Hoppa till sidans innehåll

Årskrönika Isak Österberg 2018

08 MAR 2019 23:42
Året 2018 har för mig haft både sina uppgångar och nedgångar.
Jag har prövat på mina första EM och även kört Novemberkåsan.
Jag har etablerat mig nere i...
  • Uppdaterad: 08 MAR 2019 23:42

Mitt år Isak Österberg

Året 2018 har för mig haft både sina uppgångar och nedgångar.
Jag har prövat på mina första EM och även kört Novemberkåsan.
Jag har etablerat mig nere i Tibro på Enduro gymnasiet och tränar hårt varje dag för att bli stark och utvecklas som förare.

Bild1Jag startade året med att köra några deltävlingar i olika “snöserier”, både Östra open och Östra Skaraborgs vintercup. Dock utan några större resultat.

Något som jag börjar konstatera nu efter några år att jag inte är någon höjdare på att köra med dubbdäck, men övning ger färdighet.

Under vintern fick jag även pröva på att köra en superenduro tävling, VM i Lidköping. En häftig upplevelse men det var ingenting för mig. Redan på träningen kraschade jag hårt och drog på mig en hjärnskakning.


Efter ett kortare tävlingsuppehåll var det time för USM. Första deltävlingen gick i Skövde, men det gick inget vidare det heller. Jag låg och fightades runt 10:de plats, men hade ingen känsla på hojen, körde in i ett träd och gjorde illa mig. Jag bröt tävlingen och åkte därifrån med ett riktigt dåligt humör. 5 dagar senare var det dags för nästa tävling, Jordsprätteträffen. Jag åkte dit utan några som helst tankar på att prestera. Trots detta körde jag väldigt spänt de första sträckorna. Efter ett tag kom jag in i körningen och gick upp i ledning i klassen där jag sedan stannade resten av tävlingen. Jag var snabbaste junior av alla och kom även 6:a totalt av alla förare.

 

Bild2Jordsprätteträffen går varje år på Kristi himmelsfärdsdag alltså en torsdag.
Tisdagen innan lyckades jag ta lättvikts körkort och helgen efter var det 2-dagars SM i Tibro.
Det var alltså min första tävling med körkortskrav så jag tyckte det var riktigt pirrigt.
Första dagen var ett riktigt “mudrace” och på vissa delar var det ett riktigt kåsa spår. Men det rullade på och jag hamnade på poängplats i klassen Junior E1.
Andra dagen hade det torkat upp lite och då fick jag körningen att stämma ännu lite bättre och jag plockade en placering till.

Två veckor senare var det 2 dagars tävling igen, dock så bar det av uppåt i landet den här gången. SM i Östhammar och USM i Hallstavik stod på tur.

Bild3I Östhammar var det riktigt roligt att köra och jag kom in i ett riktigt bra flyt. Där slutade jag på 10:de plats i junior E1.
Dagen efter var det tävling igen, den här gången USM i Hallstavik. MK Orion bjöd på riktigt utmanande sträckor med många olika underlag. Med några för många vurpor och misstag slutade jag på 8:de plats i USM 3 klassen.

Efter den helgen var det de årliga sommaruppehållet, inte förrän Stångebroslaget i början på juli körde jag någon tävling. Stångebroslaget är en tävling jag tycker är väldigt rolig men förjävlig på samma gång. Dagarna innan tävlingen spöregnade det men till tävlingsdagen slutade det och efter de tidigare morgonstarterna var föret perfekt, riktigt “klibb” fäste. Jag var med i starten och kom iväg helt okej. Hängde med i tempot och kände att jag mot slutet kunde höja tempot. Jag hamnade på 30:e plats totalt, 14:e plats i junior. Ett resultat som jag är nöjd med.

Tävlingshelgen efter Stångebro var USM och två dagars SM i Östersund. Sommarhettan var extrem, Sverige stod i lågor och många diskussioner kring om tävlingen skulle köras eller inte. Till slut blev det bestämt att tävlingen skulle äga rum. Första dagen var det USM som gällde. Det var en varm dag och det dammade extremt mycket. Jag gjorde inga större misstag och slutade 7:a i min klass. Lördagen och söndagen bjöd på SM. Förhållandena var lika tuffa och jag fick inte till körningen och slutade precis utanför poängplats båda dagarna.

Helgen efter Östersund var det tävlingshelg igen, USM i Söderhamn. En av de roligare USM:en trots stalp och armpump. Den tävlingen fick sluta tidigt då växelaxeln gick av i början på den fjärde sträckan med andra växeln i. Tiden till service blev för kort för att byta axeln och jag var återigen tvungen att bryta en tävling. När jag bröt låg jag på 6:e plats trots en sträcka med tvåans växel.

Efter Söderhamn var det något riktigt spännande som stod på tur, EM i Skövde. Förmodligen den roligaste tävlingen i år. Första dagen var det prolog, vilket var riktigt roligt, speciellt när man vann sitt “heat”. Dag 2 var det en vanlig tävlingsdag ungefär som ett SM, lite längre transporttider och kortare körtid. Bild4
Jag var aldrig riktigt med i huvudet den andra dagen. Massor av nerver gjorde att körningen inte stämde. Däremot gick den 3:e dagen väldigt bra. Efter en vurpa på andra sträckan som kostade mig ungefär en minut, körde jag riktigt bra och kom upp till poängplats!

