Hoppa till sidans innehåll

Träning


CK Lunedi bedriver cykelträningar på landsväg från början av april till slutet av september. Vi har träningar på tisdagar och torsdagar kl 18.00 och söndagar kl 9.00 med start från Kårhuset i Lund. På vardagarna delar vi in oss i fartgrupper (motion/mellan/snabb eller fler grupper om vi är många) och cyklar 6-8 mil med inslag av intervaller/fartlek/dylikt. På söndagarna cyklar vi i stället distanspass, ofta mellan 10-15 mil, med jämnare tempo och fika på mitten. Ofta cyklar vi alla tillsammans eller delar upp oss i två grupper under distanspassen (som brukar ha färre deltagare). 

Här på hemsdan finns en länk till ett träningsschema med planerade rundor för vardagspassen. Detta fylls på allt eftersom. Under fliken Träningsrundor hittar du kartor och kan ladda ned gpx-filer för våra vanliga vardagsrundor.

Om du vill testa på att träna med Lunedi så går det bra att komma till valfritt pass. Kom några minuter innan träningen börjar och berätta på plats att du är ny, så kommer det att finnas gott om glada cyklister som berättar hur det går till och vad du behöver tänka på. Om du sedan vill fortsätta cykla med CK Lunedi så kan du ansöka om medlemskap här.

Innan du kommer på din första gruppträning så behöver du ha cyklat en del på egen hand och vara bekväm med din racercykel. Att du har hjälm på dig är också både ett krav och en självklarhet. Innan du dyker upp vill vi också att du läser igenom vår träningspolicy samt kollar upp tecken som används vid gruppcykling om detta är nytt för dig (det finns gott om filmer på youtube).

Mot slutet av april/början av maj varje år håller vi också en dedikerad introduktionsrunda, där fokus ligger på att träna på att cykla i grupp, vi går igenom tecken mer noggrant osv. Information om detta kommer upp några veckor innan den inträffar.


CK Lunedi has road cycling trainings from the beginning of April to the end of September. There are trainings on Tuesdays and Thursdays at 18.00 and Sundays at 9.00, all starting at Kårhuset in Lund. On the weekdays we divide ourselves in different groups (easy going, middle and fast or more if we are many) and the routes are 60-80 km with intervals/fartlek/similar. On Sundays we do long-distance rides of between 100-150 km, where we keep a more even speed and stop for fika (coffee break) some time in the middle. Mostly we go in one group or split into two groups at the long-distance rides (since the number of participants is usually lower).

Here, on the homepage, there is a link to a training schedule file, showing which routes we ride on weekdays. This is continuously updated. In the Träningsrundor page, you can find maps and dowload gpx-files for our common weekday routes.

If you want to do a test ride with Lunedi you can come to any training. Please come a few minutes before the ride starts, and tell people when you arrive that you are new. Then people will gladly tell you how we usually perform our trainings, tell you what you need to think about and answer any questions. If you want to continue riding with Lunedi afterwards you can apply for a membership here.

It is important that you have been riding a bit on your own and are comfortable with your road bike before you come to your first group ride. You also need to wear a helmet. Before you come we also want you to read our training policy. For now, this is written in Swedish, but we suggest that you use Google Translate to get a feeling for the content and ask us if anything is unclear. You can also look up cycling signs used for group riding (there are several Youtube videos about this).

Every year towards the end of April/beginning of May we arrange a dedicated training for introduction to group cycling. More information about this appears on the homepage and our Facebook page a few week before occurance.

Uppdaterad: 04 MAJ 2017 08:59 Skribent: Gabrielle Flood
Epost: This is a mailto link

Postadress:
CK Lunedi - Cykel
Daniel Grass, Vaktelvägen 4
24630 Löddeköpinge

Kontakt:
Tel: 046253368
E-post: This is a mailto link