Hoppa till sidans innehåll

Paddling i kallt vatten


All form av paddling där vattentemperaturen är under tio plusgrader, räknar vi som vinterpaddling. Då behövs större försiktighet och mer utrustning än under övrig paddelsäsong.

Tiden man klarar i vattnet vid en eventuell kapsejsning kortas betydligt. Det luriga är att på de minuterna du har på dig så sjunker din fysiska och mentala kapacitet ännu snabbare. Bara efter ett par misslyckade försök att komma i kajaken blir du så trött och uppgiven att du kanske inte kommer upp alls.

Kläder:

Absolut det bästa att ha på sig är en ventilerande torrdräkt, men det är också det dyraste. Det är tjockleken på det inre lagret som avgör hur länge du kan ligga i vattnet.

Våtdräkt år det näst bästa, men kan bli obehaglig att ha på sig och obehaglig att ta av sig i kyla. Tiden i vattnet är dock ganska lika med torrdräkten

Ett tvådelat paddelställ bestående av anorak och byxor. Är ett alternativ om anoraken har tätningar i armar och hals, och att byxorna har någon form av tätning kring vristen. Detta för att förhindra köldschock (torrdrunkning) och bromsa nedkylningen.



Om man nu inte har denna utrustning kan man sträva efter några viktiga punkter.

  • Klä ditt innersta lager med ylle eller syntet. Aldrig bomull!

  • Ditt yttre lager är vindtåligt med små eller åtdragbara öppningar vid armar, vrister och hals.

  • Din flytväst sluter runt bålen som en tjock tröja.

  • Gärna ett neoprenkappell som trycker ihop tyget runt kroppen för att minska genomströmningen av vatten.

  • Hellre förböjda neoprenhandskar än vanliga paddelhandskar som sitter på paddeln.

  • Mössa, gärna i neopren.

  • Varma skor/stövlar gärna med åtdragbart skaft.

 

Det viktigaste att tänka på är att minimera vattengenomstömningen runt kroppen. Det vatten som tränger in bör helst tränga in så långsamt som möjligt och gärna stanna där. Då undviker man köldchock (torrdrunkning) och bromsar nedkylningen.

 

Räddningstekniker:

Om ni är flera använder ni de vanliga kompisräddningarna, dock utan tömning av kajak i vattnet. Se hellre till att personen kommer ur vattnet så fort som möjligt. Tömma kajaken kan ni göra sen med handpump. Strunta i att simma efter paddeln om ni har tappat kontrollen på den. Använd reservpaddeln istället och hämta 1:a paddeln senare.

Om du är ensam, se till att du behärskar eskimåsvängen och re-entry till fullo. Flottöruppgång är en mycket osäker räddning i kallt vatten. Behärskar du inte rollen minskar du dina chanser att klara dig betydligt. Det är kort om tid och du blir trött fort.



 Hypotermi-nedkylning:

När kroppen avkyls upplever man att man klarar detta förvånansvärt bra. När händerna börjar bli som "tumvantar" blir det svårt att hålla i något och händerna gör inte som man vill. Man börjar bli lite frustrerad. Utan att man märker det blir man mer och mer apatisk och det blir svårt att motivera sig till att göra någonting. Man behöver någon som agerar och tänker för sig. Var minst två.

När man till slut har fått någon som kapsejsat upp på land är det viktigt att byta kläder omedelbart. Personen behöver hjälp med det. Sedan är det viktigt att resten av uppvärmningen inte går för fort, det blir oerhört smärtsamt. Se hellre till att gå med personen litegrann så att blodcirkulationen kommer igång.

Har nedkylningen blivit så kraftig att han/hon nästan är okontaktbar (legat i vattnet i en halvtimma eller längre) är det sjöräddningen som gäller och uppvärmning på sjukhus. Faller kroppstemperaturen för mycket dör man vanligtvis av hjärtflimmer. Känner ni er osäkra på hur ni skall agera så ring 112 och få råd.

Paddelstrategi:

  • Var inte ensam

  • Minska chanstagningen, undvik överfarter. Paddla nära land!

  • Se till att det går att retirera med vinden, in till lä om våghöjden blir för stor.

  • Vinden kyler.

  • Komplett ombyte vattentätt förpackat.

  • Ha belysning på dig eller på kajaken.

  • Ha en mobil vattentätt förpackad i flytvästen

  • Tillse att flottör, öskar, pump o svamp finns tillgängliga från sittbrunnen.

  • Använd en fånglina(gummicord) mellan paddel o kajak.

 Iskunskap:

  • Det är väldigt jobbigt att agera isbrytare, det är svårare att rädda någon bland isflak.

  • Tänk på att isen bär kajaken bättre än dina fötter när du kliver ur.

  • Akta dig för att fastna i drivande is

Uppdaterad: 2014-11-24 18:27
Skribent: Örjan Antonsson

Webbmaster

Örjan Antonsson

This is a mailto link

Postadress:
PK Delfinen - Kanot
C/o Hans Mattsson, Svarvaregatan 2
45334 Lysekil

Kontakt:
Tel: 052312540, 0703126134
E-post: This is a mailto link

Se all info