Hoppa till sidans innehåll
Foto: Okänd Första skolstart på Sundbro 19e mars 1944

70 år på Sundbro


Den 19 mars 2014 var det 70 år sedan den första kursen för blivande segelflygare startade på Sundbro med Erik Ersson som instruktör.

På hösten 1943 hade vi fått G9:an och bogserbilen färdiga, besiktade och G9:an provflugen.

Under kriget var de flesta personbilar uppställda p.g.a. rådande ransonering av bensin och bildäck. Segelflyget erhöll en viss tilldelning och vi fick en stor amerikanare, en Buick, av en ägare som inte kunde använda den. Den byggdes om till bogserbil för att få upp glidflygplanen i luften.

Utbildningen på den tiden skedde i tre steg, A, B och C-diplom. Man började med 50 m. lina och fick "rutcha" några gånger över fältet med något under lättningsfart för att känna litet av sidoroder- och skevroderverkan. Nästa moment var "hopp". Med spaken neutral för höjdroder ökade instruktören sedan farten något så att planet lättade från marken. När han sedan minskade farten "landade" planet. Under dessa hopp fick eleven börja känna på höjdrodret och dess verkan. Till slut fick eleven på flaggsignal från instruktören koppla loss linan och landa själv. Proven för A-diplom var fem st. flygningar rakt fram med vardera 20 sek. varaktighet.

Utbildningen för B-diplom  innebar inlärande av svängar. I början med 45gr. och senare med 360 gr. Fortfarande med bilstart men det var i regel att efter urkoppling en 360 gr. sväng och ned till baslinjen för landning. Flygtiden c:a 60 sek.
Tiden för A- och B-diplomet var från mars till slutet av dec. med ung. 60 starter och total flygtid 30 min.

När vi fick tillgång till vinsch så blev urkopplingshöjderna högre och flera svängar under AFT. Urkopplingshöjderna kunde nog bli 4-500 m. under goda förhållanden.
Under våren 1945 började C-skolningen med Grunau Baby. De första starterna var små hopp som de första med G9:an. Så blev det vinschstarter men urkopplingshöjden blev inte så överväldigande p.g.a. noskopplingen. Flygtiden blev 2-3 min.
Så gick den sommaren och inte förrän till hösten var C-diplomet klart med total flygtid 2 tim. och antal starter c:a 90 st.

Jag bifogar ett fotografi från "första dagen på jobbet", d.v.s. 19 mars 1944, med instruktören Erik Ersson längst t.h. och all matr. vi hade för att komma upp i luften.

Uppdaterad: 2017-11-27 14:10
Skribent: Georg "Gojje" Stark

Segelflygarna      Uppsala Flygklubb
Sundbro425            743 81 Bälinge
018-35 70 13   This is a mailto link

Börja segelflyga!

Associerad medlem! 

Köp presentflygning! 

Flyg hos oss! 

För medlemmar! 

Uppsala Masters! 

 

 

 

   failogo

Våra sponsorer:

UIFB_FLiggande2_R-d

Permobil

 

Finnlines_logo

Naviter logo

RBU_Stockholm

Langbrovardshus

Ottobock

Prosales (2)

rg_logga

 

 

Postadress:
Segelflygarna Uppsala FK - Flygsport
Sundbro 425, Sundbro 425
74381 Bälinge

Kontakt:
Tel: 018-35 70 13
E-post: This is a mailto link

Se all info