Hoppa till sidans innehåll

Banor

Om bilden ovan inte visas finns den även här (med bättre upplösning)

Vit märkning 4,1 km långt.

Ett lättåkt spår med ett par små drop på berghällar samt lite småsteniga partier.

Start vid OK-stugan och öster ut på asfaltsvägen mot Skälleryd, efter ca 200 meter sväng vänster in på stigen. Efter lite drygt en halv km gör stigen en skarp 120 graderssväng, var uppmärksam på detta, sedan en lätt nerförsåkning med lite stenar och rötter som avslutas med en lätt stigning där stigen följer staketet till ställverket vid Duveström. En högersväng och längsmed staketet med en sneddning över vägen och ut på en stig som löper längsmed elledningen för dig upp på en häll för att sedan följa ån en bit tills det svänger kraftigt vänster med en lätt transportsträcka på en skogsväg ca 500 m tills det är dags att svänga upp höger och upp på hällarna med ett par roliga drop. Stigen kommer sedan ut på en grusväg via en högersväng och kort därefter till vänster in på stig igen. Denna stig leder dig tillbaka till OK-stugan men innan dess kommer du att passera en liten bäck med en spång samt över ett hygge och in i skog igen där det vid vått väder kan bli lite balanskörning för att undvika ett par djupa hjulspår som brukar vara vattenfyllda.

Röd märkning 14,4 km långt.

Lite längre spår med varierande svårighetsgrad en hel del backar och stigar med rötter och stenar. Ett spår för lite mer vana MTB-åkare.

Detta spår följer samma rutt som det vita fram till vänstersvängen vid ån, där fortsätter spåret rakt fram upp över en kulle för att snabbt gå nerför igen och in i skogen upp över en berghäll. Därefter slingrar det sig fram på lättåkta stigar med en passage rakt över en grusväg för att senare mynna ut på en annan grusväg via en högersväng. Efter ca 500 m sväng vänster in i skogen på ett ganska stenigt parti som för dig fram till en spång över en bäck och direkt därefter ett härligt drop med valfri höjd! Sedan en kort bit på en grusväg för att sedan hålla vänster in på en liten skogsväg som senare blir till ytterligare en härlig stig med rötter och stenar och det slutar inte med det, när stigen kommer ut på ny grusväg svänger den in igen vid Norregölstugan och följer gölen upp till ett härligt parti med korta snabba backar kors och tvärs olika grusvägar, se upp här då det går snabbt och det kan komma trafik på skogsvägarna! Stigen leder dig nu tillbaka mot Långehäll via Dalberg och upp på Predikstolen och nerför denna branta backe håll där höger och följ skogsvägen tills du svänger upp höger på hällarna med drop och följer samma sträckning som det vita spåret.

Gul märkning 6,8 km långt.

Spåret går i två slingor och är till stor del samma stigar som det röda och svarta i olika sektioner och andra riktningar men med start vid ställverket vid Duveström. Det här spåret använder vi som träningstävling och kör det två varv på tid. Det är individuell start och individuell tid så man tävlar mot sig själv.

Svart märkning 20,6 km långt.

Vårt längsta spår med en blandning av stigar och skogs- och grusvägar, längsmed spåret finns en hel del svårigheter i form av branta backar både uppför och nerför samt trixiga stigar med stenar och rötter och berghällar med drop och balansering på smala spänger. Inget för nybörjaren.

Start vid OK-stugan och kort norrut mot Ålem OK:s spårcentral in vänster där på skogsvägen fram till Predikstolsbacken där du svänger vänster in på stigen som kommer att leda dig via ett par korta partier på grusväg till Norregölstugan. Där vidare norrut längsmed gölen och en kort sväng på grus vidare in på en stenig stig som leder vidare via en grusväg upp till kärret och en utmanande uppförsbacke. Därefter på stig som leder ut på en gammal järnvägsbank och vidare på en grusväg som tar dig till en stig väster om Norregöl. Där stigen slutar med en högersväng börjar ett längre parti med grusväg där farten kan bli hög under en ca 6 km lång transportsträcka tills nästa stig tar vid. Efter en högersväng och ut på en större grusväg och en ny höger efter ca 200 m var då uppmärksam på infarten till sista stigpartiet som är ca 3,5 km av ganska teknisk karaktär, här finns många roliga partier för den MTB-frälste cyklisten.

Uppdaterad: 09 AUG 2018 12:42 Skribent: Marcus Danielsson

38392 Mönsterås

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link