Hoppa till sidans innehåll

Vad är trial?


Trialsporten passar alla och ger dessutom få skador

Tänk dig en motorsport där inte farten har någon betydelse alls. Du är alltid ensam på banan och du startar när du själv vill. Du väljer den tävling som passar dig och du kan delta oavsett ålder eller kön. Skadefrekvensen är närmast obefintlig utanför elitskiktet och gemytligheten håller en hög nivå. Tycker du att det här låter som det skulle passa dig?

Då är TRIAL sporten något för dig. Den billigaste av alla motorsporter och enkel att syssla med - om man väljer en nivå som passar en själv. Man kan nu se tydliga tendenser på att trialen växer i Sverige. Sporten har alla förutsättningar för att kunna bli populär, inte minst för att den överbryggar generationsklyftor. Ofta ser man att far och son kör i samma tävling, men i olika klasser. Maskinklasserna är 50 cc, 125 och 250 cc. 50 cc kan man börja köra från ca tio-årsåldern.

Grundfilosofin är att ha roligt tillsammans och umgås med cykeln som den gemensamma nämnaren. Det finns inget hastighetsmoment i trial. Ett tävlingsbana består av 8-15 terrängavsnitt, sk. sektioner med transportsträckor emellan. Varje sektion är 20-50 meter lång och övervakas av funktionärer. Banan körs 2 eller 3 varv beroende på antalet sektioner på banan. 
Innan föraren börjar köra i en sektion memoreras banan till fots och de kör en och en utan någon större brådska. Banan skall avverkas utan att få stopp eller sätta ned fötterna. Den som fått minst fotningar (prickar), har vunnit tävlingen. Körteknik, koordination och balans premieras således.

Vad är då en trialcykel?

En trialcykel är extrem. Den är specialbyggd bara för ett enda ändamål, att ta sig fram i svårast tänkbara terräng.

Ramen: Den är uppbyggd efter principen maximal styrka och styvhet i förhållande till vikt. Ingen ergonom har ännu haft något att säga till om när det gäller designen, eftersom någon sittställning inte är aktuell. Ramen har en väldigt låg mittpunkt, för att man skall nå ner även när det är ont om mark. Det finns två ramtyper, dels sk deltabox och dels centralrörsram.

Fjädringen: Den har ganska lång fjädringsväg och är mjuk för att lätt ”svälja” ojämnheter.

Bromsarna: De är mycket effektiva och ”nyper” oehört lätt när föraren så vill.

Motorerna: De är numera vattenkylda tvåtaktare och utvecklar mellan cirka 10-20 hk. Det låter inte mycket men det är hästar som drar ifrån botten och motorerna har ett otroligt vridmoment. Det är faktiskt möjligt för förarna att på en 250 cc använda tom. 4:ans växel från stillastående och fullgas, (det finns 5 - 6 växlar). Men då drar det iväg utav ...... Inget att rekomendera för en nybörjare alltså. Motorerna har också ett mycket tungt svänghjul, som gör att cykeln går mjukt och fint på låga varv.

Detta var lite om trial. Hoppas nu du vet lite mer om denna sport.

Uppdaterad: 18 MAR 2017 18:55
Skribent: R.K

Postadress:
Sotenäs TC - Motorcykel och Snöskoter
Fredrik Ringholm, Ingeröd 410c
45494 Brastad

Kontakt:
Tel: Mikael Jonsson 070-7665152
E-post: This is a mailto link

Se all info