SIV Aurland 2018 - SkärmflygKlubben Göteborg - IdrottOnline Klubb
Hoppa till sidans innehåll
Foto: Erik Heyman

SIV Aurland 2018

2018-06-21 18:46
Är du nyfiken på hur en SIV kurs går till. Läs Erik Heymans berättelse om hur det var att gå SIV kurs i Aurland.
  • Uppdaterad: 2018-07-15 19:58

SIV-kurs Aurland 2018

I år var det en begränsad skara från SFG som besökte Aurland för att gå SIV-kurs, eller sikkerhetskurs som det heter på norska, med Oslo Paraglider Klubb. Istället för den sedvanliga minibussen var det nu en Dacia kombi som fredag den 15 juni rullade norrut med mig (Erik Heyman), Erik Blomberg och Ove Persson. För min del var det andra gången på SIV-kurs i Aurland, jag var där för två år sedan och hade då maximal tur med vädret och blev klar med kursen på två dagar. Eftersom jag sedan dess bytt både skärm och sele så jag kände att det var dags för en repetition. Erik B var i Aurland förra året men hade otur med  vädret och fick bara gjort ett SIV-flyg. För Ove var det första gången på SIV-kurs, han såg fram emot att pressa sin A-skärm till det yttersta. Väderprognosen för helgen var lite blandad, lördagen såg bra ut med sol, dagarna därefter såg ut att bjuda på mer normalt norgeväder.

Kursen började med genomgång av övningar och tekniska tips på kaféet i Aurlandsvangen. Kursledarna Morten, Lasse, Öivind och Trond från Oslo Paraglider Klubb delade med sig av tips och tricks. Samt ett filosofiskt resonemang om att det värsta som kan hända är att man blir blöt och får en rejäl dos adrenalin. Trots att jag flugit ganska mycket sedan förra SIV-kursen kände jag, precis som förra gången, rejält med fjärilar i magen redan under genomgången av övningarna. Minnet av att hänga en dryg halvkilometer över fjorden och dra ner till minsta flygfart för att sedan falla ner med skärmen fladdrande över sig kom tillbaka.

Vädret var bästa möjliga så efter genomgång åkte vi upp till huvudstarten, 860 meter över havet. Till skillnad mot vad kursledarna rekommenderade valde jag en mjukstart med sidoinslag, med och utan speed, samt spin-stopp i första flyget. Rekommendationen var annars att börja med full stall för att "få det överstökat". I Norge är SIV-kurs obligatoriskt för att få licensgraden PP4 (motsvarande svensk P2) och med tanke på osäkerhet med väder och vind så väljer de flesta kursdeltagare att göra de värsta övningarna först (full stall, spin och stupspiral) så att de i nödfall kan göra de mindre avancerade övningarna på hemmaberget med mindre fallhöjd, om vädret gör att SIV-kursen får avbrytas. Pedagogiskt anser jag att det är ett lite konstigt förhållningssätt, men alla deltagare är fria att välja ordningsföljd på övningarna själva.

Första dagen fortsatte med strålande väder och efter tre SIV-flyg hade jag hunnit gå igenom alla övningar. Full stall kändes betydligt trevligare den här gången och min Gin Explorer skötte sig helt enligt regelboken på alla övningar. Efter varje flyg gav kursledarna en snabb återkoppling på genomförda övningar och tips om hur de kan göras bättre. Erik B fick stående ovationer för sina spin-stopp från Ronny Helgesen, som live-kommenterade från sin solstol. Ove imponerade stort på mig genom att sätta sin Mojo 4 i stall och spinn som om han inte hade några nerver alls.  Till skillnad mot förra gången jag var i Aurland höll sig alla kursdeltagarna torra. En deltagare var på väg in i autorotation men efter att kursledarna skrikit "Styr kontra!" i kör lyckades han stabilisera kursen och få ordning på kravatten. Efter tre SIV-flyg unnade jag mig att skippa flytvästen på fjärde flyget och göra ett "koseligt" kvällsflyg och kurva runt över starten en stund för att sedan få en halvtimmes glid ner till fjorden.

Dag två började med videogenomgång och återkoppling på kaféet. Sedan var det flygbart så det var bara att åka upp. Jag valde att träna extra på stupspiral och wingovers och lyckades få till trevliga spiraler utan för mycket pitch i utgången. Jag passade också på att dra på extra höga wing overs när jag ändå hade flytvästen på, så att säga. Sedan blev det ett uppehåll när det drog in mörka moln och de flesta norrmännen valde att åka hemåt eftersom alla var klara med kursen. Vi som var kvar fick ytterligare ett flyg på kvällen och för de flesta blev det en lugn glidtur ner till gräslandningen vid fjorden.

Dag tre var en reservdag som inte behövdes, så vi valde en tidig avfärd hem till Göteborg. Vädret var grått med lite regn i luften och vi konstaterade unisont att vi haft "kjempeflax" med vädret och att vi haft en grymt kul flyghelg.

Kohage i Aurland

Erik Blomberg och Ove Persson har precis överlevt tjurhagen mellan landningen och campingen. 

Skribent: Erik Heyman

Koppla ditt spelkort från Svenska spel till SFG.
Klicka på länken ovan.


Tävling under Flygsportsmässan i Nordstan är klar.

Förra veckans tävling under Flygsportmässan på Nordstan då vi lottade ut ett presentkort på ett tandemflyg från Äventyrscenter är nu avgjord.
Lycklig vinnare blir Marianne Aase från Göteborg som kommenterar beskedet: "Detta är ju helt sanslöst! Kan man verkligen göra sånt här när man är nästan 70 år?!?"
Jadå Marianne, det går alldeles utmärkt, stort grattis och lycka till med ditt livs upplevelse!

 


Gilla vår sida på FaceBook!


Telegram är den nya snabbchatten

Vi har nu tagit bort chattsidan.
Använd gärna Telegram som snabbchatt när du planerar dina flygrelaterade aktiviteter. Har du inte Telegram? Hör av dig till styrelsen så berättar vi hur du kommer med

 SFGs egen sida på FaceBook

Postadress:
SkFK Göteborg - Flygsport
Yaacov Neselrot, Suddeviksvägen 10
47537 Bohus-björkö

Kontakt:
Tel: +46 70-996 19 91
E-post: This is a mailto link

Se all info


aventyrscenter
Nästan 20 års erfarenhet! Service och butik under samma tak! Hjälmar, variometrar och mycket mer alltid i lager! Kort leveranstid på skärmar. Skärmflygkurser och tandemflyg. Skräddarsydda skärmflygsresor till världens alla hörn. Ring Peder, 0705-416371


 rpmsport_sfg_webb
Skärmflygsutrustning till sköna priser! Kolla in hemsidan för senaste erbjudandet!