Hoppa till sidans innehåll

Ett annat sätt att uppleva Danmark!


Rapport från Danmarks Længste Orienteringsløb - 50Km, 27 augusti 2011

På hemsidan för årets upplaga av Danska 50KM kan man bl. a. läsa att ”Ruten består af 3 baner på i alt 50 km. Der er tilsammen opstillet over 110 poster på de 50 km.”

Den som inte tröttnat redan här kan vidare läsa att ”Ruten er lagt i afvekslende terræn der indeholder: Høj og lav bøgeskov, åben og lukket granskov, plantager med jule træer og nybeplantede arealer, endvidere er der en del lavtliggende områder der er præget af mange grøfter samt moser. På en del af ruten løbes der i åbent terræn der er beklædt med lyng. Ruten er kuperet og til tider endog meget kuperet.”

Jag som var där och kontrollerade om beskrivningen av banor och terräng stämde kan härmed intyga att så var fallet. Bortsett från att det vid målgång hade passerats 130 kontroller och inte 110.

För andra året begav sig undertecknad och Peter Larsson, FK Boken och tillika biträdande tävlingsledare för 10MILA i Skåne 2009, till Danmark och årets 50KM –Danmarks Længste Orienteringsløb.

Årets tävling genomfördes på Jylland, några kilometer söder om Silkeborg och i VM-terrängen från 2006. I området, som faktiskt är lika kuperat som terrängbeskrivningen utlovar, återfinns Danmarks högsta punkt, det 147 m höga Himmelbjerget. Vi slapp bestiga berget men vi bjöds i stället på ett tiotal liknande klättringsutmaningar.

Tävlingen firade i år sitt 20-årsjubileum och lockade i år drygt ett 50 tal löpare fördelade på två klasser; 25 och 50 km.

Inte nog med att terrängen var tuff, den var dessutom blöt och rejält tungsprungen efter flera dagars ihållande regn. Tävlingen startade lördag morgon under regntunga skyar och inleddes med en förstaslinga på 15 km. Kartunderlaget varvades mellan dels normala orienteringskartor, dels en karta som påminner lite om den svenska ekonomiska kartan i huvudsak tre färger, ljus- och mörkgrönt samt en rosa ton som användes för att markera ljunghed. Kartskalan var här (cirka!) 1:20 000. Se även kartexemplen.

Även detta år kom jag att springa med Rune Gundersen, en dansk långdistanslöpare. Rune svarade för farthållningen och själv svarade jag för kartläsningen. Målgång efter den förstaslingan följdes av ett snabbt stopp i depån, knappt 10 minuter för att byta hela stället och trycka i sig avslagen Cola, massor av frukt, jordgubbssylt på grovt rågbröd toppad med en matsked farinsocker. Sen var det bara att ge sig ut på andra slingans (tunga) 25 kilometer. Efter halva slingan bjöds det på ännu mer jordgubbssylt, farinsocker men även en halvliter fruktsmoothie. Det var bara trycka i sig. Tyvärr bjöd slingan även på några rejäla missar. Att försöka hitta en liten grop på ett gigantiskt kalhygge täckt med ormbunkar i brösthöjd visade sig vara ett exempel på en tidsödande utmaning.

Tävlingsbestämmelserna medger att man kan hoppa över en kontroll, men det kostar 20 minuters tidstillägg per kontroll som inte besökts.

Stanna upp, tänk efter, bit ihop, hitta kontrollen och kämpa vidare.

