Hoppa till sidans innehåll

VR 2019


sub 10

Tidigt på morgonen, klockan 02:56, lördagen den 15:e juni startade Lunedis första grupp, sub 10. Gruppens secondi Lennart Björklund återger deras resa: 

“Planen var att vi skulle hålla ett rullsnitt på 30,7 km/h och 3 stycken depåstopp på vardera 5 minuter - i Ölmstad efter 83 km, i Hjo efter 171 km och ett sista stopp i Hammarsundet efter 257 km – för att sedan gå i mål på tiden 9:55.

Vi blev till sist 11 cyklister med SUB 10 ambition som rullade ut ur Motala kl 02:56, sufflerade av grindvakterna Ebbe, Eskil och Johan. Vi tog det lugnt ut ur Motala och passerade den smala cykelvägen och rondellen ut på vägen mot Vadstena innan vi började rotera. Vi rullade på ganska lugnt och koncentrerat och hittade en bra rytm. Vi hade lite omkörningsproblem när vi gick ikapp några grupper som cyklade bara aningen lite långsammare än vi själva – här har vi lite omkörningsteknik att förbättra, att hålla ut i omkörningsläge tills hela vår grupp kommit förbi. Vi fick några sura kommentarer, helt berättigat. Till Ölmstad anlände vi helt enligt tidsschemat trots en avhoppad kedja i backen ut från Gränna. Stoppet i Ölmstad tog dock 10-11 minuter istället för de planerade 5 minuterna. Efter backen uppför vid Kaxholmen gick det sedan fort utför mot Husqvarna och Jönköping och när vi passerade ”checkpointen” i Jönköping (efter 104 km) hade vi med ett rullsnitt på 32 km/h mellan Ölmstad och Jönköping kört in 5 minuter. Efter Jönköping kom Bankerydsbacken där det gick lite långsammare och sedan vidare mot Fagerhult. Här någonstans tappade vi Andreas (från Gislöv) och en sent inhoppad Jonas (från Svarte) då orken och ett ömmande knä gjorde att de valde att slå av på tempot. Efter Fagerhult kom vi in i ett bra flyt och snittade 33,8 km/h på sträckan mellan Fagerhult och Hjo, vilket gjorde att vi hade kört in all förlorad tid i depå plus ytterligare någon minut. Efter stoppet i Hjo som tog 9 minuter fortsatte vi mot Karlsborg och passerade mittemellan två broöppningar och blev även fotograferade i snygg gruppkörning. På bilden syns nästan alla 9 plus grindvakten Eskil, som var framme och tog en förning. När vi så kom fram till depåstoppet i Hammarsundet efter den sega backen upp över bron så hade vi avverkat 257 km med ett rullsnitt på 31,9 km och haft sammanlagt 20 minuter i depåstopp. När vi lämnade Hammarsundet så låg vi 3 minuter tillgodo på ursprungligt tidsschema. I en av uppförsbackarna innan Medevi kom jag själv efter huvudgruppen och lyckades inte gå ikapp, förrän 3 km innan mål då gruppen stannat för att hjälpa till vid den olycka som hände då Johan brakade in i något hinder som skymdes av gruppen framför. Själv var jag ganska trött vi det här laget har inte koll på vad som hände och det var med stor lättnad som vi kunde rulla över mållinjen i ett soligt Motala på tiden 09:56. Någon rullade in lite innan och någon lite efter, men alla kvarvarande 9 cyklisterna klarade målet att gå in på en tid under 10 timmar. Grattis till oss alla!”


 sub 9

Knappt två timmar senare, klockan 04:38, startade klubbens största grupp, nämligen sub 9. Gruppens capo var Daniel Wallin och han har skrivit en liten sammanfattning om hur resan gick för dem:

“VR 2019 Sub 9. 04.38 start, tidigt även för mig som morgonmänniska... En kort genomgång om depåerna och taktiken för rundan hölls innan start. Detta blev ett låångt inlägg. Orkar ni inte läsa så njut i alla fall av de två bilderna.

Vi var 21 som startade tillsammans, som vanligt ganska trångt direkt efter MCn släppt i Motala. Vi valde att stanna bakom en grupp som också startade samtidigt med oss tills vi kom till Vadstena. Farten var ok, i Vadstena gjorde vi en omkörning, blev lite rörigt men vi lyckades samla ihop gruppen igen och körde på med bra snitthastighet. Gränna passerades utan några incidenter på kullerstenarna. Efter Gränna hade vi ett biostopp på en parkeringsficka. Planerade för jämlikhetens skull för 5min stopp men vi lyckades hålla nere tiden till 1min, bra jobbat teamet!

