Hoppa till sidans innehåll

VIKTIG INFO FÖR MEDLEMMAR


 

 

♥️VÄLKOMMEN TILL ÄLVDALENS RK♥️

 

Som inskriven i ridskolan har du en plats reserverad för dig i en grupp en viss tid varje vecka hela terminen. Ridklubben reserverar sig för att du under terminens gång kan bli tillfrågad om att byta dag/tid, detta för att vi ska få möjlighet att ta  in så många nya ridelever som möjligt. 

 

FAKTURERING

Du får två fakturor per termin istället för en. Här nedan ser du hur faktureringsrutinen ser ut.

  • Vårterminen period 1 avser ridlektionerna från Januari tom hela Mars. Fakturan skickas ut i början av December.
  • Vårterminen period 2 avser ridlektionerna från April tom hela Juni. Fakturan skickas ut i början av Mars. 
  •  Höstterminen period 3 avser ridlektionerna från Augusti tom hela Oktober. Fakturan skickas ut i början på Juli.
  • Höstterminen period 4 avser ridlektionerna från November tom hela December. Fakturan skickas ut i början av Oktober.

Observera att du fortfarande bokar in dig hela terminen trots att betalningen är uppdelad i 4 perioder. Nya elever får prova 3ggr innan de binder upp sig på en fast ridplats, dessa tre betalas via swish före provlektion nr 1. Under provlektionerna tillkommer ett tillägg på 30 kr/lektion.

När ni vill fortsätta rida efter era provlektioner får ni en faktura på resterande lektioner för den aktiva terminen, denna betalas före nästkommande lektion då alla lektioner betalas i förskott!

MEDLEMSKAP

Ridande elever och uppstallade på klubben måste vara medlemmar i klubben då alla medlemmar täcks av en olycksfallsförsäkring. Medlemsavgiften (årsavgift, kalenderår) faktureras/betalas via swish samtidigt som ni blir medlem. Därefter faktureras medlemsavgiften vid årsskiftet så länge du är ridande/uppstallad/medlem.

 

NYHET FR.OM HT-2019:

Ridlektionerna kommer från och med HT-19 att ha uppehåll även under kortare skollov för att ge tid till administrativt arbete och underhåll/kontroll av utrustning etc.

Alltså : ingen vanlig lektionsridning under höstlov, påsklov, sportlov, jullov, sommarlov samt röda dagar.

Vi kommer däremot försöka ha lite andra aktiviteter under de kortare loven tillsammans med bla Ungdomssektionen. Till sommaren har vi som vanligt ridläger av olika slag för olika nivåer/åldrar.

 

AVBOKNING AV RIDLEKTION

Avbokning av ridlektion sker skriftligt via MAIL med ämne: AVBOKNING senast kl 13.00 samma dag som eleven rider lektion för att vara giltig. 

Detta pga att det blir svårt för oss att notera alla avbokningar när de kommer från många olika ställen och för att vi enklare ska kunna anordna "Igenridningslektioner" på tex skollov.

Max 3 st igenridningar/termin kan man rida igen.

Korrekt avbokade lektioner kan ridas igen via inhopp i övriga ordinarie lektioner i mån av tid och plats. Kontakta ridskolan i god tid innan lektionerna för att kolla om det finns möjlighet för dig att rida igen. Avbokad teorilektion tas igen på annan teori. 

Vi uppskattar om du meddelar att du inte kommer även om klockan blir efter 13:00. Dels för att våra hästar ska få en jämn arbetsfördelning, och dels så annan elev kan få chansen att rida igen på ledig plats.

Skulle det under terminens gång hända att du inte kan deltaga under flera tillfällen i följd pga. sjukdom/skada skall du kunna uppvisa ett giltligt läkarintyg för att få pengarna tillbaka för de gånger du missar/missat. Du har även rätt att få pengarna tillbaka för de lektioner du missar pga av en flytt till annan ort.

 

UPPSÄGNING AV RIDPLATS

Vill man inte fortsätta rida skall platsen skriftligen sägas upp via mail till This is a mailto link, senast två veckor innan terminens slut. Inkommer uppsägningen för sent (senare än 2 veckor innan terminens slut) är man betalningsskyldig för nästkommande termin.

 

TEORI

Teori kommer läggas in ca 2-3 lektioner per termin, och anpassas till vad gruppen behöver träna på eller fördjupa sina kunskaper i. Nybörjargrupper/barngrupper har fler teoritillfällen än grupper med mer erfarenhet. För att bli en duktig ryttare måste man ha kunskap i hur en häst fungerar och hur man tar hand om den för att den ska må bra! Därför har vi teori på vår ridskola.

