Hoppa till sidans innehåll

Konståkningsskolan 2017/2018


 Välkomna tillbaka!

Nu är det äntligen dags för en ny konståkningssäsong!
Vi tränare är laddade och hoppas att era barn är det med. Vi räknar med att komma igång med ordinarie schema under vecka 34 men tjuvstartar med ett pass vecka 33.

Grupper KÅS (pdf, 170813)

Glöm inte träningspasset på tisdag denna vecka

För andra året i rad är det Gabriella Yngvesson som är ansvarig tränare för konståkningsskolan så det är till henne ni kan vända er om ni har några frågor eller funderingar.

This is a mailto link

Lite information kring kommande säsong: 

  • Nytt för i år är att konståkningsskolan kommer vara uppdelat i K1 och K2 (tidigare hette det K och K1, men vi kände att en viss förvirring uppstod ibland, därav namnbyte). Tillsammans går de fortfarande under namnet konståkningsskolan, förkortat KÅS.
  • K1- Två  träningstillfällen/vecka (torsdag och söndag)
    K2- Tre träningstillfällen/vecka (prel. tisdag, torsdag, söndag).
  • Det är i K1 åkarna kommer till efter skridskoskolan och efter en period flyttas de till K2.
  • I K2 är målet att åkarna ska göra något som kallas för ett test. Det innebär att vissa moment ska utföras inför en domare. När testet är godkänt är åkaren redo för steget upp i T-grupperna dvs. Tävlings/träningsgrupperna. Vi tränare har full koll på när åkarna är redo för att test och när det är dags blir åkaren och ni meddelade om detta.
  • Gruppbyten sker endast i början av terminer och görs av tränarna i samråd med berörda.

Träningsmål
Åkarna skall motiveras och få ett ett positivt förhållningssätt till träning som gör att de kan utvecklas inom konståkning. Alla ska verka för arbetsro på och utanför is. Åkarna skall ha roligt och känna gemenskap med kamrater och tränare. Åkarna fortsätter att träna inför de skridskomörke de ännu inte tagit och de åker som förbereder 

De märkesnivåer som är aktuella för dessa grupper är märke 3 - 6. För dessa nivåer skall man ha uppnått god kontroll vid skridskoåkning både framåt och bakåt. Man skall visa god hållning och utvecklas i samling, knäböj och tryck mot isen för att på så sätt öka fart och glid. Man ska kunna utföra en vändning på en fot både bakåt och framåt (bägge fötterna) och ha god kontroll både före och efter vändning.

Innan man går vidare till ska man kunna utföra treahopp och vara på god väg att utföra Salchow och Toelop  samt ha förståelse för hoppens innebörd.

För de som vill läsa mer om märken hänvisar vi till Svenska konståkningsförbundets; Information om skridskoskolermärken.

För de som vill läsa mer om tester finns även detta på Svenska konståkningsförbundets hemsida. Information om tester.

Uppdaterad: 13 AUG 2017 22:33
Skribent: Markus Håkansson

Postadress:
Ulricehamns KK - Konståkning
Lassalyckan, Idrottsgatan
52333 Ulricehamn

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info

blålogga

UKK:s sponsorer

Ulricehamns sparbank

Stadens kafferosteri

 

Nordic Wellness

Näringsliv Ulricehamn

hokerumfastighet