Hoppa till sidans innehåll

Progressionsinlärning


Att arbeta med progressionsinlärning betyder att vi lär ut simsätten i fem olika etapper. Varje etapp är i sig uppbyggt i progression så vi låter barnen utvecklas i sin takt oavsett vilken simskolegrupp de tillhör. Vi kommer blanda lite i de olika etapperna så att det blir ett flyt i siminlärningen.

De fem etapperna är:

  1. Kroppsposition:
    Att lära sig hitta rätt kroppsposition innebär att lära sig flyta och glida på rygg och på mage, med armar fram och längs sidan. En viktig del i att få rätt kroppsposition är att ha huvudet i ”neutral” position, dvs blicken rakt fram. Detta kan upplevas som obehagligt utan simglasögon. Därför kommer alla barn i våra simskolor få ett par simglasögon i samband med varje simskoletermin som de ska lära sig använda. En annan sak som kan upplevas som lite obehagligt är att lära sig hålla andan så övningarna sker med rätt kroppsposition.
  2. Benrörelser:
    När kroppen är i rätt position i vattnet börjar vi arbeta med benrörelser. Det finns i huvudsak 3 olika typer av benrörelser som vi kommer lära ut, både på rygg och på mage. Vi kommer träna rörelserna mycket i ryggläge, för att barnen lättare ska kunna andas, men när de är på magläge så vill vi att de ska hålla andan under själva övningen och andas desto mer mellan övningarna. Att andas på fel sätt ger barnen fel kroppsposition vilket gör att övningarna lärs in på fel sätt. Det innebär att simsätt 1 och 2 är för oss ryggsim och frisim.
    Det är i huvudsak benen som ger en effektiv simning samt hjälper till att balansera upp kroppen.
  3. Armtag:
    Armtagen lärs ut separerat från benen, dvs de ska inte använda sig av benen under övningarna. Alltjämt är det centrala att behålla sin kroppsposition i vattnet vilket betyder att vi andas så lite som möjligt.
    Träningen går ut på att hitta ”greppet” i simtagen och det betyder att vi kommer jobba med skovelövningar.
  4. Timing:
    Att få till armtag och bentag i rätt rytm och timing är viktigt för att inte respektive rörelse ska motverka den andra. I exempelvis bröstsim och fjärilsim är detta svårt. Därför kommer vi arbeta med dessa simsätt som simsätt 3 och 4.
  5. Andning:
    När vi väl har vi väl fått till allt ovanstående börjar vi arbetet med att lära barnen att andas på rätt sätt och vid rätt tillfälle. Då kommer vi börja arbeta med att simma längre sträckor och simorken så att de kan klara av slutmålet på 100 m medley. 
Uppdaterad: 2015-05-06 21:52
Skribent: Kenneth Humling

Swimstore by Arena

Kanslietonline

Sandviken_Bingo

Swim_of_Hope

 

SSHK på Facebook

Gilla oss på Facebook

Webmaster: Kenneth Humling

Postadress:
Sandvikens SHK - Simidrott
Box 188
81123 Sandviken

Besöksadress:
Barrsätragatan 38
81180 Sandviken

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info