Hoppa till sidans innehåll

Vad du behöver


Motorcykel

En enduromotorcykel är ett fordon som liknar en motocrossmotorcykel. Det finns några skillnader, bland annat att en enduromotorcykel har belysningssystem och mjukare fjädring. Karaktären på motorn är ofta högre bottendrag och lägre toppeffekt. På många typ 2-tävlingar krävs inte belysningssystem varför detta monteras bort av säkerhetsskäl samt för att ta bort onödig vikt.

Enduroförare använder motorcyklar mellan 125-650 cc. En 125 cc väger ca 100 kg i torrvikt medan de större motorcyklarna på uppemot 650 cc väger ca 120-130 kg. En 125 cc 2-taktare har en max effekt på ca 35-40 hk medan de större motorcyklarna har över 50 hk.

 

I klubben har vi åkare med allt från 2-takts 125 till 450 4-takt. Generellt sett anses 4-takt vara lite lättare att köra än 2-takt och med ökad effekt kommer ökad vikt. Därför är det inte alltid den kraftfullaste maskinen som kommer först. För nybörjaren är 250 4-takt ett vanligt val.

 

Maskinklasser

Förare kan delta i fyra olika maskinklasser, E0, E1, E2 eller E3. Avgörande för maskinklasstillhörighet är motorns slagvolym (cm³) och motortyp. I dagsläget är det Tvåtaktsmotor eller Fyrtaktsmotor. Båda motortyperna drivs av bensin.otorns  () och motortyp. I dagsläget är det  eller . Båda motortyperna drivs av .

 

KlassMc med  tvåtaktsmotor (2-Takt)Mc med  fyrtaktsmotor (4-Takt)
Enduro 1 (E0) 85 cm³ 150 cm³
Enduro 1 (E1) 100 - 125 cm³ 175 - 250 cm³
Enduro 2 (E2) 175 - 250 cm³ 290 - 450 cm³
Enduro 3 (E3) 290 - 500 cm³ 475 - 650 cm³

 

 

Personlig skyddsutrustning

Allvarliga olyckor är faktiskt sällsynta, även om dina bekanta säkert kommer att berätta om någon de känner som gjort sig riktigt illa någon gång. Ett skäl är att hastigheten för en motionär sällan blir särskilt hög och att kroppen är skyddad på alla ställen. För en nybörjare kan snitthastigheten för ett varv på fågelbacken vara 20-30 km/h timme.

 

Hjälmen är den samma som för motocross. Ju lättare, desto dyrare. Passformen är viktig så åk till en butik och prova.

Många kör med skyddsväst som innehåller ryggskydd, bröstskydd, axel- och armbågsskydd. Vill man inte ha väst så går det lika bra att köra med lösa delar.

Knä- och benskydd är ett viktigt skydd där det går att spendera hur mycket pengar som helst.

Kängorna är också viktiga då fötterna och fotleder ofta får mycket smällar av stock och sten.

Priserna för en komplett utrustning börjar någonstans vid 5000 kronor.

 

Medlemsskap

För att få träna klubbens bana krävs medlemsskap. Det ordnar du enklast genom att betala in medlemsavgiften på klubben postgiro. Där efter betalar du 300 kr för träningsavgiften till Niklas Alm i endurosektionen och hämtar ditt träningsmärke, sen är du redo att ge dig ut på VMKs endurobana Fågelbacken.

Uppdaterad: 22 JUL 2016 19:18
Skribent: STEFAN FASTH

Endurosektionen

Kontaktperson:
Nicklas Zakrisson
This is a mailto link

073-338 55 85


vasterasstad_logo

ARV_logo99x99

Tack vare bidrag från Arvsfonden har vi handikappanpassat klubbstugan 2012. 

 Tepes

Sita 2

 SITA Västerås 021-34 91 60

 


rodolfi


Vi finns även på facebook

Postadress:
Västerås MK - Motorcykel och Snöskoter
Box 381
72108 Västerås

Besöksadress:
Malmabanan
72108 Västerås

Kontakt:
Tel: 021-247 58, 021-247 08
E-post: This is a mailto link

Se all info