Hoppa till sidans innehåll

Mat och energi


Här hittar Ni tips på bra sportdryck eller återhämtare, eller egna blandningar. Eller annars något som är bra i matväg för oss löpare.

 

Maltodextrin.

Det är rena kolhydraterna, det tas lätt upp av kroppen och det smakar inte mycket så man kan ha i mycket av det utan att det smakar sött. Jag använder det också rent i sportdryck som jag sedan smaksätter.

Jag har också blandat det med ”Vitargo Pure” i förhållandet 50/50. Den här blandningen löser sig lättare i vatten än rent Vitargo. Sedan kan man smaksätta det hur man vill. Min favorit för tillfället är att smaksätta med granatäpplepulver.

Jag hittade det billigast i en nätbutik som säljer grejer för hembryggning (1 kg för 35:- ). Finns också i nätbutiker med träningspreparat.

 

Hemlagad återhämtare.

Hemlagat är ändå hemlagat, så jag har gjort min egen blandning till återhämtningsdryck eller som en måltid vid ultralöpning. Jag har använt mig av följande ingredienser: Maltodextrin. Det är rena kolhydraterna, det tas lätt upp av kroppen och det smakar inte mycket så man kan ha i mycket av det utan att det smakar sött. Jag hittade det billigast i en nätbutik som säljer grejer för hembryggning. Finns också i nätbutiker med träningspreparat.

 Hampapulver. Det är väldigt proteinrikt och näringsrikt. Innehåller aminosyror och är rätt fett. Hampan innehåller också lite fibrer som kan vara bra för magen att få. Kan köpas i hälsokostaffärer och på nätet.

Micro whey. Det är vassleprotein med hög proteinhalt och något fett. Smakar gott. Jag har hittat det här billigt på XXL Sport.

Vitargo. Speciella kolhydrater som tas lätt upp av kroppen.

 

Maltodextrin 120 gram.

Hampapulver 60 gram.

Micro whey 60 gram.

Vitargo 60 gram.

Resorb 3 tabletter. Dessa krossade jag till pulver och tog i. Det ger lite elektrolyter. (Kan uteslutas)

Det här ger en satts på 300 gram. Mät upp med någon skopa hur många skopor totalt och dela på 3. En portion ca 100 gram. Det ger 64 % kolhydrater, 26 % protein, 3 % fett. En portion innehåller ca 387 kcal.

Det är lätt att väga upp med en liten hushållsvåg.

Jag blandade ca 1/3 av det här i 3-4 dl vatten. Det blandade sig väldigt lätt. Jag skulle mycket väl kunnat göra drycken mer koncentrerad utan problem. Det här blandar jag innan jag ger mig ut på en långrunda, och ställer i kylskåpet. Direkt jag fått av mig kläder och skor kan jag sedan svepa det här livgivande preparatet så att jag kan bli “fit for fight” för en ny runda nästa dag. Sedan kan jag ta det lite lugnare med att få i mig riktig mat.

Den koncentrerade varianten tänker jag mig kunna använda som “måltid” vid ultralopp som 100-milare eller ökenlopp.


 

Uppdaterad: 2014-05-08 16:24
Skribent: Gunnar Nilsson

Vill du bli medlem?

Läs om klubben här.

Stöd klubben genom att gå till Gräsroten och ange Uppsala LK  som din favoritförening när du spelar på svenska spel.

Stöd ULK när du handlar på nätet!


Här hittar du sponsorhuset REA-kampanjer

  

Besök Uppsala Löparklubb
på Facebook 

Postadress:
Uppsala LK
C/o Tomas Thim, Slöjdgatan 21
75238 Uppsala

Kontakt:
Tel: 018-550462
E-post: This is a mailto link

Se all info