Hoppa till sidans innehåll

FAQ - Uppgraderingen


Här samlar vi de vanligaste frågorna kring vår uppgradering av hemsidesverktyget EpiServer

Hur hittar jag?

Hur hittar jag strukturträdet efter uppgraderingen?

Strukturträdet ligger precis som tidigare till vänster av sidan när du loggat in. Om du inte ser strukturträdet kan du behöva "fästa det" i ditt redigerarläge. Detta gör du genom att klicka på ikonen "navigeringsfönster" längst till vänster på sidan.

navigeringsikon

Därefter kan du fästa vänstermenyn, så den alltid visas när du loggar in genom att klicka på "häftstiftet"häftstift_van

Visa svar


Dölj svar


Hur kommer jag till redigerarläget efter uppgraderingen?

Du når redigerarläget som vanligt genom att logga in via hänglåset uppe till höger på sidan och klicka "Redigerarläge". När du är inloggad kommer du kunna byta mellan att redigera direkt på sidan (standardläge) eller om du vill redigera alla egenskaper på sidan, t.ex. sökord och boxinställningar. Ikonen för redigering finner du till höger på sidan efter du klickar "redigeraläge"

alla_egenskaper page_editing 
Ändra till redigering av alla egenskaper  Ändra till på sidan redigering

Visa svar


Dölj svar


Hur kommer jag tillbaka till hemsidan från Redigerarläget?

Om du gått till redigerarläget och vill tillbaka till hemsidan kan du antingen klicka på "Hemsida" i toppbaren, då hamnar du på startsidan på din sida eller arbetsrum. Du kan även klicka på knappen "Alternativ" i verktygsfältet och därefter "visa på webbplats".

alternativ_button

visa_webbplats

Visa svar


Dölj svar


Hur hittar jag papperskorgen efter uppgraderingen?

Genom att klicka på kugghjulet längst ner till höger på sidan få man upp alternativet ”Visa papperskorg”. Kugghjulet finns både i navigeringsfönstret och i resursfönstret.
Genom att klicka på ”Visa papperskorg” så kommer man att se det innehåll som ni valt att ta bort.
Visa papperskorg

Visa svar


Dölj svar


Hur hittar jag mina bilder och dokument efter uppgraderingen?

Du hittar dina bilder och dokument genom att i redigerarläge klicka på mappen längst till höger på sidan.

bildmapp

Efter att ha klickat fram dina Media kan du fästa högermenyn, så den alltid visas när du loggar in genom att klicka på "häftstiftet".

häftstift_hoger

Visa svar


Dölj svar


Hur hittar jag förhandsgranskning efter uppgraderingen?

Efter uppgraderingen kommer det finnas tre varianter av förhandsgranskningar, förhandsgranskning, visningsinställningar samt jämför versioner. Dessa visas med tre olika ikoner, ett öga, en skärm med förstoringsglas samt rutor med en pil emellan. Förhandsgranskningsinställningarna är "sticky", vilket innebär att de förblir aktiva även när du bläddrar bland flera sidor.

forhandsgranska

 

"Ögat" (Visningsinställningar)
Här har du möjlighet att förhandsgranska i mobil eller surfplatta. Övriga ikoner under ögat har i dagsläget inga funktioner adderade till sig.

forhanfr_oga2 iphone

 

Skärm med förstoringsglas (förhandsgranskning)

Är en traditionell förhandsgranskning, så som sidan ser ut för era besökare. du klickar på ikonen igen för att komma tillbaka till redigerarläget

forgr_skarm

 

Tips! Du kan kombinera växlingen av Förhandsgranskning och Visningsinställningar

Visa svar


Dölj svar


Redigeraläget

Hur skapar jag en ny sida?

För att skapa en sida så markerar man den sidan som den nya sidtypen ska ligga under. Man klickar sedan på knappen för sidalternativ som visas längst till höger om sidnamnet i navigationsfönstret. Genom att klicka på knappen så får man upp olika alternativ, klicka då på ”Ny sida”.  
Ny sida1


När du skapar en sida måste du välja en sidtyp. Baserat på dina roller och behörigheter så visas alla de sidtyper du kan välja.
I fältet ”Namn” fyller man i sidnamnen och därefter väljer man en sidtyp genom att klicka på boxen för den sidtypen man önskar skapa.
Ny sida2

Visa svar


Dölj svar


Hur redigerar jag en sidas innehåll?

För att redigera eller lägga in sidinnehåll så behöver man klicka på menyknappen till höger på sidan. Knappen består av en rektangel med boxar i sig, bredvid är en pil som pekar nedåt. Håller man muspekaren över denna knapp så ser man texten ”Urval”. Klickar man på knappen så väljer man sedan ”På sidan-redigering” eller ”Alla egenskaper”. Observera att du måste stå markerad på sidan i navigeringsfönstret för att kunna redigera just den sidan. Väljer man ”På sidan-redigering” så kommer man att genom att klicka på text med muspekaren att kunna redigera direkt på sidan. På så sätt kan man bl.a. redigera nyheter utan att gå in i det faktiska redigeraläget. Väljer man ”Alla egenskaper” så kommer man in i ett redigeraläge där man redigerar sidan så ni bl.a. kan ändra innehåll, grundinställningar, design, boxinställningar, inställningar och sökmotoroptimering.
urval

Visa svar


Dölj svar


Hur visar/döljer jag en sida i menyn?

