Hoppa till sidans innehåll

Motiven bakom Sponsring


de dem ett skäl...

 

 

Företagen är väl medvetna om sina motiv för sponsring och dessa bör man känna till. Det s k 'good citizenship' motivet blir allt viktigare. Företagen är inte längre bara producenter utan även samhällsaktörer. Om de inte uppträder som goda samhällsmedborgare kan även affärerna drabbas. Men företagen är främst affärsmässiga och måste förbli lönsamma. Sponsring ses alltmer som en affärsmässig idé och företagen vill ha konkret avkastning på sina sponsorinsatser, antingen i forma av ökad försäljning eller av att ses som goda samhällsaktörer - helst både och. Eftersom det blir allt viktigare för företagen att framstå som kulturellt och socialt engagerade kommer sponsring till ungdomsverksamheter sannolikt att öka. Glöm dock aldrig att vägen till sponsring och till att behålla sina sponsorer går genom utbildning och kompetenshöjning. Föreningar, organisationer och projekt som vill bli sponsrade måste marknadsföra sig själva på ett trovärdigt och tydligt sätt. De måste också upprätta och vårda hållbara och relationer med sina sponsorer.

 

För att lyckas skaffa sponsorer måste man således vara medveten om vilka motiv som styr sponsorernas val. De främsta är följande:

 

Att synas.

 Strävan efter exponering är den vanligaste orsaken till sponsring. Företagen vill synas och därför har idrottsrörelsen varit ett populärt objekt för sponsring. Logotyper och firmamärken syns tydligt på idrottsmän och arenor m.m. i TV, tidningar.

 

Association/imageöverföring och good citizenship

Amnesty, Världsnaturfonden och Pernilla Wiberg har lätt att attrahera sponsorer därför att de kopplas samman med positiva värden som lätt färgar av sig på sponsorerna. Relationer Att skapa givande relationer i en positiv atmosfär är en växande anledning till sponsring som erbjuder möjligheter utöver rent exponeringsponsring.

 

Representationsmöjligheter

Att erbjuda sponsorer att synas i rätt sammanhang, t ex är en personalkonferens i en ungdomsidrottsarena mer värd än att hyra in sig på kvarteskrogen.

 

Personalrelationsmotivet

Sponsorerna kan använda sin sponsor-mottagare till att ge sina anställda spännande och intressanta upplevelser. Personalrelationsmotivet kan också användas till att skapa lojalitet och vi-anda.

 

Personligt motiv Sponsorerna sätter sina personliga intressen i fokus, t ex att stödja vissa kultur eller idrottsintressen där de anställda eller deras barn är engagerade.

 

Fåfänga

De som kan locka med kompisar inom kulturens eller idrottens elit har lätt att fånga sponsorers intressen. Detta gäller även på det lokala planet, det finns stjärnor av olika dignitet. Kommunikation Sponsorerna behöver nå ut med sitt budskap men har svårt att lyckas i mediebruset. Med hjälp av sponsring kan de bygga upp strategiska kommunikationsplattformar.

 

Nyhetsvärdet

Företag som är relativt anonyma kan få större uppmärksamhet genom sponsring. Med utgångspunkt från de ovan nämnda motiven är det vist att tänka över vad man själv har att erbjuda en sponsor. 

Ta gärna kontakt med någon som har egen erfarenhet av sponsring (adress till sponsorföreningar finns sist i detta dokument) och fråga om de motiv du tror att din verksamhet motsvarar, verkligen gör det.

 

Uppdaterad: 2011-01-04 17:52
Skribent: Stefan Björklund

Postadress:
Roslagens JSK - Skyttesport
Gerhard Manninger, Järsö skjutbanan
76175 Norrtälje

Besöksadress:
Järsöbanan, Erkenvägen 350
76174 Norrtälje

Kontakt:
Tel: +46070-5609224
E-post: This is a mailto link

Se all info