Hoppa till sidans innehåll

Bakgrund


IdrottOnline introducerades 2007 med målet att kunna erbjuda svensk idrott en stabil och driftsäker plattform för administration och kommunikation.

Beslutet att övergå till IdrottOnline berodde på att tidigare system inte längre levererade en stabil drift och utvecklingsmöjligheterna var begränsade. I beslutet låg också att utveckling och drift ska ske i Riksidrottsförbundets egen regi men i samarbete med externa leverantörer och samarbetspartners.

Med IdrottOnline erbjuds idrottens förbund och föreningar ett användarvänligt system för att skapa, uppdatera och vidareutveckla sina hemsidor men också administrera sin idrottsverksamhet. 

Digital hantering ger hög säkerhet

IdrottOnline innehåller funktioner för föreningar att söka medel från Riksidrottsförbundet (som LOK-stöd och Idrottslyft) samt för administration av utbildningar för både föreningar och förbund.

Säkerheten i systemet bygger på personnummer och föreningars organisationsnummer. Det säkerställer korrekt redovisning av utbetalda medel och redovisade studietimmar, ett krav som Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna måste uppfylla gentemot staten. Likaså sker uppdatering av personuppgifter inom IdrottOnline direkt mot SPAR-registret för att ytterligare öka kvaliteten på adressuppgifter. 

Mer om hantering av personnummer finns att läsa under Personuppgiftslagen.

Webbverktyget

IdrottOnline är baserad på webbpubliceringsverktyget EPiServer som är marknadsledande i Norden och har över 3 500 kunder och ca 20 000 webbplatser världen över.

Uppdaterad: 2014-11-28 18:11