Hoppa till sidans innehåll

Tävla i Orientering


Tävlingar

Att träna orientering är visserligen roligt men att tävla är nog ännu bättre med nya marker springa i och orienteringsutmaningar att lösa. Mer information om orienteringstävlingar följer längre ned i detta avsnitt.

Tävlingar som klubben rekommenderar till alla i ungdomsverksamheten finns i framgår av ungdomsprogrammet. Det gäller främst följande tävlingar:

  • Ungdomsserien (kretstävlingar med: Hellas, Tullinge, Tumba-Mälarhöjden, OK Älvsjö Örby, regionsfinal med alla söderortsklubbar samt ungdomsseriefinal med alla Stockholmsklubbar).
  • Utvalda tävlingar i närområdet.
  • Klubbmästerskap (sprint, lång och natt för de som vill!)
  • Utvalda budkavlar (budkavle=orienteringsstafett).
  • Helg Utan Älg på Gotland, som är något av klubbens säsongsavslutning med deltagare i alla åldrar.

Det finns ett större antal orienteringstävlingar varje helg att springa för den som vill, både i Stockholm och i andra distrikt. Se tävlingskaledern i Eventor eller i klubbens aktivitetskalender på hemsidan. I Eventor ser man även resultatet efter en tävling.

Anmälan

Om ni vill föranmäla till er åldersklass mailar ni till This is a mailto link, alternativt ber om egen inloggning till Eventor. Oftast är senaste anmälningsdag en vecka innan tävling. Om man inte har anmält sig i förväg går det i princip alltid att springa någon direktanmälningsbana (som finns i olika längd och svårighet, även för nybörjare).

Klubben står för anmälningsavgifter men om du anmäler dig till en tävling utan att dyka får du betala anmälningsavgiften själv. Tack för förståelse och omsorg om klubbens ekonomi!

Vilken klass ska jag välja?

Orienteringstävlingar erbjuder som sagt en uppsjö av olika klasser, med olika längd och svårighetsgrad. Allt från inskolningsklass (jättelätt), elitklasser (för rankade löpare) och allt däremellan! Det finns banor för alla åldrar. Då menar vi verkligen alla åldrar - från 5 år till 100 år.

Mer information om orienteringens olika klasser och svårighetsgrader hittar du här.

En enkel översikt, som även förklarar hur olika kunskapsnivåer symboliseras av färger, kan hittar du här. Läs även texten längre ner.

Hur går en orienteringstävling till i mer detalj?

Tävlingssäsongen

Tävlingssäsongen indelad i ”fyra perioder”, anledningen är att man inte får arrangera tävlingar hur som helst under perioder som är känsliga för djurlivet:

  • Från mars till mitten av maj är det tävlingar varje vecka för den som vill.
  • Under sommaren finns ett flertal flerdagstävlingar i hela Sverige, dessutom arrangeras s.k. närtävlingar samt stadsorienteringar.
  • Från augusti till mitten av oktober är det återigen tävlingar i stort sett varje vecka.
  • Under vintern arrangeras mindre närtävlingar.

Anmälan till tävling är normalt minst en vecka innan tävlingsdagen. OK ÄÖ betalar anmälningavgiften (sommarens flerdagarstävlingar undantaget, då täcker klubben avgift motsvarande 1d-tävling/dag).

Om man inte anmält sig till en tävling men ändå är sugen på att springa, kan man ändå åka ut och anmäla sig till en öppen bana. Dessa är inte uppdelade efter ålder utan man får välja den bana som man tycker passar bäst.

Mer om klassindelningen på orienteringstävlingar

Klassindelningen på orienteringstävlingar är ordnad efter ålder, kunskapsnivå och fysisk kapacitet. Kunskapsnivåerna symboliseras av färger som anger vilka tekniska orienteringskunskaper som fordras.

De lättaste banorna ska ha grön svårighet, och här finns klasserna Inskolning, Ö10 och U1. En gröna bana ska ha enbart ledstångsorientering, tydliga vägar och stigar, med alla kontroller på ledstången

Efter den gröna banan i svårighet, kommer vit bana, med klasserna H och D10, U2 och Ö1. Det ska vara en tydlig svårighetsstegring mellan den gröna och vita banan. Fortfarande är det enbart ledstångsorientering, som gäller. Ledstängerna ska vara mycket tydliga, men kan även bestå av t ex stenmurar, bäckar och diken, tydliga gränser mellan skog och öppen mark. Kontrollen får ligga vid sidan om ledstången, om det finns ett tydligt avhopp, och den syns från ledstången. Antalet valsituationer /ledstångsbyten per sträcka får vara fler. På vit bana ska man kunna snedda över öppen mark. En vit bana ska dock innehålla någon/några gröna sträckor, annars kan helheten bli för svår.

