Hoppa till sidans innehåll

Rapport från SOFTs tränarträff

27 NOV 2019 21:48
Inspirerande långläsning från Fredrik Stenebo som tillsammans med Maria och Karin var med på SOFTs tränarträff.
  • Uppdaterad: 27 NOV 2019 21:48

SOFTs tränarträff 15-17 nov

Maria, Karin och jag (Fredrik St) deltog på SOFTs årliga tränarträff i Södertälje helgen 15-17 nov. Träffen ordnades av landslagsledningen i form av ett antal föreläsningar.

På fredagskvällen lyssnade vi först på Per Skoog som är friidrottstränare för bland annat 800 m-löparen Andreas Kramer. Det var mycket fokus på Kramers tidsutveckling, tröskelpass och laktatnivåer (mätvärde för mjölksyrahalt). Per menade att det även inom banlöpning är viktigt att utveckla en delförmåga i taget för att bättre kunna utvärdera och anpassa träningen.

Nästa talare var Mattias Reck, tränare för proffsstallet Trek-Segafredo i cykel. Mattias gav en mycket engagerande inblick i proffscyklisternas tuffa träning och tävling. Med glimten i ögat berättade han att andra länders proffscyklister tycker att svenska cyklister är väldigt seriösa men lite dumma eftersom de inte vågar vila när de är slitna. Det är farligt att vara sliten flera dagar i rad trots att man tar det lugnt. Mäta puls etc behövs inte, det räcker att ärligt fråga sej själv hur det känns. När det gäller styrketräning menade Mattias att det för cyklister är bättre att köra snabbare, lättare och färre repetitioner än tungt och segt.

Landslagets fysiolog Filip Larsen fortsatte på temat vila och berättade om nya forskarrön om kvarvarande muskelskador på mitokondrienivå vid långvarig överbelastning. Det krävs ofta totalvila 2-6 veckor för att sådana skador ska läka, en s.k. ”Master Reset”. Att under tiden hålla på med alternativ träning tycks inte ge den nödvändiga läkningen. Filip menade att en kortare Master Reset verkar ha positiva effekter även för friska personer och kan passa bra nu i november efter tävlingssäsongen.

Lördagen inleddes med Thierry Gueorgiou som berättade om analys av orienteringslopp på en mycket djup och detaljerad nivå. Bland annat menade Thierry att man alltid bör gå igenom och reflektera över sitt tävlingslopp i två steg, först 5-10 min snarast möjligt efter loppet utan att kolla resultat och jämföra med andra löpare (eftersom sådana jämförelser brukar påverka bedömningen av den egna prestationen). Lite senare bör man gå igenom loppet igen med sin tränare, denna gång mer noggrant med sträcktider, GPS-spår och annan tillgänglig info.

Sedan visade och berättade Peter Öberg och Anneli Östberg hur vi som tränare kan hjälpa de vi är tränare för att utveckla sin orienteringsteknik ur olika perspektiv med hjälp av uppföljning under loppet. För orienteringssäkra landslagslöpare kan situationer och beteenden behöva provoceras fram och filmas för att kunna analyseras efteråt. En vanlig reaktion på ökad stressnivå är tunnelseende, vilket innebär motsatsen till att lyfta blicken.

För juniorer och ungdomar gäller det snarare att välja ut några få obra beteenden och förmågor.Anneli påpekade att man bör fokusera på att utveckla ett beteende i taget genom kortfattad, konkret och positiv återkoppling direkt under uppföljningen, t.ex. riktning ut från kontrollen eller att lyfta blicken (för att se den stora branten lite längre bort eller tydliga terrängföremål vid sidan om löpvägen). Efteråt är det ofta svårt att minnas situationen i detalj och det blir lätt allmänna floskler som t.ex. ”jobba med framförhållningen”.

Innan uppföljningen är det viktigt att tränaren allra först skapar tillit och förtroende och avdramatiserar uppföljningen eftersom många ungdomar - och äldre – ofta tycker uppföljningar och tester är lite obehagligt. Förväntningarna är också viktigt och behöver vara lagom höga, t.ex. av typen ”nästa gång tror jag att du kan detta”.

Därefter fick vi ytterligare en mycket detaljerad och initierad fördjupning av Thierry av den halvnya grenen knockoutsprint, som ingår i VM i Danmark kommande sommar. Fysiskt liknar grenen längdskidornas sprint med tidskval, semifinal och final samma dag. Även mentalt innebär grenen en del speciella krav på löparna med fler maxfartdueller in mot mål och gafflingsmetoden ”Runner´s choice” att omedelbart före start själv välja bästa gafflingsalternativet.

Mats Troeng pratade sedan om ett nytt sätt att med hjälp av ett nyutvecklat webbverktyg analysera styrkor och svagheter baserat på sträcktidsinformation från ett valfritt antal tävlingar, t.ex. banans inledande del under en hel säsong.

Nästa talare var psykologiforskaren Stefan Söderfjäll som föreläste om motivation. Stefan berättade om våra tre grundläggande drivkrafter kompetens/förmåga, autonomi/självbestämmande och social samhörighet. Han berättade även om olika typer av motivation och hur motivationen kan påverkas genom att förstärka rätt tankemönster.

Lördagens sista föreläsare var Tove Alexandersson som berättade om sina framgångsstrategier. En av Toves huvudpoänger var vikten av att år efter år hålla sig hel och frisk. Det är bättre att vila en extra dag om man är osäker på hälsan. Åk inte ut på tävling om du är krasslig utan håll dej hemma. Tove tyckte också att alldeles för många elitorienterare går och drar på skador och därigenom inte kan träna ordentligt.

Söndag förmiddag fortsatte Stefan Söderfjäll på temat ledarskap och målsättning för att främja motivation, goda prestationer och välbefinnande.

Stefan förklarade att långsiktiga resultatmål sällan fungerar på individnivå, särskilt inte inom idrotten. Mål bör istället vara kortsiktiga, konkreta och påverkbara för individen för att ge inspiration och den nödvändiga inre motivationen. Exempelvis vilka träningspass som planeras närmaste veckan. Mål bör dessutom vara utvärderingsbara snarare än mätbara.

Sammanfattningsvis var det en intensiv men mycket givande helg med många reflektioner kring träning och tävling.

Jag köpte ett ex av nyutgivna Full koll 3 svart nivå. Om intresse finns kan vi t.ex. ha en lärgrupp med boken som underlag.

 

Må gott!

Fredrik St

Skribent: Lena Buhre
Epost: Adressen Gömd

banner2


Vinnarlistan 

Postadress:
Attunda OK - Orientering
Jörgen Karlsson, Mäster Henriks Allé 37
19274 Sollentuna

Kontakt:
Tel: +46708951600
E-post: This is a mailto link

Se all info

Partners


Puustelli