Efter målgång på andra slingan och ett stopp i depån där vi dessutom tryckte i oss en portion pastasallad, väntade den avslutande 10 km-slingan. Till skillnad från de redan löpta 40 km bjöds det nu även på kuperad ljunghedsterräng. Tungt, svårlöpt och kuperat. I och med att vi efter två slingor hade ungefär samma tid som vi hade i mål förra året, ca 9 timmar, borde vi ha tänkt till lite extra. Vi skulle ha tagit med oss pannlampor! Det blev nämligen mörkt halvvägs ut på banan. Dessutom började det regna vilket inte gjorde det ljusare i skogen. Med knappt 4 km kvar tog vi därför beslutet att hoppa över två kontroller, trots ett tidstillägg på 40 minuter. Men vi räknade iskallt med att den ledning vi hade när vi gick ut på sista slingan skulle klara ett tidstillägg. Nu räckte det inte med att hoppa över två kontroller – de sista kilometrarna mot mål sprangs i mörkaste mörker. Vilket innebär att orienteringen genomfördes lite på känn! Genom att ta några omvägar och genom att läsa på den (nu) ljusare natthimlen kunde vi hitta öppningar i granskogen och därmed de avslutande kontrollerna.

Längs en grusväg, på väg mot sista kontrollen, en liten grop(!), såg vi ett svagt ljus vilket visade sig vara Peters ficklampa på hans mobiltelefon. Peter hade tidigare varit tvungen att kliva av banan och sedan förstått att vi skulle få problem med att avsluta loppet utan lampor. Han hade då, lite på känn, begett sig ut till en punkt som han trodde vi skulle passera. Med Peters mobiltelefon i näven kunde vi till sist hitta sista kontrollen och stapla i mål. Och vårt antagande visade sig riktigt, vi hade tillräcklig marginal till bakomvarande för att kunna kosta på oss 40 straffminuter. Rune var förvisso först över mållinjen men seden kräver att den som svarat för kartläsningen under loppet även får kliva högst upp på pallen. Därmed kunde jag försvar min seger från förra året i klassen Män över 40.

I mål var vår löptid ca 13 timmar och 18 minuter, nästan tre timmar längre än förra året. Min egen GPS (Garmin 305) gav upp efter drygt 11 timmar men Runes (Garmin 310) orkade hela sträckan om visade i mål på nästan 77 löpta kilometer jämfört med knappt 65 året innan. Helt felfritt var inte loppet, totalt drygt en och en kvarts missar som naturligtvis påverkade både ork och löptid.

Varför ägnar jag då en lördag åt att springa nära 80 kilometer? I Danmark? Jo, därför att jag kan! Årets tävling har varit årets träningsmål och funnits med i bakhuvudet vid varje träningspass och tävling. Kommer jag att göra om det? Japp, siktet är nu inställt på nästa års tävling och då ska löptiden pressas genom bättre träning, färre bommar och, inte minst, en pannlampa på sista slingan. Bara utifall att.

Avslutningsvis kommer här några tips för dig som vill överleva 50 km orientering, psykiskt likväl som fysiskt:
- fundera inte över hur lång tid loppet kommer att ta och gör inte några djupare analyser kring ideala kilometertider eller liknande,
- ät och drick så fort möjligheter erbjuds. Ät och drick trots att du känner dig mätt och belåten – bortom nästa stigkrök kan reserverna plötsligt ta slut,
- byt kläder, inte minst strumpor, vid varje varvning. Ett nylonställ som börja stelna av smuts och intorkat svett kan ge upphov till obehagliga skavsår och onödigt blodvite,
- försök inte ta några ”fiffiga” vägval – när tröttheten sätter in är det bara det enkla som är möjligt samt
- gå i alla uppförsbackar! Och då menar jag vid alla tillfällen då det börjar luta uppåt, även det minsta motlut tas gående och under vilket kommande vägval studeras, diskuteras och medhavd dryck konsumeras. Spring dig inte onödigt trött!

Är det någon som ska med till Danmark nästa år?

 

Lasse Gerhardsson

www.50km.dk

50KM 2011 karta 1

50KM 2011 karta 3

50KM 2011 karta 2

Uppdaterad: 08 JUN 2016 02:39 Skribent: Andreas Fredriksson

Postadress:
Attunda OK - Orientering
Jörgen Karlsson, Mäster Henriks Allé 37
19274 Sollentuna

Kontakt:
Tel: +46708951600
E-post: info@attundaorienter...

Se all info

Partners


Puustelli