Nästa svårighetsnivå, gul bana, ska H och D12, Ö2 och U3 ha. Stegringen i svårighet från den vita banan är markant. Ledstångsorienteringen ska fortfarande dominera, men ledstängerna kan vara svårare, liten otydlig stig, stenmur med korta avbrott, uttorkat dike, beståndsgränser och liknande. Man ska också kunna lämna ledstången, för att snedda genom skog och kunna grovorientera med och utan kompass högst 300 m, om det finns en säker uppfångare och sikten är god. På gul bana ska man också prova på enkel kurvbildsorientering, t ex att följa ett mycket markant höjdparti eller att ha kontroll mitt uppe på en tydlig höjd. Man ska också kunna finorientera/gå kompass, högst 200 m, från tydlig sista säkra, mot tydlig planbildskontroll, med säker uppfångare bakom. Vägvalsproblem får förekomma och sträckorna får innehålla flera valsituationer, vilket gör att de kan bli längre. Lättare sträckor, ”gröna” och ”vita” bör ingå.

Tävlingsinformation

Alla större tävlingar använder Eventor för att sprida information. Där hittar du:

  • Inbjudan
  • Tävlings-PM. Här står bl.a. var tävlingen går och om det är något speciellt man måste tänka på.
  • Startlista, här kan du ta reda på din starttid (om du är anmäld till klass som inte har fri start).
  • Resultatlista, med sträcktider.

Har du efteranmält dig, kommer du att starta bland de första före ordinarie start.

Tävlingscentrum (TC)

Platsen där tävlingen genomförs och där alla deltagare samlas kallas för tävlingscentrum (TC). Du hittar OK ÄÖ:s löpare genom att titta efter vår klubbvimpel som vi hänger upp för att alla ska samlas på samma ställe.

På TC finns det mesta som hör till tävlingen:

  • Tävlingsprogram (PM) och startlistor. Vid varje tävling finns tävlingsprogram uppsatta, i dessa informeras bland annat om avstånd till startplatser, kartskalor, förbjudna områden mm.
  • Uthyrning av Sportidentbrickor. Klubben har ett antal brickor för utlåning, kontakta någon av ungdomsledarna.
  • Skyltning till startplatsen. Starten ligger ofta en bit bort. Du hittar dit genom att följa snitseln (plastbanden).
  • Direktanmälan. I de öppna klasserna kan man anmäla sig direkt på tävlingsdagen. Här finns både ungdoms- och vuxenbanor i olika svårighetsgrader.
  • Upplopp och mål. Sista kontrollen ligger nära målet. Sen är det bara upploppet kvar innan du går i mål.
  • Servering (marketenteri). Här kan du ofta köpa korv, smörgåsar, kaffe, läsk och annat gott att tugga på.
  • Barnpassning för de allra minsta
  • Knatteiknat/Miniknat. De allra minsta barnen kan springa en kort snitslad bana med kontroller runt TC som slutar i målet.
  • Toaletter. 
  • Sjukvård. 
  • Skyltning till duscharna. Vid nästan varje tävling finns duschmöjligheter. Ibland är den inomhus men oftast sker duschningen i det fria (varmt vatten).

Elektronisk stämpling (Sportident)

Idag används nästan alltid Sportident på alla större tävlingar. Det systemet har många fördelar, bl. a får du reda på dina sträcktider och kan jämföra ditt lopp med dina kompisars. Det underlättar också mycket för arrangörerna eftersom datorerna gör all stämpelkontroll och allt räknearbete.

Om du inte har en egen Sportidentbricka så kommer du att få en hyrbricka. Det sker automatiskt; om du inte har uppgivit något bricknummer vid anmälan så ser arrangören till att det reserveras en hyrbricka. Om du vill kan du skaffa en egen Sportidentbricka (se under Länkar var du kan handla bricka).

Det du behöver tänka på när du använder Sportident är:

  • På väg till start tömmer (nollställer) du din Sportidentbricka. Det sker genom att du stämplar i en speciell enhet. Nollställningen tar lite tid, kanske 10 sekunder. Vänta tills du får bekräftelse, dvs lampan på enheten blinkar till och ett kort pip hörs.
  • Vid starten kontrollerar (checkar) du att din Sportidentbricka fungerar. Det sker också genom stämpling i en speciell enhet. Den här gången ska det dock gå snabbt: Du ska få ett pip direkt.
  • Vid varje kontroll stämplar du. Kontrollera att du får bekräftelse: Lampan blinkar till och ett kort pip hörs. Det gör inget om du råkar stämpla flera gånger i samma kontroll; bara den första stämplingen räknas.
  • Vid målgång stämplar du. Se till att du får bekräftelse.
  • Efter målgång läser arrangören av din Sportidentbricka.

Start

Starten ligger ofta en bit från själva TC. Avståndet står alltid att läsa i tävlings-PM, vanligen mellan 0,5 och 2 km. Ibland finns det flera startplatser, se då till att du går till rätt. Om du vill följer någon av ungdoms­ledarna eller någon av de äldre ungdomarna dig till starten.

Det är alltid tydligt skyltat och snitslat med plastband i olika färger till de olika starterna. Om det är 1,5 km till start behöver du omkring 30 minuter på dig för att värma upp, gå på toa, knyta skor mm. Vid start kan man lämna överdragskläder (bra om det är dåligt väder); de körs sedan tillbaka till TC så att du kan hämta dem när du kommer i mål.

