Hoppa till sidans innehåll

Love Berzell:s läger i Ungern och Slovakien

Nu när årets tävlingspremiär närmar sig för många tänkte jag ta och dela med mig lite vårkänslor och barmarksupplevelser från längre söderut. Närmare bestämt Ungern och Slovakien där jag var på läger med min skola, Hallsbergs Orienteringsgymnasium, förra veckan.

Efter två tidigare resor föregående år med långa, sega men visserligen roliga bussresor ner till kontinenten tyckte våra tränare att vi var värda en flygresa. Så lördagen den 13:e mars lyfte vi från Skavsta och landade ett par timmar senare utanför Budapest. Därifrån åkte vi i fyra minibussar norrut mot den slovakiska gränsen där vi bodde i några dagar. Eftersom vår tränare, Håkan Carlsson, även är landslagsledare ordnade han att vi fick bo på samma hotell som landslaget gjorde på VM förra året. Detta trots att hotellet egentligen hade stängt. Lite lyx måste man ha ibland. Härifrån hade vi vårt läger i några dagar som sagt och vi tränade flertalet gånger i mycket spännande gropterräng i Slovakien där det verkligen gällde att hålla koll på vad som var gropar och vad som var höjder. Det var inte alldeles enkelt.

Den här bilden är tagen ifrån en grop. Det var många liknande gropar i Slovakien så det gällde verkligen att hålla koll på dessa, det blev som slalom mellan groparna på långsträckorna. Att bara ligga på strecket och gå kompasskurs var inte att rekommendera. Då kunde det bli mycket klättra, vilket inte alltid var så kul när en del gropar hade branter som dessa.

Den här bilden är tagen ifrån en grop.

En av kartorna vi sprang på i Slovakien, som för övrigt gränsar till den karta där JVM avgörs om två år, var enbart grön och gul när det gällde vegetationen. Riktigt klurigt, men riktigt skoj.

Under våra dagar i Slovakien hann vi dessutom med att springa delar av VM-banorna i långdistans från förra året. Vi fick springa exakt samma första fem kilometer som damerna fick springa i finalen. På dessa fem kilometer var man så mycket som fem minuter efter bästa dam från VM, Simone Niggli-Luder. Visserligen ett par minuters bom för min del och en del snö, men faktum kvarstår: Dameliten springer riktigt fort. Jag kanske borde nämna att Simone hade 30 minuter på dessa ca fem kilometer. Det är en ganska hyfsad kilometertid, speciellt med tanke på att det var rejält kuperat dessutom.

Efter denna utklassning kände vi att det var dags att dra från dessa marker och packa ihop våra saker så vi drog ett par timmar söderut in i Ungern igen. I utkanten av storstaden Miskolc låg vårat nya hotell som vi skulle bo på. Här var det riktiga vårkänslor till skillnad från i Slovakien där det bara var några plusgrader och snö i skogen. I Miskolc var det 10+ och sol under resten av veckan (nere i låglandet det vill säga) vilket innebar att understället åkte av, tightsen fick stanna hemma och nylonbyxorna fick luftas för första gången i år. Vårkänslor på riktigt med andra ord. Det fick man bittert ta tillbaka direkt på första passet då vi åkte upp några hundra meter i bergen där det såklart var snö och kring noll grader bara.

Under detta första pass fick vi testa på VM-banor från förra året, den här gången var det en av damernas kvalbanor i medeldistans. Det var lite synd att det var mer än en decimeter snö när vi sprang banan, för inte heller denna gång kunde man skapa rättvisa förhållanden jämfört med dameliten som hade barmark när de sprang i somras. Det blev förväntat torsk mot damerna även denna gång, jag var nästan fyra minuter efter bästa dam på den banan som vi sprang.
Bilden här nedan är tagen från denna medeldistansbana och som ni ser var det lite fel klädval att springa i kortärmat.

Fel klädval?

Under resten av veckan hann vi med att springa flera roliga träningar och de som jag tycker är värda att nämnas var en sprintträning på, enligt mig, den roligaste sprintkartan jag har sprungit på någonsin. Vi körde denna träning med först kval och sedan jaktstart på resultaten.
Även en kontrollplock med 50 kontroller på fem kilometer avverkade vi. En lite mer annorlunda träning, men en lite roligare träning.

Lördag den 20:e mars landade vi igen på Skavsta och i snöriket Sverige.

För er som vill veta lite mer om träningslägret nere i Ungern/Slovakien (eller inte orkat läst hela artikeln) kan jag sammanfatta den  i en slags maximalt komprimerad version:
Totalt 12 träningar. Hälften av de med tidtagning med SportIdent.
2 VM-banor fick vi springa delvis eller helt. Storstryk på båda fick man.
Trerätters till lunch och middag alla dagar, inte helt fel.