Hoppa till sidans innehåll

Resan till VM i Stuttgart

Vi samlades kl 18.30 hos Johan Myren för att starta våran 142 mil långa resa i husbil till cykel VM i Stuttgart. Vi åkte ner till Malmö vidare till Rödbyhavn och färjan över till Puttgarden och sen var det autobahn hela vägen till Stuttgart. Vi kom ner till Stuttgart klockan två på eftermiddagen och lagom då så börja gps:en att lägga av så vi fick stanna och starta om den sen guida den oss perfekt igen till VM campingen. Campingen var uppbyggd bara för VM cyklingen och där fanns dom flesta nationaliteter men mest Italienare. När vi parkerat bilen så var det dags att bekanta sig lite med campingen och omgivningarna så vi gick upp till målområdet som låg en och en halv kilometer ifrån campingen och där upp fanns en hel del grejer att beskåda och även att köpa. Senare på kvällen när vi kommit tillbaka till husbilen så knackade två norrmän på dörren, Sigmund och Erik och dom kom vi att umgås med hela resan. Norrmännen spotta inte i glaset så det blev lite alkoholintag för en del...

På lördagen så var det då dags för det största svenska medaljhoppet i VM Susanne Ljungskog, men efter två varv får vi ett sms om att Ljungskog brutit pga migrän på natten och det var ju inte roligt. Men dagen till ära så får vi se en ny svensk stjärna födas nämligen Emma Johansson som slutar på en sjätte plats endast 24 år gammal. Lite senare på dagen så var det dags för U 23 herrarna och då har Myren och jag tagit oss till en rejäl backe fem kilometer från starten, den är 13 % och 1,5 kilometer lång riktigt grym backe. Här träffar vi på Kurt Arsle Arvesens egen fanclub, 133 norrmän som chartrat ett eget flygplan! Norrmännen hejar även lika mycket på Markus Ljunkvist som är polare med Kurt, så vi bestämmer oss för att gå tillbaka dagen efter för att se loppet tillsammans med norrmännen. Vi går upp till öltälten och träffar på ett gäng belgare som bor på våran camping och snackar med dom, det är kul när alla är trevliga och glada och ingen är sur för att man håller på olika cyklister. Vi missar det mesta av loppet men det var trevliga belgare.

Då var det dags för det riktiga loppet herrarnas VM linje, så vi som skulle gå till backen, jag Lundberg och Myren fick kliva upp vid sex för att börja gå till backen vid sju för vi hade fått uppgifter om att det skulle bli väldigt trångt i backen. Väl framme vid backen så var det bara tio stycken där så vi kunde välja vart vi ville stå. Strax efter kommer Kurts fans som har med sig specialtryckta flaggor med både Ljunken och kurt på så dom börjar hänga upp överallt, Kurts fans är riktigt hängivna. Sen är det bara att vänta att loppet ska starta vid 10.30 som tur är så är det kanonbra väder, strålande sol. Några av norrmännen sjunger ovavbrutet, mitt i mott oss står det en spanjorgrabb som är typ 14 så fort han tar fram sin spanska flagga börjar norrmännen sjunga: eviva espana  så han tar ner sin flagga. Efter en lång väntan så startar loppet och det är en samlad klunga som kör förbi oss, varven går fort även att varvet är nästan två mil och varje gång så är svenskarna med vilket kul. När dom går in i backen sista gången så orkar inte svenskarna följa med den grupp som bildas men dom har kört bra ändå.

Efter målgång så börjar vi våran färd hem igen, 142 mil. Efter lite felkörningar i Stuttgart så kom vi iväg mot färjan, klockan 03.30 vaknar jag av att det är ett jäkla liv i husbilen då har vi fått punktering på autobahn! Och vi kan inte hitta vare sig domkraft eller fälgkors men vi har ett reservhjul. Myren och Roos börjar gå för att se om det finns någon bättre parkeringsmöjlighet längre fram och det gör det, det finns ett hotel en kilometer längre fram som vi tar oss till. Receptionen är bemannand dygnet runt så dom ringer en assistance bil som kommer och hjälper oss. Sen var vi på väg igen och kom hem 15.00 i Vimmerby.

Efter att jag har sett både girot och touren så är VM det klart bästa, det är en underbar stämming även om man inte alltid förstår varandra språkmässigt. För att uppleva det hela måste man bo på campingen för att få den rätta VM känslan tycker jag.

Peter

Uppdaterad: 06 FEB 2008 20:33 Skribent: Peter Sidenbäck

Postadress:
CK Wimer - Cykel
Johan Myrén, Snokebovägen 150, Kejsarkullen
59894 Vimmerby

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link