Vid start finns en klocka (eller ett blädderblock) som visar "Gå fram-tid". Om du startar klockan 11.24 och det står "11.24" på klockan (eller på blädderblocket) ska du gå in i startfållan (startfålla 1 nedan) och gå fram till din klass. Sedan går du framåt en startfålla i taget när startsignalen ljuder. Funktionärerna vid starten hjälper gärna till om du är osäker.

Sammanfattningsvis händer det här vid starten:

  • På startplatsen: du väntar på din starttid ("Gå fram-tid").
  • Startfålla 1: Du visar upp din bricka och blir avprickad.
  • Startfålla 2: Du får kontrolldefinitionerna.
  • Startfålla 3: Du får kartan. Nu är det en minut kvar till start och du kan kolla in hur du ska springa till första kontrollen.
  • I skogen: När startsignalen ljuder börjar tävlingen och du springer mot den första kontrollen. 

I skogen

I skogen tar du det lugnt och tänker i första hand på orienteringen. Det viktigaste är att försöka springa rätt! När du hittar din kontroll gör du så här:

  • Kolla kodnumret så att du vet att det är rätt kontroll.
  • Stämpla.
  • Tänk ut hur du ska springa till nästa kontroll.
  • Spring mot nästa kontroll.

Kodsiffror

På din kontrolldefinition finns alla kontroller uppräknade. Där står:

  • Var kontrollerna finns, t ex att kontroll 1 är ett stigskäl. Platsen beskrivs med enkla symboler som liknar karttecknen.
  • Vilket kodnummer de har, t ex att kontroll 1 har nummer 31.

När du kommer fram till din kontroll kollar du att kodnumret stämmer. Läs först på kontrolldefinitionen (31 i det här exemplet) och titta sedan efter att kodnumret som står skrivet på kontrollen också är 31. Om kodnumret stämmer vet du att du är rätt!

Mål

När du går i mål ska du målstämpla. Sedan läser målfunktionären av din Sportidentbricka.

Kartan får du ta med dig hem. Det är kul att samla alla tävlingskartor i en pärm där du också kan skriva in resultatet.

Dusch och ombyte

Efter genomförd tävling gå tillbaka till vår samlingsplats, vila lite och drick vätska, sitt inte för länge utan gå till snarast till duschen. Alla skall duscha efter tävling. Även ute i skog och mark har arrangörerna ordnat något som kallas IP Skogen, det är duschvagnar som står uppställda med varmt och kallt vatten. Dusch finns oftast en lite bit ifrån TC, följ snitsel.

Efter duschen

När du nu är nyduschad kan det vara gott med lite mat och dricka. Då kan det vara skönt att gå tillbaka och ta en fika ur medhavd matsäck alternativ är att du spenderar lite av dina sparpengar och köper det du vill ha i markan. På varje lite större orientering-tävling finns en välförsedd marka med bra priser. Det finns ofta att köpa men godast är förstås den varma chokladen som mamma eller pappa värmde på morgonen.

Resultat sätts efter hand upp på TC. På resultattavlan anges hur många priser som delas ut i varje klass. För de yngre kan det bli priser för alla löpare. Inom något dygn kommer också resultaten att finnas på Eventor. I Inskolningsklass sker ingen tidtagning, där står bara Godkänd för fullföljt lopp.

Tävlingsklasser

U-klasser

Det finns fyra olika U-klasser, U1, U2, U3 och U4. De har grön, vit, gul respektive orange svårighetsgrad. U-klasserna är öppna för alla barn och ungdomar upp till och med 16 år. Dessa klasser är ett komplement till de åldersindelade klasserna för barn och ungdomar. I alla U-klasser finns det möjlighet för föräldrar och ledare att skugga den tävlande som känner sig osäker. Det är också tillåtet att ge den tävlande instruk­tion under tävlingen. Det är inte tillåtet för "skuggan" att ta över och hjälpa till med att lösa orienterings­problemet. Det är också möjligt för två eller flera tävlande att springa tillsammans med samma starttid. U-klasserna ska ge nya orienterande barn och ungdomar en möjlighet att oavsett ålder kunna börja tävla i orientering på en orienteringsbana som motsvarar den tävlandes kunskap.

Ålder- (och kön)sbaserade ungdomsklasser

H betyder herrar och D betyder damer.
D10 betyder alltså flickor t.o.m. 10 år (kalenderår).
D12 betyder flickor t.o.m.12 år, 11- och 12-åringar alltså, o.s.v.

Öppna klasser Ö1-Ö9

Klasser för alla. Till dessa klasser kan man i regel anmäla sig direkt på tävlingsplatsen.

Uppdaterad: 2016-06-08 02:48
Skribent: Helena Nilsson

Postadress:
OK Älvsjö-Örby - Orientering
Christer Nordström, Snäckstigen 1
14139 Huddinge

Kontakt:
Tel: 087747602
E-post: This is a mailto link

Se all info