Hoppa till sidans innehåll

Västboloppsbanan


Banutförande 2018

Pga den extrema torka som vår region drabbats av, kommer vi inte kunna nyttja den bana som vi de senaste åren har kört. De åtgärder som vi normalt genomför på grusvägspartiet kräver nederbörd. Detta för att kunna välta ned löst grusmaterial i vägbanan och få ett bra och säker tävlingsbana.

Ny bansträckning är vår gamla SM-bana från 1991 resp. USM-banan från 1995, med målområde vid Burseryds Kyrka och målraka på Dalstigen. 

Banutförande 2018 UTGÅR!!

Årets linjebana kommer precis som under fjolårets SM-linjelopp att innehålla ett utmanande grusparti mellan Stavås och Bassö. Medan start och målområde är förlagt till Tallgatan/Vidkundsvägen. Se banskiss under fliken kartor för bansträckning. 

Banutförande 2016

GP-banan:

Vi kommer likt 2015 att köra GP-loppet med samma bansträckning som 2015 och därmed även delad målplats med söndagens linjelopp. 

Linje-banan:

Årets bansträckning kommer inte att inkludera dragningen över Bokskogen och Kjellströmsskog. Utan innehåller enbart det grusparti som finns mellan Stavås och Bassö. I övrigt samma sträckning som 2015, se banskiss under fliken kartor. 

Banändring 2015

Helt nytt för 2015 är vår GP-bana som i år är förlagd till samma målområde som Västboloppet har, på Tallgatan. En större uppdatering på linjeloppsbana av partiet "Kjellströmsskog" har gjorts och kommer förhoppningsvis fall er cyklister i smaken! I övrigt är linjebanan oförändrad. 

Banändring 2014

 

Efter att ha arbetat intensivt med det grusparti som vi föregående år strök, har vi återigen tagit med detta för klasserna Senior, H-Junior, D-Elit/D-Junior & H-Elit. 

För övriga klasser körs samma bansträckning som 2013, alltså passerar man inte upp över bokskogen. Mål och start förblir dock kvar nere på Tallgatan likt tidigare år. 

 

Banändring 2013

På grund av osäkerhet för hur bra underlaget på ett av grusvägspartierna där det inte rullar särskilt mycket trafik kan förväntas hålla har tävlingsledningen beslutat att stryka detta parti. Ett stort TYVÄRR är att detta innebär det att det inte lämpar sig logistikt att ha målgång i Bokskogen vilket säkert smärtar för många. Tävlingsledningen har därför beslutat att banan istället för att svänga upp över Bokskogen ska fortsätta rakt fram och skarva på den gamla banan ca 1,5 km senare.

Den stora nackdelen med denna förändring är att vi går miste om den klassiska målgången i Västboloppet uppför Bokskogsbacken. Målområdet kommer istället att flyttas till startområdet nere vid Tallgatan. Vi är emellertid övertygade om att banan kommer bli utslagsgivande nog i grusvägsbackararna i Stavås som herrar Elit ska passera inte mindre än nio gånger.

Fördelarna med förändringen är

  • att vi slipper oroa oss för banans svagaste punkt (grusvägspartiet i Betarp som är känsligt för både extrem väta och torka)
  • att vi slipper banans farligaste punkt (den samla nedförsbacken i Betarp)
  • att start- och målområde blir mindre utspritt

 

Ny bana 2010!

Inför 2010 års västbolopp kom Anders Sveningsson med den galna idén att köra delar av Västboloppet på grusväg över byn Stavås några kilometer söder om Burseryd. Det fanns egentligen två orsaker till detta förslag till ändring av bansträckning. Den ena var att dåvarande bana över Långhult/Hällabäck/Bäck var ganska intetsägande ur cykelutmaningsperspektiv medan den nya sträckningen innebär åtmionstone fyra längre backar med goda möjligheter till attack. Tre av dessa ligger på grusvägspartiet i Stavås och den fjärde är såklart målgångsbacken upp till Bokskogen, vilket är den andra anledningen till att vi ville ändra bana och testa denna inför 80-årsjubileet 2011. Vi som idag sitter i tävlingsledningen tycker att Västboloppet ska avslutas med rättvis uppgörelse i Bokskogsbacken där den för dagen starkaste cyklisten står som värdig vinnare!

För att förankra idén med den nya bansträckningen gjordes under sommaren 2010 ett massivt arbete med att få grusvägen i toppskick. Detta arbete var helt avgörande för att få med sig hela västboloppsorganisationen där man i normala fall har inställningen att minsta gruskorn minsann inte hör hemma på en västboloppsbana. Här blev det ju helt tvärtom med allt vad det innebär för sjukvård, MC, service osv. Insatsen leddes av bangeneral Anders Sveningsson (det var ju faktiskt hans idé) och han fick mycket god hjälp av Bo Johansson som vattnade, Betarp Maskinstation som skrapade undan överflödigt grus och Långhults Marktjänst som lånade ut en vält.

Bilderna nedan togs under arbetets gång sommaren 2010. Efter insatsen satte sig vägen perfekt och blev sedan hårdare för var dag som gick. På morgonen före tävlingarna tog Anders en sista runda på banan med välten och slutresultatet blev så nära perfekt det gick att komma!

Första vinnare på den nya banan blev till publikens stora lycka hemmasonen Håkan Nilsson!

 

Uppdaterad: 20 AUG 2018 09:42 Skribent: Andreas Sveningsson

Postadress:
Burseryds IF - Cykel
Cykelsektionen, Ågatan 56
33377 Burseryd

Besöksadress:
Ågatan 56
33377 Burseryd

Kontakt:
Tel: 070-534 01 38
E-post: This is a mailto link

Se all info