Hoppa till sidans innehåll

Träningsgrupper


Vi bedriver träningar i olika grupper för att på så sätt kunna säkerställa en bra, säker och trevlig träning för alla. De olika träningsgrupperna vi har är lugn grupp, mellangrupp, snabbgrupp och tävlingsgrupp.

Vår huvudregel är att vi inte tränar i grupper med fler än tolv cyklister. Detta för att öka säkerheten för alla samt att kunna anpassa farten till samtliga i gruppen. 

Har du frågor kring träningarna, vilken grupp du ska/bör cykla i, utrustning med mera, maila till This is a mailto link.

Lugn grupp
Lugn grupp är för dig som är ny inom gruppcykling, oavsett om du har cyklat en del själv eller är helt ny på racer. Lugn grupp passar även dig som är van gruppcyklist men som vill ha ett lugnt träningspass.

Du som är ny inom gruppcykling får här en bra introduktion och lär dig de regler och tecken som vi använder när vi cyklar i grupp. Vi tränar bland annat på att cykla säkert på led, cykla i tvåpar samt göra bra växlingar. 

Farten är alltid anpassad till gruppen. Beroende på hur den ser ut och hur väderförhållandena är kan snittet hamna på allt mellan 20 och 28 km/h. Det här är en grupp där ingen lämnas under passet utan alla ska med hem.

Om du är helt ny i klubben och inom gruppcykling vill vi gärna att du först läser vår information för nybörjare.

Mellangrupp
Du som har tränat ett tag och känner dig trygg med att cykla i klunga kan cykla i mellangrupp. För att cykla i mellangrupp bör du klara av att hålla 26 km/h i snitt ensam under ett 30 km långt träningspass. Snittet i mellangruppen brukar ligga på 28-32 km/h.

Fokus på träningarna ligger på klungkörning, belgiska kedjor, intervaller, backträning och distanser. Vi satsar på att trycka på det där lilla extra för att utvecklas som cyklister.

En majoritet av klubbens medlemmar cyklar i mellangrupp. Om det blir många på träningarna brukar vi dela in oss i flera grupper, av säkerhetsskäl strävar vi alltid efter att bli max tolv personer i varje grupp. Då kan en grupp fokusera på att utvecklas till en snabbgrupp medan den andra kan ta det lite lugnare.

Snabbgrupp
Snabbgruppen är för dig som utvecklas ytterligare som cyklist. Du tränar under hela året, har varit med på mellangruppens träningar ett antal gånger och klarar ensam att cykla 30 km med en snitthastighet på 32 km/h. Snittet i snabbgruppen försöker vi hålla runt 33-35 km/h, men beroende på uppslutning, ambition, väder och vind kan det gå fortare.

Vi fokuserar träningen på att cykla i belgisk kedja och cyklar endast tvåpar eller ett led där omständigheterna kräver det.

Tävlingsgrupp
Tävlingsgruppen är för dig som tävlar eller har som ambition att tävla. Här går det ofta i ett tävlingsliknande tempo (40 km/h eller mer) och för allas säkerhet är det viktigt att du har stor erfarenhet av att cykla. Ta kontakt med de tävlingsansvariga i klubben om du vill cykla med tävlingsgruppen. Deras mail finns under sidan Föreningen.

Uppdaterad: 2016-03-21 10:46

 Mallis16(7)

       

 

Logga (kopia)

 

fairing_logo


 

Postadress:
Vallentuna CK - Cykel
Roy Skjelnes, Åby gata 5C
18636 Vallentuna

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link