Klicka på urvalsknappen och sedan på ”Alla egenskaper”, då kommer man åt att redigera sidan. Vill man att en sida ska visas i menyn på hemsidan så bockar man i rutan ”Visa i navigering”. Vill man dölja sidan från menyn så bockar man ur rutan ”Visa i navigering”. I den gamla versionen så hette detta alternativ ”Visa sidan i menyn”. För att kunna göra detta val så behöver man välja ”Alla egenskaper” under urval. 
Visa i navigering

Visa svar


Dölj svar


Hur tar jag bort en sida?

För att ta bort en sida så markerar man sidan som ska tas bort. Sedan klickar man på knappen för sidalternativ som visas längst till höger om sidnamnet i navigationsfönstret. Genom att klicka på knappen så får man upp olika alternativ, klicka då på ”Flytta till papperskorgen”.
Ta bort sida

Visa svar


Dölj svar


Hur lägger jag till en gadget?

Om man klickar på kugghjulet upp till höger, bredvid knappnålen, så får man möjlighet att lägga till gadgets och ändra om ordningen. Man kan lägga till och ta bort gadgets i både navigeringsfönstret och i resursfönstret, beroende på vad man vill se vart. Samma gadgets kan därför visas i både navigeringsfönstret och i resursfönstret.
Lägg till gadget
Väljer man ”Ordna om” så kan man ändra ordningen på gadgets som finns i navigeringsfönstret och resursfönstret. Man flyttar runt gadgets och ändrar ordningen genom en drag and drop funktion som innebär att man klickar på en gadget och drar gadgeten till den plats som ni önskar ha den på och sedan släpper.

Visa svar


Dölj svar


Hur tar jag bort en gadget?

Önskar man ta bort en gadget så klickar vecklar man ut gadget genom att klicka på namnet (i detta fall ”Nyligen”). Sedan klickar man på kugghjulet som kommer upp nere till höger och därefter klickar man på ”Ta bort gadget”.
Ta bort gadget

Visa svar


Dölj svar


Bild- & Dokumenthantering (Media)

Kommer mina befintliga bilder och dokument att finnas kvar efter uppdateringen?

Ja, I samband med uppgraderingen görs även en konvertering av de ca 2,7 miljoner bilder och dokument (media) som finns i nuvarande lösning. Ambitionen är att samtlig media ska visas på samma sätt före och efter uppdateringen.

Visa svar


Dölj svar


Hur laddar jag upp en fil?

Man laddar upp filer genom att använda sig av en drag and drop-funktion. Man klickar sig in på den mapp som man vill att filen ska ligga i och därefter så drar man en fil direkt från skrivbordet/mapp på datorn till mediahanteraren på IdrottOnline och släpper filen i rutan med texten ”Släpp filer som du vill ladda upp här”. Filen kommer då sparas i den mappen som du valt att dra filen till. 
Drag and drop
Skulle man inte vilja använda sig av drag and drop-funktionen så kan man även klicka på plustecknet nere till vänster i fönstret. Då markerar man filer direkt från sin dator och väljer att ladda upp dessa genom att klicka på "Öppna". Filerna laddas då över till katalogen/mappen i mediahanteringen på IdrottOnline.   

Visa svar


Dölj svar


Hur redigerar jag en bild i Mediahanteringen?

Vill man redigera en bild så klickar man på knappen bestående att tre vågräta streck och en liten pil som pekar nedåt som finns längst till höger om bildens namn. Flera olika alternativ kommer nu upp. Klicka på ”Öppna i Bildredigeraren”. Där kan man sedan beskära, ändra storlek och omforma bilden.
Vill man ändra filens information så som fotograf, skribent etc. så klickar man istället på ”Redigera” och ändrar/lägger till uppgifterna där.
Redigera

Visa svar


Dölj svar


Hur redigerar jag en bild som redan används på en sida?

Du kan göra enklare redigering av en bild som redan används på en sida genom i redigerarläge klicka på bilden och därefter knappen "Infoga/redigera bild".infoga_redigeraknapp

 

I popup'en som öppnas kan du sedan bl.a. ändra storleken på bilden. Det gär även bra att markera bilden och med hjälp av muspekarna dra den till önskad storlek.

dragsize2

Visa svar


Dölj svar


Hur tar jag bort en fil?

För att ta bort en fil så klickar man på knappen bestående att tre vågräta streck och en liten pil som pekar nedåt som finns längst till höger om filens namn. Flera olika alternativ kommer nu upp.
Klicka på ”Flytta till papperskorgen” så tas filen bort.
Flytta till papperskorgen

Visa svar


Dölj svar


Hur skapar jag en ny katalog/mapp?