 

 LÄNKAR / GRUPPER

Mycket information läggs ut här på vår hemsida, men på vår Facebooksida är vi mer aktiva. Klicka här för att ta dig dit:

Älvdalens Ridklubb FB

 Det finns även en sluten grupp för alla ridelever/föräldrar till elever på facebook, där alla som rider ordinarie lektioner på ridklubben får en hel del info.

Klicka här för att ta dig dit:

Ridelever FB-grupp

 

Ta gärna för vana att gå in på hemsidan och Facebook sidan/gruppen och kolla lite då och då. :)

 

IDEELLA KRAFTER

Som inskriven i ridskolan, uppstallad på ridklubben eller innehavare av medlems-anläggningskort förväntas du att hjälpa till med olika aktiviteter, tex försäljning av tulpaner, Ullmax, jobba på hemmatävlingar, Vasaloppsveckan, plantsättning. Försäljning av Ullmax är valfritt, Tulpaner säljer endast uppstallade och ridelever. Dessa aktiviteter är enbart för att samla in pengar till att hålla verksamheten rullande utan att behöva höja priserna. Dessa åtaganden hjälper till att hålla nere lektionspriser, medlemsavgifter, anläggningsavgifter, stallhyror och även till att vi ska kunna ha bra kvalité på hästfoder, utrustning till häst/ryttare, hästmaterial, ridhusunderlag, hinderparken mm.

 

VASALOPPSVECKAN

Återkommande är att vi jobbar på kontrollen i Mångsbodarna under Vasaloppsveckan. Varje ridelev, uppstallad och innehavare av medlems-anläggningskort skall tjänstgöra minst en dag under vasaloppsveckan (Är man flera aktiva i familjen förväntas man jobba ett pass per familj), för elever under 12 år måste någon äldre hoppa in annars får vi ingen ersättning. Villl/kan man inte jobba under vasaloppsveckan finns det möjlighet att köpa sig fri till en kostnad av 1000 kr.

 

 PLANTSÄTTNING

Årligen under höstterminen sätter vi plant. Vid plantsättningen måste den som sätter plant vara minst 16 år gammal. Är man flera aktiva i en familj förväntas det att 1 person sätter plant. Plantsättningen är under 1 dag i Augusti/September och möjlighet att köpa sig fri finns till en kostnad av 1500 kr.

 

 TÄVLINGAR

Älvdalens Ridklubb arrangerar också dressyr- och hopp-tävlingar några gånger under året, då behöver vi massor av funktionärer, det är roligt och lärorikt att delta som funktionär under tävling och det finns ansvarsposter som passar alla. Vanligtvis har vi endast två stycken tävlingstillfällen, en hel helg dressyrtävlingar och en tredagars hopptävling. Varje elev,uppstallad och innehavare av medlems-anläggningskort förväntas tjänstgöra på åtminstone en heldag eller två halvdagar under våra tävlingar. Även icke medlemmar är såklart välkomna att hjälpa till, så har du en närstående eller kompis som också vill följa och hjälpa till så går det jättebra! :D

 

Både för Vasaloppet och när vi arrangerar tävlingar kommer du att via listor på anslagstavlan i ridskolestallet få chansen att önska vilken dag du vill jobba, för att sedan få ett tjänstgöringspass tilldelat. Kan du inte hjälpa till vid det tilldelade tillfället ansvarar du själv för att byta pass med någon annan eller skaffa en ersättare. Du måste även anmäla bytet till någon på ridklubben/i styrelsen. 

 

Vid frågor kan du kontakta oss helst via e-post This is a mailto link

 

 TILLSAMMANS MOT MÅLET ATT VARA EN GLAD OCH TREVLIG PLATS FÖR ALLA, UTAN STRESS  

 

Uppdaterad: 04 JUL 2018 12:33 Skribent: Sara Puonti

VÅRA PARTNERS

(länk i varje bild)

SISU_Webb_IF_190X190_samverkan

 

 

 

 

 

 

 Europeiska jordbruksfonden

Postadress:
Älvdalens RK - Ridsport
Porfyrgårdsvägen 33
79690 Älvdalen

Kontakt:
Tel: 025110525
E-post: This is a mailto link

Se all info

 

Älvdalens Ridklubbs

SPONSORER

En av våra sponsorer, Älvdalens Biltvätt

 

 

En av våra sponsorer Bilverksta'n 195 AB

 

DUFBÄCKS HOVSLAGERI AB

 

En av våra sponsorer, Synums Tryck & Reklam AB

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LASMASU BORR & ENTREPRENAD AB (Länk och bild kommer)