Med körningen från Skövde kvar i kroppen vad det dags för USM i Finspång.
Efter en bra start låg jag på en andra plats, men pga en förkylning i kroppen tog orken slut, ramlade nästan av hojen när jag kom in i depån och tappade två placeringar. Teamet runt mig bestämde att det var bättre att bryta än att fortsätta köra med stor risk att göra illa mig. Ett tråkigt slut på en annars bra tävlingsdag.

En vecka senare var det USM igen, den här gången i Laxå. Förkylningen satt kvar i kroppen men jag startade iallafall. Det gick inte den här gången heller. Körningen kändes inte rätt och orken tog slut väldigt snabbt i sandstalpen.

Bild5Direkt efter Laxå bar det iväg mot Polen med Endurogymnasiet. Lag EM stod på tur. Även detta EM var 3 dagar.

Istället för prolog första dagen var det ett cross heat sista dagen.
Den goda trenden på EM fortsatte och första dagen slutade jag på en 9:e plats i klassen.
Dag två gick ännu bättre, jag låg 8a, men pga en tids prick vid en service tappade jag två placeringar, missade med 2 sek vilket kändes väldigt onödigt.
Dag 3 gick däremot sämre. Jag missade helt i starten och var dead last. Jag lyckades iallafall köra upp mig till poängplats.

Efter den långa resan hem var det bara att börja ladda upp inför nästa tävling. Ränneslättsloppet. En tävling som jag aldrig kört i “stora” klassen förut.
Efter en väldigt bra start, runt 15:de plats in i första sväng på en 125:a, tappade jag. Arm-pumpen kom direkt i stalpen. Men efter ungefär 2 varv släppte det och körningen gick riktigt bra. Pga av felberäkningar körde jag soppatorsk på 3:e varvet med ca 5 min körning kvar, vilket var riktigt tråkigt...

Sedan Stångebroslaget hade jag nästan haft tävlingar varje helg och jag behövde ett break. Jag tog en kort tävlings paus och körde inte en tävling igen förren 3-timmars i Botkyrka. En tävling som var rolig men väldigt krävande. Där jag vann min klass, motion och kom 3:a totalt.

Redan dagen efter hade jag och pappa bränt ner till Hallsberg för att köra Älgjakten, en riktigt rolig lagtävling. Riktigt tufft med 3-timmars i kroppen.
Jag körde med Melvin Bernström, och våran körning flöt på riktigt bra.
Vi slutade på 9:e plats totalt av alla lag.

Kort därpå drog vi över till Gotland för att köra GGN vilket blev en katastrof. Mamma höll på att blåsa omkull när hon höll hojen medan jag försökte behålla värmen innan start. Det snöade på tvären.

Bild6Hojen gick inte igång i starten och jag körde iväg sist av alla. Detta fick inte hända med årets förhållanden, regn, snö och lera. Redan på första varvet var jag tvungen att köra in i depån för att byta glasögon. När jag kommer in var det jätte stressigt och glasögonen som jag skulle byta till gick sönder och jag var tvungen att köra utan roll off. Efter det flöt tävlingen på och jag kom i mål på en ganska bra plats.

Efter GGN var det bara en tävling kvar på året, Novemberkåsan. Den största utmaningen på hela året. Det var även bland de coolaste upplevelserna med all publik som hejade på.
Jag bestämde mig tidigt för att försöka hitta ett lugnt tempo så jag skulle orka hela tävlingen, vilket jag gjorde. Det resulterade bla till en 12:e plats på en sträcka.
När alla konkurrenter runt mig kroknade fortsatte jag i mitt tempo.
Denna utmaning resulterade i en 23:e plats totalt av alla, 10:a i klassen och 4:e bästa rookie.

Som jag påpekade i början har detta året haft både sina uppgångar och nedgångar. Men allt som allt anser jag att jag har haft ett riktigt bra år där jag utvecklats väldigt mycket som förare och självförtroendet har fått sig en boost.
Ingenting av detta jag gjort i år hade varit möjligt utan all den hjälp jag får från familj, vänner, sponsorer, klubb m.m.

Ett extremt stort tack till er, för att ni tror på mig, hjälper mig och vill mig väl.

Nu ser jag fram emot ett nytt tävlingsår!

Ni kan följa mitt tävlande på fb, Österberg Racing Enduro.

Vid pennan Isak

Skribent: Isak Österberg
E-post: Adressen Gömd

Körning på stora crossbanan är uppdelad i 3 pass på 20 minuter per timma:

Pass 1: Barn 65-85cc 

Pass 2: Motion 125-450cc 

Pass 3: Snabb 125-450cc

Normal öppettid (se kalendern när det är öppet)

Tisdag & Torsdag, kl.18-21

Lördag & Söndag, kl.10-14



Betala med swish

Cafeteria/köravgifter
123 562 75 91

Medlemsavgifter
123 247 77 50

RC
123 048 25 21


  Botkyrka Motorklubb

  Botkyrka Motorklubb

  Enduro Sektionen

  Cross Sektionen

  Offroad Sektionen

  Folkrace Sektionen

  RC Sektionen

Postadress:
Botkyrka MK - Motorcykel och Snöskoter
Box 132
14622 Tullinge

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info