Hoppa till sidans innehåll

Mat & dryck


Energiförbrukning

Kroppen förbrukar i vila 1 kcal/kg kroppsvikt x tim, det vill säga väger du 80 kg gör du av med cirka 80 kcal/tim. Ett måttligt motionstempo på cykel kan ligga kring 500-700 kcal/tim och tuffare tävlingstempo på 800-1000 kcal/tim. Din motorstyrka och kroppsstorlek påverkar hur mycket. Ju högre intensitet ju mer energi kostar det och desto större andel kolhydrater använder kroppen som bränsle. Det måttliga motionstempot innebär en god användning av fett som energi.

 

Före/under/efter långturen 13-15 mil

De långa turerna bör föregås av rejäl tankning av kroppens energidepåer. Det mesta av den lagrade energin intas dagen innan. Ät rejäla portioner med tonvikt på kolhydrater (musli, ris, pasta, bröd). I cykelfickan: banan, torkad frukt, russin ev. någon energikaka. Viktigt att inta energi och vätska kontinuerligt och reda från början på långturerna, det gäller att ligga före kroppens signaler av törst och hunger.

 

Lite beroende på vad du vill uppnå. Vill du gå ner i vikt?.. ät om vanligt. Har du redan den vikt du vill?.. tanka rejält med kolhydrater

 

Fikapausen kan vara höjdpunkten för många och ska inte underskattas. Efter en längre tur är det också viktigt att fylla på med ny energi rel. snabbt, detta påskyndar din återhämtning avsevärt till nästa dag.

 

Sportdryck m.m.

Sportdryck har en positiv effekt på distanser över 2 timmar. Det är mycket en ekonomisk fråga för individen hur mycket man vill lägga på det. Blandningen av vatten och annat ätbart som innehåller socker/kolhydrater ger  även det en bra tillförsel på energi. Man kan också göra sin egen blandning:  1 liter vatten, 1 msk druvsocker, 1 nypa salt, pressa i lite citron/lime som smak.

 

Tänk på att om du använder sportdryck kontinueligt så varva med vatten. Annars kommer dina tänder att ta skada.

 

Doping:

Naturligtvis är doping något som vi i klubben tar avstånd från. Ja det sammanfattar väl allt det vi tänkte skriv om det. Vi vill inte se eller höra talas om det i våra egna led.

Sammanfattnignsvis är det du som person som har ansvaret för vad du stoppar i dig. 

Uppdaterad: 2017-02-27 14:08

 Mallis16(7)

       

 

Logga (kopia)

 

fairing_logo


 

Postadress:
Vallentuna CK - Cykel
Roy Skjelnes, Åby gata 5C
18636 Vallentuna

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link