Hoppa till sidans innehåll

Profilen Feb 2015


Intervju med Ingela Lindqvist   

 

Titel i Åsa Bordtennis: 

Mrs X (styrelse medlem)

 

Familj:

Gift med Fredrik, mamma till Sebastian, Äldst av fyra syskon 

 

Vilka idrotter har du själv utövat och på vilken nivå:

Som ung var det pingis och fotboll på en någorlunda seriös nivå 

Men sen dess har jag mest idrottat utan att blanda in tävlingsmomentet. Några bodypump och yogapass per vecka bara för att hålla igång. Dom gånger tävlingsmänniskan i mig gjort sig påmind så har jag anmält mig till något löplopp för att skaffa mig en sporre. 

 

 

Moderklubb: 

RIK (Robertsfors IK)

 

Favorit mat till vardags:

Vad som helst som går snabbt och mättar

 

Favorit mat till fest: 

Efterrätten

 

 

Favorit musik:  

Var ju en sån där hårdrockarbrud då det begav sig och det sitter nog i är jag rädd.

Annars är jag nog mest en text människa. Kan lyssna på det mesta, bara det berör

 

Favorit film/serie/tv:

Ser sällan eller aldrig på tv. Det blir till att stäckkolla någon Netflix serie någon ledig helg isåfall. Breaking Bad var helt omöjligt att sluta se, så den serien ligger nog fortfarande i topp på min lista just nu.

Hade jag haft tid skulle jag ha tittat på mer djur och naturprogram.


Vad jobbar du med till vardagen:

Jag jobbar som analytisk kemist på AstraZeneca i Mölndal 

 

Vad gör du helst på din fritid:

Spelar eller kollar på pingis så klart :)

 

Du börjar bli en veteran i styrelsen i Åsa Bordtennis , vilken roll fyller du i styrelsen i dag :

 Känner mig verkligen inte som en veteran i det sällskap som styrelsen utgör, men jag lär mig varje dag av dom som varit med ett tag.

Har väl ingen formellt utsedd roll (om man bortser från att jag är den ständiga sekreteraren som skriver protokoll efter varje möte) utan tror att jag bidrar på många fronter. Är ju lite kontrollfreak och vill gärna ha struktur, ordning och reda

 

Vad anser du om att Åsa IF har tagit beslutet att bli ännu mer 1 förening:

Jag hoppas och tror att det kommer att leda till en effektivisering i arbetet och ett större ”Vi-tänk”. Det är för våra barn och ungdomar som idrotten skall verka, oavsett vilken idrott det gäller.

Sen är det klart att det blir en omställning och en period då det är extra viktigt att vi har en bra dialog inom föreningen. Vi får vara beredda på att nya rutiner och fler kockar kan skapa lite oreda i början, men på en sån här liten ort tror jag att det är viktigt att hålla ihop och se till bygdens och våra idrottsutövares bästa.


Vilka olika positioner har du haft inom Åsa IF genom åren:    

Jisses, nu låter det som om jag varit med i tusen år igen :)

Men jag har väl hunnit med lite under tiden som jag varit med i alla fall. Mest tid har jag lagt på att sammanställa och fakturera ut tävlings och licensavgifter till våra tävlingsaktiva, men har också varit med och arrangerat några tävlingar, sett till att bemanna våra övriga arrangemang och försökt få till lite tid för träning och matchspel i Div 2 mellan varven

        

Vad är det som gör att du är en ”föreningsmänniska” och varför vill du lägga ner tid ?

Jag tycker om människor. Accepterar och fascineras av allas olikheter och tanken på att man trots alla olikheter kan skapa något tillsammans om man strävar mot samma mål.


Du döljer ju din Norrlänska ganska väl , så alla kanske inte vet att du har dina rötter från Norrland , Hur kommer det sig att du flyttade till Sveriges framsida och när flyttade du ner ?

Int´jer he väl se schvårt att hör vars nagerscht ja jer uppstillt? (inte är det väl så svårt att höra var jag är uppvuxen? -på rikssvenska för den som int`begrip)

 

Jag flyttade hemifrån ganska tidigt och hade lite svårt att bo länge på ett och samma ställe innan jag fick barn och stadgade mig. Gjorde mitt sista halvår på kemistutbildningen på University of Sussex i Brighton och kände inte riktigt att jag var sugen på att återvända hela vägen upp till Norrland efter det. Så det fick bli någonstans halvvägs, vilket resulterade i ett vikariat på Astra våren 99…och på den vägen är det.