Efter Gränna i de mindre backarna höll vi ihop lugnt uppför. Gruppen väl samlad. Väl framme i Jönköping började jag känna mig lite trött, här brukar min första svacka komma, men vi bet ihop lugnt och fint även uppför Bankerydsbacken. Tröttheten gav med sig och vi körde på. Strax efter Fagerhultsdepån var det en olycka, vi passerade denna och hade börjat leta efter vattendepån. Så kom vattendepån som en blixt från klar himmel. Förvirringen var total, jag hade för mig att det var ett lastbilsflak och var lite osäker. En del av gruppen passerade depån och valde att fortsätta i långsam takt. Vi var totalt 8 personer in i depån. Mathieu Denis vände om och anslöt oss.

Gruppen decimerad tyvärr men vi gick ut från depån och trampade på med 8 personer. Mathieu körde framåt för att se om han kunde komma ikapp de övriga. 7man kvar och svårt att nå tidsmålet. I höjd med Hjo ungefär (kommer faktiskt inte ihåg exakt var) kom det en snabbare grupp. Då bestämde jag att vi skulle lägga oss i svansen och bita ihop så långt det bara gick för att klara vårt tidsmål. Sagt och gjort, vi cyklade på, stundtals en bit över 40km/h men kroppen hade piggnat till. Det var dock inte tal om att gå fram och dra. Mellan Karlsborg och Hammarsundet kommer vi ifatt en stor del av vår splittrade grupp som hänger på.

Backarna vid Hammarsundet och värmen börjar ta och några tappar gruppen. Vi trampar på mot mål, väg 50 mot Motala vid lunchtid är ingen rolig upplevelse. Lastbilar, husbilar trångt om plats. En del häftiga inbromsningar för att undvika lastbilar när ett led annonseras och man ser att det precis är plats för en cykel bredvid lastbilen. Kämpa, kämpa för att hålla gruppen. Vid Medevi tappar jag, Annika Bengtsson, Åsa och Robin Stigberg gruppen. Åsa trampar på starkt och tar lead in mot mål. Är framme korta förningar men känner att kroppen inte riktigt orkar men i mål på 8h35min. Resultatlistan visar att de flesta i gruppen klarade målet även om vi blev splittrade, bra kämpat alla!

Lärdom för mig som Capo, annonsera vid genomgång vid vilken km depån kommer... Hoppas vi syns snart på cykeln igen.”


 

Förutom att CK Lunedi hade dessa egna grupper så var det också en handfull av klubbens cyklister som deltog i samarbetet Öresund sub 7, där en grupp av cyklister från olika klubbar i Skåne och Köpenhamn tillsammans hade målet att cykla under 7 timmar. I spetsen för denna satsning stod Lunedis Johan Andersson, och vi har bett även honom om en race report:

“Efter att 2018 ha misslyckats med målet att cykla runt Vättern på under sju timmar med knappa fyra minuter bestämde vi oss för att vidga vyerna och leta förstärkning till vår grupp även på andra sidan sundet. Så stod vi där till slut på startlinjen en lördag förmiddag med 34 på pappret starka cyklister varav en tredjedel danskar och totalt sju Lunedianer. Även om de gemensamma träningstillfällena till stor del uteblivit hade vi en tydlig plan och stenhård mentalitet för rundan. Ingen skulle åka få snålskjuts utan alla skulle ge allt och kämpa ända in i kaklet och vi ville hellre få in en cyklist in på 6:59 än samtliga på 7:01.

En annan lärdom från förr var att ensam inte är stark om man ska cykla så snabbt som möjligt och vi var därför fullt inställda på att, i den mån det gynnade oss, samarbeta med andra grupper. Därför hade vi redan på förhand avtalat med Giro CC som startade samtidigt att hjälpas åt så länge det fungerade. 

Ner till Jönköping kördes det hårt men snyggt. Vi hade till synes god marginal men tappade mycket tid och energi i tumultet genom Jönköping och i samband med första langningstillfället. För att åter hamna på rätt sida tidsplanen slet vi stenhårt längs med hela västsidan vilket resulterade i att cyklist efter cyklist flög av tåget. I Karlsborg, vid det andra depåstoppet, var det få som var skonade från kramp och den förande delen av gruppen var synnerligen decimerad. Lyckligtvis körde vi där ikapp och blev ikapphunna av några andra snabbgrupper och förmådde skapa en gemensam motor stark nog att dra oss i mål med en erforderlig hastighet. 6 timmar och 58 minuter efter startskottet passerade 16 st från vår grupp mållinjen i Motala med saltdränkta tröjor, allehanda krämpor och stora leenden på läpparna, ty dagsverket var avklarat och drömgränsen nådd.”

Uppdaterad: 10 SEP 2018 23:05 Skribent: Gabrielle Flood
Epost: This is a mailto link

Postadress:
CK Lunedi - Cykel
Daniel Grass, Vaktelvägen 4
24630 Löddeköpinge

Kontakt:
Tel: 046253368
E-post: This is a mailto link