Hoppa till sidans innehåll

Riktlinjer tävling och träning


Träning



För att få en röd tråd i träningsupplägget från de yngsta och ända upp till seniornivå använder vi oss av följande träningsupplägg:



7-8 år, tränar en gång per vecka. Träningen ska präglas av lekfullhet och inlärning av många grovmotoriska rörelsemönster detta för att skapa en bra bas för idrottslig utveckling i högre åldrar. Dessa rörelsemönster lär sig barnen genom lekar. Friidrottens alla löp-, hopp-, och kastgrenar ska också introduceras. Grundläggande gymnastik och styrkeövningar är också viktiga. För att kunna genomföra denna varierande träning har vi tillgång till Idrotts Parken (IP), Team Sportia Hallen och gymnastiksalar. Viss träning sker också i Råssnäs, i och vid elljusspåret.



9-11 år, tränar upp till två gånger per vecka. Träningen ska fortfarande vara lekfull och allsidig, det är viktigt att få in koordination, rörlighet, uthållighet, styrka och snabbhet samt att alla friidrottens grenar utövas, det ska vara fart och variation på
träningarna. Tränar gruppen två gånger per vecka rekommenderas det att det ena
passet, under sommarhalvåret, genomförs på IP och det andra i Råssnäs/Fålehagen. Under vinterhalvåret utförs det ena passet i en  gymnastiksal och det andra i Team Sportia Hallen.



12-15 år, tränar upp till fyra gånger per vecka. Träningen ska vara allsidig och innehålla koordination, rörlighet, uthållighet, styrka och snabbhet samt teknikträning i friidrottens grenar. Träningen sker på IP, i Team Sportia Hallen och i Fålehagen.



Från 16 år gör vi individuella träningsupplägg om den aktive har ett klart mål med sin träning. Har den aktive inget tydligt mål får denne en mer generell träning beroende på vilken nivå han/hon önskar. Vi för en aktiv dialog med varje aktiv för att försöka möta deras mål och utveckling. Nu ställer vi som ledare krav på att den
aktive ska kunna ta visst eget ansvar och träna på egen hand utan ledare. Även
om de aktiva i gruppen har individuella mål försöker vi stärka gruppkänslan genom
att ha gemensamma träningspass så ofta vi kan, detta för att de aktiva ska känna
samhörighet och tillhöra en grupp. Det gör vi t.ex. genom sprint pass eller
annan träning i grundträningsperioden.



Vi vill ge alla aktiva friidrottare möjlighet att satsa på sin idrott fullt ut inom föreningens regi.



Därför ordnar vi utvecklingsträffar av olika slag, dels genom vårat UC
(Utbildningscentra) men även genom att skapa kontakter med olika kompetenta
tränare och utveckla samarbete med t.ex. Friidrottsgymnasiet i Karlstad. Vi
ordnar även läger av olika slag.

 



Träningsläger



Föreningen anordnar träningsläger för alla åldrar i olika sammanhang. Vi som förening ser gärna att läger anordnas. Läger är till för att uppmuntra alla aktiva och för att förena träning med social aktivitet.



För de allra minsta anordnas övernattningar i Paviljongen på MAIF, här ser vi att föräldrar bör vara drivande för att avlasta ledarna.



Högre upp i åldrarna varierar längden på lägren och det ställs krav för att få följa med på lägren. Kraven för lägren är olika. Lägren ses som en uppmuntran till hård träning och en belöning för att man tränar regelbundet och kontinuerligt. Exempel på läger som kan förekomma är:



Vårläger - ett läger som vi har en helg på våren i närheten av Motala. Åldern på de aktiva varierar, men man måste klara av att träna två pass per dag och att sova borta. 



Korsör - läger i vår danska vänort. Hit åker vi en vecka på sommaren (från 12 år), vi brukar inleda med en tävling i Sverige och sedan åker vi vidare till Danmark. Här ser vi att den aktive tränar regelbundet, har friidrotten som ett stort intresse och kan vara utan föräldrar en hel vecka.



Påskläger - utlandsläger som är från 15 år. Här har vi specifika krav som vi ställer på den aktive:


  • Mål med friidrotten (första idrott)

  • Tränar regelbundet och minst 4 ggr i veckan

  • Har egen träningsplanering och kan träna på egen hand

  • Tävlar kontinuerligt och ställer upp för serielaget



På lägret är det 2 träningspass om dagen där en dag är avsatt till en mer social aktivitet. Tanken är att den aktive ska få tillfälle att träna mycket teknik i den eller de grenar som den aktive utövar.



Tävlingar 



Aktiva i 7-8 års ålder deltar i tävlingar i närområdet (Motala, Borensberg och Linköping).



Aktiva i 9-11 års ålder tävlar inom länet (Östgötacupen) och övriga närområdet.



Aktiva i 12-13 års ålder tävlar inom länet (Östgötacupen)och övriga närområdet. De deltar även i vissa tävlingar på riksnivå där bästa möjliga motstånd finns, så som Världsungdomsspelen, DN Galan Youth och Götalandsmästerskapen om man har uppnått kvalgränserna.



Aktiva som är 14 år och äldre deltar i tävlingar på regions- och riksnivå där bästa möjliga motstånd finns så som Världsungdomsspelen, DN Galan Youth, Ungdoms SM, Junior SM, Stora SM mm om man har uppnått kvalgränserna.



Stöttning från föräldrar, ledare och tränare

Utifrån ungdomarnas behov kan man som förälder och ledare tänka på följande:

  • Att vara stödjande och inte drivande i sitt engagemang – att låta ungdomarna få ta eget ansvar.

  • Att ha realistiska förväntningar och sätta resultat och framgång i rätt perspektiv. Tävla mot sig själv och sina egna resultat.(Personbästacupen)

  • Uppmuntra till att söka utmaningar och prova andra idrotter och träningsformer.

  • Att lära ungdomarna normer och värderingar.

  • Agera lugnt under tävling och visa stöd oavsett resultat.

  • Att alla ungdomar ska få utvecklas utifrån sin nivå.



 



Uppdaterad: 14 NOV 2014 17:32
Skribent: Stefan Wirebro

 LG

 

 SisuNorLarge_färg

352bb017503d1642c668a7f4d7f9d9e5_eps

Postadress:
Motala AIF - Friidrott
Friidrott, Bangårdsgatan 3
59135 Motala

Kontakt:
Tel: 0702248167
E-post: This is a mailto link

Se all info