Hoppa till sidans innehåll
Foto: Tomas Berg

Cykelpolicy


När vi är ute och cyklar tillsammans är det viktigt att vi alla har samma syn på hur vår cykling ska gå till. Om vi håller oss till de enkla regler som finns blir våra rundor både trevligare, säkrare och mindre ansträngande. Ta dig tid och läs igenom vår cykelpolicy. Den är till för allas vår säkerhet.

Bär alltid hjälm!
Hjälm är obligatorisk vid all cykling med klubben, inget undantag medges.

Var förutsägbar vid cykling på rulle
Vad du än tänker göra – se till att alla får reda på det i tid. Gör inga plötsliga rörelser i sidled, utan glid mjukt åt sidan, gärna efter att du först har markerat med handen vad du planerar att göra.

När du cyklar i grupp - håll blicken riktad framåt. Du måste ha koll på vad som händer både i gruppen och på vägen framför dig.

Håll händerna säkert på styret och var beredd på att bromsa eller styra åt sidan om det är möjligt.

När du ska äta, dricka eller kolla något på cykeln, gör det helst när du är sist i ledet. Det är säkrast för hela gruppen.

Cykla mjukt
Håll ansträngningen och cykla mjukt. Då undviker man att klungan sträcks ut och de bakre cyklisterna behöver inte jaga ikapp ena stunden och bromsa i nästa.

Ta en titt på hastighetsmätaren innan det är dags att gå upp och dra. När du går upp så se till att behålla hastigheten/ansträngningen. Observera att ansträngningsnivå inte är detsamma som hastighet. Tag gärna hjälp av pulsmätaren om du använder en sådan.

Spurta inte 
Om det blir en lucka till cyklisten framför, spurta inte allt vad du kan för att sedan tvärnita när du är ifatt. Det är bara slöseri med energi. Försök istället att lugnt och metodiskt arbeta dig ikapp för att sedan mjukt ansluta till ”din” rulle.

Uppför och nedför backar
I backar är det bra att försöka hålla samma ansträngningsnivå så att gruppen inte dras ut. Ska du ställa dig upp ur sadeln bör det också ske så mjukt som möjligt, gärna efter att du har växlat ner till en tyngre växel.

Försök att bevara trycket på pedalerna samtidigt som du reser dig upp ur sadeln. Om du reser dig för snabbt på en lätt växel skjuter du automatiskt tillbaka cykeln en halvmeter och har lika automatiskt skaffat dig en ovän eftersom cyklisten bakom bara hade en decimeter mellan sitt framhjul och ditt bakhjul.

Trampa alltid i nedförsbackar om du ligger först och drar, annars får alla som ligger bakom bromsa på grund av det lägre luftmotståndet. Ett säkrare alternativ är individuell åkning ned och sedan återsamling på ”slät väg” under färd. En klungvurpa i hög hastighet är inget önskvärt scenario.

Lyssna på ledaren
Varje klubbrunda har minst en ledare. Följ alltid anvisningarna och instruktionerna från dessa när du deltar på träningarna.

Fartgrupper 
Den lägsta fartgruppen, lugn grupp, håller runt 23-25 km/h och cyklar i tvåpar där vägtrafiken så tillåter, annars cyklar man på ett led. 

Oavsett vilken fartgrupp du väljer så håller respektive fartgrupp ihop både ut och hem, ingen deltagare lämnas ensam utmed vägen. På de flesta rundor cyklar vi i olika fartgrupper.

Alla kan hänga med
De som är tröttast i gruppen lägger sig längst bak och släpper in folk på rulle framför sig. De som är starka tar längre förningar, men inte hårdare. På så sätt hänger alla med och får bra träning trots olika förutsättningar.

Vi hjälper varandra
Det går förstås mycket fortare om alla hjälps åt om någon får en punktering eller problem med cykeln. Det skapar dessutom en bra stämning i gruppen och man kommer snabbare ut på vägen igen.

Det är viktigt att vänta in de cyklister som inte hänger med. Nybörjare och otränade rekommenderas att cykla i lugn grupp.

Tvåparscykling
Om inget annat meddelats av ledaren så cyklar vi enligt tvåpars-principen där trafiken tillåter, annars cyklar vi på ett led.

Tvåpar innebär att vi ligger två och två i bredd, detta för att kunna dra nytta av det lä som bildas bakom de främre cyklisterna i gruppen. Det yttre ledet är det ”snabbare” och rör sig framåt i förhållande till det inre ledet, som redan har varit uppe och dragit.

