Hoppa till sidans innehåll

Träning vintern 2014/2015


Den 1:a november drar det nya träningsåret igång, och inför vinterns grundträningsperiod kommer en hel del förändringar ske i träningsupplägget. Här nedan presenteras dessa!

Ny träningstid: 18:30

Vi har bestämt oss för att starta både tisdags- och torsdagsträningarna under vintern vid 18:30. Detta för att så många som möjligt ska hinna till träningen.

 

Tisdagar: Järvabana

Järvabanan kommer vara tisdagens träningspass hela vintern igenom fram tills dess att snön är borta. Vi utgår alltid från Ytterby. Fokus under detta pass är att springa lugnt och lite längre. Järvabana är lätt koridorrorientering på stigar, vägar och i skog på Järvafältet. Det kommer finnas banlängder från 5 km upp till 15-17 km varje vecka. Totalt finns det 4 järvabanor, vilket betyder att man var 4:e vecka springer varje bana.

Vi har som mål att erbjuda mackor efter träningarna från Ytterby på tisdagar. Detta kräver dock att det är någon varje tisdag som är ansvarig för detta. De första tre tisdagarna är lösta och det kommer varje tisdag ligga en lista framåt där man kan skriva upp sig för att fixa mackor. Klubben står för kostnaden, men man får inhandla mackor och pålägg själv.

 

Onsdagar: Mila Stockholm By Night och Vinternattcupen

En onsdag varje månad arrangeras Mila Stockholm By Night (MSBN) på olika platser i Stockholm. MSBN är en nattcup med masstart med klasserna Herr, Dam, Pöbel och Pöbelina. MSBN är alltid välarrangerat med sportident och många deltagare. 

Under hösten har vi fått inbjudan om att delta i Vinternattcupen med Sundbyberg, Järfälla och Bromma Vällingby. Denna nattcup arrangeras också under onsdagar, men krockar aldrig med MSBN. Totalt är det 6 deltävlingar och anmälan sker via Eventor. Det finns 3 olika varianter av banor (kort, medel, lång) och det genomförs med masstart.

 

Torsdagar: Väsbys Nattcup eller fartträning

Under vintern kommer vi även delta i Väsbys nattcup som går av stapeln på torsdagar. Här är det individuella banor som gäller. Masstart även här, och först i mål vinner. Anmälan sker oftast genom kommentar i Väsbys gästbok.

När vi inte springer nattcup på torsdagarna kommer vi att springa någon form av fartträning, dvs intervaller eller snabbdistans. Denna träning kommer utgå från Turans klubbstuga. Så länge det inte är någon snö så kommer detta pass oftast att genomföras med karta. De torsdagar det är nattcup kommer det även vara stiglöpning från Turans klubbstuga för de som inte vill springa nattcup.

 

Helger: MMC, Skinklopp, Edsviken runt, KM, Hemmaläger och mycket mer

Självklart kommer vi även träna på helgerna!

På lördagarna arrangerar Väsby även MMC som är orienteringsträning av längre distans. Många olika banalternativ finns och ingen föranmälan krävs. MMC går oftast vid Väsbys klubbstuga i Runby.

Utöver detta kommer det på vissa söndagar även arrangeras egna aktiviteter inom klubben.Några exempel kan vara olika klassiska långdistanslöprundor som Edsviken eller Norrviken runt, lite mer tävlingslika aktiviteter som KM, men också mindre allvarliga arrangemang som t ex Skinkloppet eller Farsdagsloppet.

Varje månad har vi också som ambition att arrangera ett så kallat hemmaläger, dvs ett läger på hemmaplan som pågår över hela helgen med träningar av hög kvalitet. Största fokus är här på de elitsatsande, men alla som känner att de klarar av lite svårare banor (svart nivå) är såklart välkomna!

 

Uppdaterad: 24 NOV 2014 20:37 Skribent: Oskar Daniels
E-post: This is a mailto link

Vinnarlistan 

Postadress:
Attunda OK - Orientering
Jörgen Karlsson, Mäster Henriks Allé 37
19274 Sollentuna

Kontakt:
Tel: +46708951600
E-post: info@attundaorienter...

Se all info

Partners


Puustelli