 

Vi i webb redaktionen har hört att du har det väldigt bra hemma och att din man sköter det mesta i hemmet stämmer det:

 Webredaktionen har sannerligen fått det hela om bakfoten ;) Makarna Lindqvist har bara lite annorlunda (läs modern) könsfördelning vad det gäller sysslor i hemmet. Fru Lindqvist hatar att laga mat och baka, medan Herr Lindqvist tycker att det är helt ok. Sen byter frugan vinterdäck på bilen och byter generator ifall det skulle behövas :) 



5 Träningstips till idrottare:


1.Ge järnet på träning.Gör maximal insats i alla övningar och på träningen. Använd samma energi, hårdhet och fart på träning som du använder på match. På det sättet får du själv mer ut av träningen och sprider energi till dina träningskompisar


2.Jämför dig inte med andra och ha kul Alla människor är unika och utvecklas på olika sätt. Det som tar tio minuter för någon annan att lära sig kan ta flera månader för dig att behärska. Men du är säkert bättre och mer lättlärd än din kompis på någon helt annan grej. Fokusera inte så mycket på resultat när du är ung. Fokusera på glädje och att vara närvarande i stunden. Framgångarna kommer så småningom…och gör dom inte det, så har du i alla fall haft kul under tiden.

 

3.Ät bra mat. Du måste få i dig mer energi än du gör av med, annars bryter du ner kroppen istället för att bygga upp den och gör den till ett lätt byte för elaka infektioner och skador. Se till att fylla på glykogendepåerna inom en halvtimma efter träning.


4.Målbilder Om man ibland har svårt med motivationen, så tycker jag att det fungerar bra att sätta upp målbilder för sig själv (funkar även i vardagen).

Det kan vara långsiktiga mål som är helt och hållet resultatinriktade, t.e.x –Jag vill hamna på prispallen i SM innan jag fyllt 20.

Men även kortsiktiga mål som –Jag vill kunna returnera Adams luriga serve om två veckor.

Det gör att du kan stämma av med dig själv och känna att du gör framsteg hela tiden, fast du kanske inte tänker på det. 


5.Undvik skador: Pingis kan bli en ganska ensidig träningsform och om du inte är så aktiv utanför pingishallen och det är lätt hänt att en ung talang förstör sin kropp för all framtid om man inte ser upp. Det är jätteviktigt att variera sin pingisträning och inte överbelastar samma muskelgrupper hela tiden. Fokusera mycket på rätt tyngdpunkt och kroppshållning och träna upp din balans och bålstyrka, så håller kroppen längre.

 

 

5 saker som vi inte vet om dig:

 

1.Har målat nästan alla tavlor vi har hemma själv

 

2.Får pirr i hela kroppen då jag tänker på en fartfylld skotertur på kalfjället eller på lederna bland snötyngda granar.

 

3. Min högsta (materiella) dröm är att få äga en havskajak....och en drejskiva

 

4. Blev vald till skolans Lucia i högstadiet och klippte av mig håret i ren protest

 

5. Tycker inte att man ska få bli myndig eller ens ha rösträtt om man inte provat på ett arbete inom hemtjänsten eller inom vården så att man lär sig att behandla gamla människor med den respekt dom förtjänar.

Uppdaterad: 08 JUN 2016 06:28 Skribent: Anders Åkesson

 

 images (1)

Bengt

Norrahallands Tidning

Åsa- Eslöv

 

"KLICKA FÖR ATT SE "


Åsa-Mölndal


 

 

 

klickbar bild

Besök våra huvudsponsorer:

 
OPI
 
 ----------------------------------------
hämta 2
---------------------------------------
brolin
------------------------------------------
Åsa Bordtennis annons
---------------------------------------------
HotellHalland-logotyp-2012-for-ASAPINGIS-201x127px
---------------------------------------
Logo_Hvita Sand
--------------------------------------------
Nattmössan-Vandrarhemmet-Alternativ-logotyp-HT2013-201x104px_ASAPINGIS
------------------------------------------
PINGIS.SE
 
------------------------------------------
olle bygg
-----------------------------------------
keddy
________________________
Logo_white_PNG_web1
---------------------------------------------
Bruket
-------------------------------------------
rwd13-walter-hansson-logo
-------------------------------------------
Butterfly store Sverige
------------------------------------
ICA
------------------------------------
 
Schill Coaching Logga
-----------------------------------
Heda
-----------------------------------

bikandrun

-----------------------------------

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 

Postadress:
Åsa IF - Bordtennis
Åsa Bordtennis, Box 17
43905 Åsa

Besöksadress:
Mikael Talinsson, Pistolvägen 9
43955 Åsa

Kontakt:
Tel: 0704193917
E-post: This is a mailto link

Se all info