För att det ska fungera är det viktigt att det inte uppstår luckor i leden och att man håller igen i uppförsbackarna. När det är dags att växla kan man säga det till sin parkamrat, varpå den vänstra cyklisten mjukt ökar och lägger sig framför sin tidigare högra parkamrat, som inte saktar in för då måste alla bakom bromsa. Därefter glider nästa cyklist i det vänstra ledet fram till den främre positionen.

Absolut aldrig fler än två i bredd
Vi cyklar aldrig fler än två i bredd. Ibland ligger vi på ett led. Ledaren avgör vilken typ av klunga vi ska cykla i genom att visa ett finger för ett led eller två fingrar för tvåpar. Detta vidarebefordras av alla i gruppen så att alla tar del av instruktionerna.

Varna för hinder i tid
Sikten skyms när man ligger på rulle. Därför använder vi oss av ett antal tecken så fort en fara upptäcks. Vidarebefordra alltid tecknet bakåt i gruppen.

Tecknen vi använder: 

Stanna – en uppåtsträckt hand.

Sakta ner – pumprörelse med ena handen, handflatan nedåt vägbanan.

Hinder höger sida – vinka med höger hand bakom ryggen ”åt vänster” eller klappa på höger skinka.

Hinder vänster sida – vinka med vänster hand bakom ryggen ”åt höger” eller klappa på vänster skinka.

Hinder på vägbanan – typ hål, vägbrunn, glas – peka ner mot vägbanan med den hand som befinner sig på samma sida som hindret. Vid rullgrus eller risk för grus - vispa med handen rakt ner på den sida som gruset finns.

Sväng vänster/höger – vanliga svängtecknet.

Omkörande bil/buss – ropa ”bil bakom/buss bakom”. Detta används då vi befinner oss under transport på väg mellan t.ex. olika fartsträckor. Övriga deltagare ska då upprepa orden genom gruppen och gå in på ett led.

Mötande bil/buss - ropa "möte" eller "bil/buss". Övriga deltagare upprepar orden genom gruppen.

Tät trafik – ledaren kommenderar ”ett led” eller, vid många deltagare, ”ett led lucka”. Det sistnämnda innebär att man grupperar sig i grupper om 5-6 cyklister med 10 meters mellanrum till nästa grupp osv. Orden upprepas genom gruppen.

Respektera alltid dina medtrafikanter
Se dig som en representant för klubben oavsett om du cyklar i klubbtröjan eller inte. Följ trafikreglerna och cykla säkert! Visa respekt för medtrafikanterna – precis det vi själva kräver av dem. Var ett gott föredöme i trafiken!

Hälsa på andra cyklister
Alla cyklister är trevliga – oavsett klubbtillhörighet. Och trevliga människor hälsar man ju gärna på, så vi hälsar alltid på de cyklister vi möter. Det skapar en god stämning.

Sänk hastigheten efter rondeller, refuger och liknande
Efter att man har passerat en rondell, refug eller liknande är det viktigt att hastigheten sänks tills dess att den sista cyklisten har passerat hindret. Annars blir effekten ett "gummiband" där de sista cyklisterna måste jaga ikapp.

Om gruppen splittras
Stå inte och vänta, utan vänd om och möt dem som har kommit efter och ge dem lite draghjälp.

Slappna av
Försök att alltid cykla avslappnat. Om du spänner armar och överkropp och håller hårt om styret så riskerar minsta lilla sten eller knuff att leda till en vurpa. Slappna av, böj på armbågarna och låt händerna bara vila på styret så blir du inte bara säkrare, utan framför allt mindre trött.

Undvika att bromsa med viss modifikation
När det gäller bromsarna ska du helst inte bromsa med dem alls när du cyklar i grupp. Det är betydligt bättre att justera farten något när det verkligen behövs. Behöver du bromsa lite så gå ut något i vinden i stället och glid sedan mjukt tillbaka in på rullen igen.

Kort sammanfattning av det viktigaste
Bete dig i klungan som du vill att andra ska bete sig. Försök att inte vingla eller bromsa i onödan eller ställa dig upp snabbt. Övning ger färdighet. När du har cyklat en runda i grupp kan det vara bra att ögna igenom råden ovan. Gör du det några gånger så kommer de snart att sitta i ryggmärgen och du reagerar reflexmässigt.

Delad glädje är dubbel glädje heter det som bekant. Att cykla själv är nog så trevligt, men att cykla i en väl fungerande klunga gör att det ändå drar på var och ens smilband. Prova, och du kommer att hålla med oss!

Uppdaterad: 2016-06-08 06:14

 Mallis16(7)

       

 

Logga (kopia)

 

fairing_logo


 

Postadress:
Vallentuna CK - Cykel
Roy Skjelnes, Åby gata 5C
18636 Vallentuna

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link