Hoppa till sidans innehåll

Terminsinformation medlemmar


 

VÄLKOMMEN TILL HÖSTTERMINEN 2018 HOS ÄLVDALENS RIDKLUBB

 

Som inskriven i ridskolan har du en plats reserverad för dig i en grupp en viss tid varje vecka hela terminen. För det betalas en terminsavgift plus ett medlemskap i klubben. Ridklubben reserverar sig för att du under terminens gång kan bli tillfrågad om att byta dag/tid, detta för att vi ska få möjlighet att ta  in så många nya ridelever som möjligt. 

 

Från och med januari 2017 har vi nya faktureringsrutiner för fakturering av ordinarie lektioner. Du kommer få två fakturor per termin istället för tidigare en.

 

  • Faktura för period 2017-1, lektionerna i januari tom mars. Kommer i december, har förfallodatum en månad senare. Det går bra att dela upp den på två betalningstillfällen, resterande ska vara inne senast 31 mars.
  • Faktura för period 2017-2, lektionerna i april tom juni. Kommer i mars, har förfallodatum en månad senare. Det går bra att dela upp den på två betalningstillfällen, resterande ska vara inne senast 30 juni.
  • Faktura för period 2017-3 och 2017-4 hör till höstterminen.

 

Observera att du fortfarande bokar in dig hela terminen som ridande. Nya elever får prova 3ggr innan de binder upp sig på hela terminen, och kan då betala kontant eller via swish för de gångerna. Observera att det tillkommer ett tillägg på 30 kr/lektion under prövotiden.

 

Ridande elever och uppstallade på klubben måste vara medlemmar i klubben då alla medlemmar täcks av en olycksfallsförsäkring. Medlemsavgiften faktureras i samband med första fakturan som skickas ut då man binder upp sig på en hel termin.

 

Ridlektionerna gör inget avbrott vid skollov utan terminen pågår som vanligt fram till den 21/12. Däremot ingen ridning på röda dagar.

 

Om du blir sjuk eller har förhinder ska du anmäla det på telefon/telefonsvar 0251-10 525, via sms 070-3001323 eller via e-post This is a mailto link. För att kunna rida igen avbokad lektion ska avbokning ske senast kl 14.00 den dagen du rider. Korrekt avbokade lektioner kan ridas igen via inhopp i stående lektioner i mån av tid och plats. För att boka en igenridning hör du av dig till ridskolan för att höra om det har kommit in något återbud i någon lämplig grupp. Hör gärna av dig från dag till dag de dagar du kan rida igen din lektion. Man får göra max 3 igenridningar/termin. Igenridningar kan inte tas med till nästa termin. Avbokad teorilektion tas igen på annan teori.
Vi uppskattar om du meddelar att du inte kommer även om klockan blir efter 14:00. Dels för att våra hästar ska få en jämn arbetsfördelning, och dels så annan elev kan få chansen att rida igen på ledig plats.

 

 Skulle det under terminens gång hända att du inte kan deltaga under flera tillfällen i följd pga. sjukdom/skada skall du kunna uppvisa ett giltligt läkarintyg för att få pengarna tillbaka för de gånger du missar/missat. Du har även rätt att få pengarna tillbaka för de lektioner du missar pga av en flytt.

 

Vill man inte fortsätta rida skall platsen skriftligen sägas upp via snigelpost eller e-post på This is a mailto link, senast två veckor innan terminens slut. Inkommer uppsägningen för sent (senare än 2 veckor innan terminens slut) faktureras man för kommande termin.

 

Teori kommer läggas in 1-2 lektioner per termin, och anpassas till vad gruppen behöver träna på eller fördjupa sina kunskaper i. Nybörjargrupper/barngrupper har fler teoritillfällen. 

 

Mycket information läggs ut på vår hemsida www.alvdalensridklubb.se, eller på vår Facebooksida. Sök på ”Älvdalens Ridklubb” om du inte redan hittat oss på Facebook. Det finns även en sluten grupp ”Ridelever Älvdalens Ridklubb”, där alla som rider ordinarie lektioner på klubben får en hel del info. Ta gärna för vana att gå in på hemsidan och Facebook och kolla lite då och då.

 

Som inskriven i ridskolan eller uppstallad på klubben förväntas du att hjälpa till med olika aktiviteter, tex försäljning för att samla in pengar till verksamheten. Sådana aktiviteter hjälper till att hålla nere lektionspriserna, och även till att vi ska kunna förnya material mm.

 

Återkommande är att vi serverar blåbärssoppa i Mångsbodarna under Vasaloppsveckan. Varje ridelev och uppstallad skall tjänstgöra minst en dag under vasaloppet och plantsättningen (Familjer där flera rider förväntas man jobba ett pass per familj), för elever under 12 år måste någon äldre hoppa in annars får vi ingen ersättning. Vill man inte jobba går det att köpa sig fri till en kostnad av 1000 kr. På höstterminen sätter vi plant även där går det att köpa sig fri till en kostnad av 1500 kr. Vid plantsättningen måste den som sätter plant vara minst 16 år gammal.

 

Älvdalens Ridklubb arrangerar också inbjudningstävlingar några gånger under året, då behöver vi funktionärer, där finns arbetsuppgifter som passar alla. I år har vi färre tävlingar än tidigare år, endast två stycken. Varje elev och uppstallad ska tjänstgöra på minst en heldag eller två halvdagar under våra tävlingar. 

 

Både för Vasaloppet och när vi arrangerar tävlingar kommer du att via anslag på anslagstavla i ridskolestallet få chansen att önska vilken dag du vill jobba, för att sedan få ett tjänstgöringspasstilldelat. Kan du inte hjälpa till vid det tilldelade tillfället ansvarar du själv för att byta pass med någon annan eller skaffa en ersättare. Du måste även anmäla bytet till ansvarig för din funktionärsgrupp. Plantsättning sker i augusti/september och är endast en dag.

 

Vid frågor kan du kontakta oss via telefon/telefonsvar 0251-105 25, via mobil/sms
070-3001323 eller via e-post This is a mailto link

 

VI SES! 

 

 

 

 

 

 

 

Uppdaterad: 04 JUL 2018 12:33 Skribent: Sara Puonti

SISU_Webb_IF_190X190_samverkan

Postadress:
Älvdalens RK - Ridsport
Porfyrgårdsvägen 33
79690 Älvdalen

Kontakt:
Tel: 0251-10525
E-post: This is a mailto link

Se all info