Genom att klicka på knappen med tre vågräta streck och en pil neråt nere till vänster i resursfönstret så får man upp olika alternativ. Klickar man på ”Ny katalog” så kommer man vidare till att skapa en ny katalog/mapp att förvara filer i. Man får då upp en ny mapp i trädet högre upp i resursfönstret. Man namnger katalogen/mappen genom att fylla i namnet direkt i fältet. Vill man flytta en mapp så använder man sig av drag and drop-funktionen. Vill man t.ex. ta bort eller byta namn på en katalog/mapp (och allt innehåll) så klickar man på knappen till höger om katalog/mapp-namnet, knappen består att tre vågräta streck och en liten pil som pekar nedåt. Där kan man sedan välja bl.a. ”Ändra namn” och ”Flytta till papperskorg”.
Ny katalog

Visa svar


Dölj svar


Hur infogar jag en bild på en sida?

För att infoga och lägga till filer så som bilder och dokument på olika sidor, t.ex. vid en nyhet, så klickar man på bilden i resursfönstret och sedan drar över filen och släpper i redigerarfönstret.
Lägg till fil1

 

Lägg till fil2

Visa svar


Dölj svar


Användarnas frågor inför EPi-uppgraderingen
Kommer vi behöva förbereda oss på något sätt inför uppgraderingen?

I och med den uppgraderingen så kommer Design version 1.0 att försvinna. Vi rekommenderar nu därför samtliga föreningar och förbund som fortfarande använder sig av version 1.0 att ändra detta till version 2.0. 

Skulle man inte ändra version så kommer er sida fortfarande att fungera efter uppgraderingen i och med att samtliga sidor kommer uppdateras till nya versionen "Responsiv version 2013" per automatik. Dock så rekommenderar vi er att ändra version i förväg för att ni ska kunna bekanta er med version 2.0 innan vi uppgraderar EPi-version.

För att ändra till version 2.0 gör enligt följande: 

  1. Logga in på föreningen (eller förbundets) IdrottOnline-sida. 
  2. Gå in i redigeraläget genom att klicka på "Redigeraläge" i inloggningsrutan. Är ni redan inloggad så klicka på hänglåset för att komma åt knappen "Redigeraläge".
  3. Markera huvudsidan i strukturträdet till vänster och klicka därefter på "Redigera". 
  4. Klicka på fliken "Design". 
  5. Under "Designstruktur" så väljer man "Design 2.0". 
  6. Klicka därefter på "Spara och publicera". 

Skulle er organisation ha version 1.0 och ha egen CSS på sidan så bör ni uppdatera till version 2.0 och ändra CSS:en innan uppgraderingen. 

Visa svar


Dölj svar


Ändras strukturen på något sätt eller kommer det fungera som tidigare?

Strukturen kommer ändras i redigeraläget. ImageVault kommer även att försvinna och istället kommer det komma ett nytt mediahanteringsverktyg. Du kan läsa mer om strukturen och mediahanteringen i våra manualer

Visa svar


Dölj svar


Kommer man få fler olika boxar att välja mellan?

Tidigare har man kunnat välja mellan 8 olika boxlayouter och maximalt kunnat ha 10 stycken boxar på hemsidan. Efter EPi-uppgraderingen så kommer man kunna välja mellan 12 olika boxlayouter och man kommer maximalt kunna ha 16 stycken boxar på hemsidan. 

layouts

Visa svar


Dölj svar


Hur kommer utseendet för webbsidan förändras?

Alla hemsidor kommer att bli responsiva vilket resulterar i en förbättring av sidorna i t.ex. surfplattor, både ur ett editeringsperspektiv och ur ett besökarperspektiv. Nytt är också att man kommer kunna granska sin hemsida för att se hur det ser ut i mobilversion.
I desktopversion så kommer utseendet inte förändras märkbart för besökarna.
Man får dock möjlighet att lägga in innehåll till höger om hemsidan t.ex. för sponsorer. Möjligheten till fler olika boxlayouter kommer också finnas men annars så är grundutseendet detsamma som innan uppgraderingen. 

Visa svar


Dölj svar


Kommer uppdateringen påverka webbsidans SEO i någon utsträckning?

Sökmotoroptimering kommer att utvecklas och bli bättre för föreningarna. Under varje sida så kommer man kunna göra inställningar under fliken ”Sökmotoroptimering”. Där man lägga till en titel, sökord för sidan, beskrivning av sidan. Man kan även exkludera sidor från sökmotorer, vilket innebär att just den sidan inte visas när man gör en sökning på en sökmotor.  

Visa svar


Dölj svar


Kommer man kunna anpassa anslagstavlan och toppbilden för olika sidor?

Detta är redan i nuläget möjligt om man använder sig utav en egen CSS. Det kommer att vara möjligt även efter uppgraderingen men då behöver man som sagt skapa en egen CSS för att få den lösningen. 

Däremot så kan man ha en annan toppbild och annan information i anslagstavlan i sidtyperna som är arbetsrum. För detta så behöver man ingen egen CSS och den här funktionen fungerar redan i dagsläget.  

Visa svar


Dölj svar