Hoppa till sidans innehåll

Två ALK legendarer berättar om cykelvasan

11 AUG 2019 21:35
Läs Johan Bolstam och Stefan "Gasellen" Anderssons härliga berättelser från cykelvasan
  • Skapad: 11 AUG 2019 21:35

Först ut Johan:

För min del var det 3e året med cykelvasan. De två tidigare har körts i motionsklass och kände mig redo att tävla detta året. Rullade kl 6 på morgonen till startområdet i Berga by. 3e startledet visade sig ha många morgonpigga så hamnade en bit bak i startledet. Planen blev att snabbt ta sig förbi en hel del cyklister för att hitta klungor med bra fart från start. Men det dröjde inte längre än ca 1km innan jag insåg att detta inte var min bästa dag. Kroppen kändes seg och svarade dåligt. Tidigt infann sig också en känsla av illamående som gjorde att jag inte kunde få i mig någon sportdryck eller annan energi. Fick ge vika för mina mål och fokusera på att genomföra loppet på bästa sätt. Men till det positiva är att jag ändå lyckades göra en hyfsad insats och ändå kunde njuta av loppet som är ett trevligt arrangemang trots motvind och stundtals ösregn. Sluttiden blev 3.08 vilket jag varken är nöjd eller missnöjd med. Med vissa erfarenheter rikare så hoppas jag kunna få en bättre känsla i kroppen nästa gång jag står på startlinjen tillsammans med min cykel!

Sedan Gasellen:
Hälsena, hälsena...Fru Eva säger att det finns ingen som pratat så mycket om sin onda hälsena som jag 😉Nog pratat om den, men den förde in mig i cykelsporten. 2018 cyklade jag min första cykelvasa från startled 56 av 57. Omkörning hela vägen till Mora.
Cyklade i mål på 3h 29min och något snurrig (vätskebrist) men jäkligt nöjd. Snabbt började jag lägga upp träningen inför 2019, jag skulle dubbla träningen från 300mil till 600mil (Jan-Juli) och mest Mtb. Opererade hälen i slutet av januari och tappade några veckor, men kom igång snabbare än vad jag hade trott och hoppats på. Många mil till och från jobbet. Cyklade även till och från bygget på helgerna Gällaryd-Hjälshammar. I mars va vi färdiga med husbygget och kunde flytta in. Nu blev det lite mer tid över och jag kunde hänga med Borgängets multisport på Onsdagar och helgerna. Perfekt träning med ett roligt gäng. Många fina Lördagspass med långturer på Mtb. I början av Juni körde jag Cykelrallarn och seedade upp mig till 3:e startled på Vasan (tävlingsled). Kände mig starkare och starkare på cykeln.
Drömde om en tid under 3h men kände att 3.10 skulle va ett rimligt mål. Kraschade två gånger under träning med bara två veckors mellanrum, den sista tre veckor före Vasan. Slog i ryggen och skadade revbenen, ont gjorde det.
Tappade suget lite efter min sista vurpa som kändes lite överallt, nacke, rygg och baklår.
Tveksam till att starta men bestämde mig på Onsdagen för att köra. Så tidigt på Lördagsmorgonen var jag på plats i Berga by med mitt egna serviceteam Eva och David. 640 mil i benen och redo. Fick lägga min cykel nästan sist i ledet, men tyckte inte det gjorde något. Det skulle gå snabbt ändå, jag står ju i 3:e tävlingsledet. Kl 8.15 gick starten, det tog en stund innan vi började rulla. Mycket uppför i början och mest asfalt. Körde på ganska bra och kände mig pigg. Redan efter knappt 1,5km va det stopp, några cyklister hade kört ihop. Tog mig förbi och började trampa på, stopp igen ny vurpa med flera cyklister. Körde på och det började gå utför, bra fart! Ny vurpa igen, det här såg inte bra ut mycket blod.
Började bli lite rädd i utförsbackarna som gick riktigt snabbt. Långa led och tätt inpå varandra. Några tyckte det gick för långsamt och skulle absolut om till varje pris. Ut i mitten där det var lite lösare grus och lite kasst på det, broms för att släppa in cyklister. Kändes bara oroligt. Försökte hålla lite avstånd och inte stressa på. När det börja spricka upp lite tänkte jag börja köra på tuffare.
I Mångsbodarna är Eva och David på plats. Dom ser skräcken i ögonen på mig och jag skriker att jag inte är på topp. Men är mest rädd, haha.
Känner mig pigg men har ingen lust att kötta. I uppförsbackarna kör jag på hårt (riskfritt) passerar många som susar förbi mig utför. Från Risberg till Evertsberg har det spruckit upp och jag kör en hel del ensam och i mindre grupper (skönt) Har hittat lite flyt och trycker på i utförskörningarna också.
I Evertsberg är servicteamet på plats, dom peppar för jäkla bra och jag tycker det är kul igen. Börja räkna lite på min sluttid och fasen det här blir inget bra! Försöker att köra på, är inte speciellt trött, vet inte vad jag ska skylla på. Det är lite motvind och det kommer någon regnskur. Men ändå!
Nästa gång Eva och David heja på mig är i Oxberg, då har jag haft mitt bästa parti av banan, Lundbäcksbacken. Uppför tycker jag om. Omkörning hela backen.
Vi ses i Mora skriker dom.
Fram till Mora går det hur bra som helst, pigg och stark men jag trycker inte på det där extra, är nöjd med att köra på i mellanmjölksfart.
När jag svänger in mot Mora och spurtrakan är det ljuvlig musik som möter mig.
Bara för mig 😂🙃Ulf Lundell
Tranorna kommer 👍👍
Tiden blir 3.27
Inte vad jag hoppats på, men vad gör det. Det är ju cykelvasan även nästa år!
Tänk om man skulle göra en dubbel cykelvasan + ultravasan
Tack Johan och Stefan för mycket tevlig läsning.
Skribent: Micael Lindqvist

33135 Värnamo

Kontakt:
Tel: +46702446696
E-post: This is a mailto link