Hoppa till sidans innehåll

Skridskor och skötselråd


Skridskor

Det är nödvändigt med stabila och riktiga konståkningsskridskor för en konståkare. Likaså är skenan viktig och ska ha taggar, dessa ska aldrig slipas bort.

I skridskoskolan är "pjäxskridskon" ett bra alternativ då den är stabil för foten. Skridskor som är mjuka i skaftet eller om de fått ett veck gör det svårt att få stabilitet och bra åkning.

Tala gärna med din tränare om val av skridskor och skenor.

Det finns olika märken av konståkningsskridskor ex. Risport, Graaf, och Edea. Olika märken passar olika åkare och dess fötter.

Det finns ofta bra begagnade skridskor att köpa. 

Skötselråd skridskor

* Använd alltid skridskoskydd när du går i dina skridskor utanför isen. Om du inte gör det så skadar du skenorna.

* Ta av skydden från skenorna när skridskorna ligger i låda/väskan. Annars riskerar skenorna att rosta. Mjuka tygskydd är bra att ha när man förvarar skridskorna till nästa åkning.

* Skölj av skydden då och då så att de är rena.

* Torka av skenan med trasa efter varje träning

Slipning av skridskor

När man åker konståkning så är det inte bara utprovning av skridskor som är det viktiga utan även montering och slipning av skena är viktigt. Skenan behöver underhållas så att åkaren får det stöd och ”hjälp” av skridskon som åkaren behöver.

Är inte montering och slipning rakt utfört så kommer åkaren få problem med att gå mellan inner och ytterskär. Åkaren får också snedbelastning på kroppen som kan leda till framtida skador på fötter, knän, höfter, rygg och/eller axlar. 

Åkaren behöver slipa sina skenor ca var 50:e timma, vilket vanligtvis brukar bli var 5:e eller 6:e vecka för de flesta åkarna. Det beror ju på hur ofta åkaren åker. C-gruppen skulle enligt vårt schema behöva slipa ca var 10:e vecka medan A- och B- gruppen skulle behöva slipa ca var 5:e vecka. Om man slipar för sällan så finns risken att man slinter på isen och skadar sig istället. Så man ska alltid se till att ha en vass skridsko som fäster i isen.

 

Knytning av skridsko

En lös snörning längst fram ger en bättre blodcirkulation i tårna och underlättar för att inte få kramp i tårna.

Fortsätt med en tätare snörning mitt på vilket gör att hälen är "fast" i kängan, och avsluta med en lösare snörning som ger en behaglig passform.

Snörning vid hakarna på en skridsko ska ske från ovansidan hakarna och ner under.

Uppdaterad: 14 MAJ 2018 16:04 Skribent: Victoria Ramalho

Postadress:
Alingsås Konståkningsklubb - Konståkning
c/o Åsa Stening, Plangatan 2A
44130 Alingsås

Besöksadress:
Nolhaga Allé 10B
44155 Alingsås

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info