i början.


RYGGSIM  

  1. Vid ryggsim kan man hjälpa sitt barn med att sprattla med raka ben och att tårna ska peka framåt, ej uppåt. Detta sker med hjälp av en platta som barnen kramar om.
  2. Med armarna kan man hjälpa till genom att se till så att barnet har raka armar och att det är lillfingret som kommer ner först i vattnet.
  3. Huvudet ska ligga plant i vattnet så att barnen tittar upp i taket. Tittar barnen på sina fötter så sjunker rumpan ner och det blir svårare att simma.
  4. Många barn tycker det är otäckt att få vatten i öronen, då spänner de nacken och tittar på sina fötter istället. Detta gäller även när man ska flyta med barnet.
  5. När barnen inte har hela örat under vattnet blir det jobbigt för dem eftersom de hör vattnet ”klucka”. Därför är det viktigt att de har hela örat under vatten även om de tycker att det är läskigt. 

BRÖSTSIM

  1. Vid bröstsim så klarar många barn av att göra armtagen väldigt lätt och benen "hänger" mer med eller så sprattlar barnen med dem för att hålla sig flytande.
  2. Lägg barnet på kanten så att benen är i vattnet och gör sedan bentagen, eller låt barnet hålla i stången som är vid kanten med en dyna på sig och gör sedan bentagen.
  3. När barnet lärt sig tekniken lite så kan man gå över till att de får ha en dyna på sig och en platta i händerna, så låter man dem göra bentagen fram och tillbaka i bassängen.
  4. Många barn är duktiga på att göra arm och bentag för sig, men när man ska göra det samtidig så blir det lite svårare och detta är helt normalt då motoriken inte alltid är utvecklad till att klara av det.
  5. Ha tålamod och träna så kommer det av sig själv sen.
  6. Tänk på att benen ska vara liksidiga, d.v.s. det ska se likadant ut med båda benen.
  7. Det är viktigt att barnen vinklar sina fötter ordentligt och liksidigt annars riskerar de att få en så kallad ”stickfot” och det är mycket svårt att träna bort. ”Stickfot” innebär att benen inte är symmetriska.Med vinkling menar vi att efter barnen har böjt benen ska fötterna/tårna peka utåt till dess att benen går ihop igen.


VANA ATT BADA I OLIKA BASSÄNGTYPER

  1. Många barn är väldigt duktiga på att bada och simma i vår lilla bassäng. Det är tryggt för dem då vattnet är varmare och det inte är så djupt.
  2. Guldpingvinen kräver att barnet simmar 10 meter i stora bassängen, där det är djupare och lite kallare i vattnet, vilket gör att många barn blir rädda. Är ni och badar med ert barn så bada gärna i den stora bassängen också ett litet tag.  

Lycka till!!!

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Uppdaterad: 22 JUL 2014 13:47
Skribent: Anne-Sofie Lundbergh

LSS Kansli Telefontider

 

0722-182007  

Måndag-Söndag 1000-1500

 

This is a mailto link

 

_______________________

 

Simskolegrupperna

Szilard Pilcz

Simskoleansvarig

 

Måndag 10.00-15.00

Tisdag  10.00-15.00

Onsdag 13.00-15.00

Torsdag 10.00-12.00 och 16.00-19.00

Fredag Ledig

Lördag och Söndag 12.00-15.00

Telefon: 0736729505

 This is a mailto link 

 

 

 

14958682-z2gNa

 

 

2013 gul

 

 

 

 

Sigvards mäklarsida

 

 

th

imgres

 

Postadress:
Ljungby SS - Simidrott
Sunnerbohallen, Box 837
34118 Ljungby

Kontakt:
Tel: +46 722 192007
E-post: This is a mailto link

Se all info