Hoppa till sidans innehåll

TRÄNING


Planerade träningar, tävlingar och aktiviteter hittar du i  Kårekalendern. Där finns även uppdaterad information om samlingsplats till respektive träning. Även på OK Kåres Facebook-grupp kan det finnas extrainformation om träningar.

Grundträningsprogam unter vinterhalvåret ser ut enligt nedan:

Tisdagar - Intervaller/hög fart. kl. 18 Kårestugan

  • Fokus på gemenskap och sparring, alla ska kunna vara med! Inga (ol-)intervaller som man springer ensam.

  • Uppvärmingen ska vara ca 15min inklusive löpskolning. Lugn tempo till samlingsplats där löpskolningen körs så alla stora som små hänger med! Detta för att hela passet ska kunna klaras inom 1h, så att även de yngre kan lätt vara med.

  • Intervallerna ska köras på lämpligt sätt så alla “samlas in”, vid behov vänd efter hälften av tiden.

Stafett-tisdag

  • Körs i möjligaste mån första veckan i månaden.

  • Tre olika, gafflade banor, 2.5 km – 4.5 km- och 6.5 km, stegrande svårighet lätt, medel- svårt

  • Gemensam start. Alla ska vara med, stora som små.

  • Vid barmark springer vi i skogen, när snön kommer fortsätter vi med stadsorientering.

Testrundan i staden/hårt underlag

  • Körs 1 gg i månaden fram t.o.m. mars

  • Start 18.20 vid bergbanans dalstation, g:a Lugnetentrén.

  • Mål i höjd med bakre entrén till Lugnethallen. Tänk på tidtagning!

  • Kartor med bansträckningen finns i skåpet vid trappan i Kårestugan

Onsdagar - Gympa/Cirkelträning: kl 19-20.30, Lilla gymnastiksal, Lugnet

Torsdagar - Natt/Teknikträning

  • Varannan vecka

  • Fokus på teknik

  • gemensam start

  • Rekommenderat banlängd 8 km, med avkortningsmöjligheter. Förslagsvis med gaffling/ en fjäril på banan eller att banan korsar.

Lördagar eller söndagar - Långpass, lugn tempo

  • Långpass, >1,5h, på mjuk underlag.

  • Försök att ordna med vätska och avkortningsmöjlighet

  • Orienteringsbana i skog (vid barmark/lite snö) varannan vecka

  • Inget krav på kontroller, tips är att fixa en enkel bana eller löpning till ett “bo” med kontroller där man kan korta av/samlas igen

 

 

Under sommarhalvåret är grundprogrammet enligt ovan med följande ändringar:

Måndagar: spänst- och styrketräning

Tisdagar: som ovan. Kåres nybörjarkurs och skogslek för barn/ungdom.

Onsdagar: träningsorientering inom Falukretsen. Ingen gympa 

Torsdagar: ungdomsträning och teknikträning för seniorer

Lördag-söndag: oftast tävlingar, ibland en dag och ibland båda dagarna, se mer i tävlingskalendern i Eventor.

 

Håll dig uppdaterad med vad som händer genom att ofta gå in på hemsidan och läsa under Nyheter, i Kalendern och under Barn och ungdom!

Uppdaterad: 2016-11-14 20:36
Skribent: Anne Bader

Postadress:
OK Kåre - Orientering
Sjulsarvet 100
79191 Falun

Kontakt:
Tel: 02310072
E-post: This is a mailto link

Se all info