Hoppa till sidans innehåll

2000: Sydafrikaresan

smallpanorama 1.jpg (2972 bytes)

Rapport från en dykresa till Sydafrika och Moçambique 7-21 februari 2000.

Resdeltagare:
Elisabeth Gustafsson DK Sjökorna
Roberth Colliander DK Amöborna
John Gulliver DK Sjökorna
Anders Scherstén DK Sjökorna
Peter Simon DK Sjökorna

Dag 1: 7/2

Avresa från Göteborg 14.00 Äntligen på väg!
Take-off från Landvetter 15.55.
Ankomst till London Gatwick 17.10
Busstransfer Gatwick Heathrow som tog ca. 1½ timme.
På Heathrow mötte Roberth upp på Garfunkel’s restaurang då han flög direkt från Stockholm.
Take-off från Heathrow 21.45 i ett fräscht och nyinrett Boeing 747. Då planet knappt var halvfullt hade vi gott om plats att sträcka ut oss och sova på 3-4 säten var! Alla flyg var med British Airways, som så här långt var mycket bra.

Dag 2: 8/2

Ankomst till Johannesburg 10.15 (tidsskillnad mot Sverige +1 timma). Efter att engelsmännen anlände en timme senare, så var vi redo för busstransport från Johannesburg till Umkomaas, en resa på 65 mil, som normalt tar 6-7 timmar men som kom att ta 12 timmar. En orsak till den långa restiden var en punktering, som till råga på allt bände avgasröret och slog hål i dieseltanken. Vår rådige chaufför Joe fixade dock rubbet och efter ett tag var vi på väg igen.

Dag 3: 9/2

Upp 0700 och avgång för första dyket klockan 800. Det var soligt, varmt och en lätt bris blåste.

DYK 1: Aliwal Shoal
, maxdjup 26 m. Ett trevligt strömdyk med 15-20 meters sikt. Spännande och kuperad botten med många stora svampdjur och många av de vanliga tropiska fiskarna, men inte riktigt i samma stora antal som i Röda Havet. Under nedstigningen såg några av oss en örnrocka glida förbi och lite senare under dyket en stor stingrocka och en ganska stor havssköldpadda.

DYK 2: Aliwal Shoal - The Cathedral, Raggie Cave och Shark Alley
, maxdjup 28 m. En snabb ström ryckte iväg med oss över den dramatiska bottnen täckt smallshoal3.jpg (6453 bytes)med korallformationer och svampdjur. Mycket fisk och John såg 3 stora languster och Anders en. Dessutom såg Anders två stora potato bass (havsaborre). Vidare såg vi en maffig skorpionfisk. Peter och Elisabeth, som dök med en annan grupp, såg två små sköterskehajar.

SAMMANFATTNING:
Bara två dyk idag eftersom vi var trötta och ström och vågförhållanden kan göra dykning på eftermiddagen besvärlig. Vi kom iväg en timme senare än planerat i morse, delvis beroende på trötthet efter resan. I morgon skall vi till Protea Banks, som är ett världskänt hajställe. Här lär man ha goda chanser att se ragged tooth sharks (sandtigerhaj), zambezihajarna (tjurhaj), tigerhaj, hammarhaj och ibland dyker till och med ett enstaka exemplar av den fruktade stora vita hajen upp. Enligt vår sydafrikanske dykledare Craig är de dock betydligt mindre farliga än sitt rykte. Särskilt om man inte hetsar dem med blod och fiskavfall… Fast dykare har ibland kommit upp med dykpaketet i famnen för att värja sig mot allt för "nyfikna" hajar. Då är det oftast "zambin" som står för nyfikenheten.

Dag 4: 10/2

Upp 0530! Avgång till dykcentret 0545 där vi laddade utrustningen i båten (på släp) och gav oss iväg till Margate, en timmes bilresa söderut.
smalllaunch1.jpg (7646 bytes)
DYK 3: Protea Banks
, maxdjup 40 m. Efter att ha sjösatt båten (en så kallad RIB) körde vi 7-8 km rätt ut från kusten och började leta efter dykplatsen. Koordinaterna visade sig inte stämma, varför det tog lång tid att hitta dykplatsen. Till slut gav dock ekolodet utslag och vi rullade i vattnet och påbörjade en snabb nedstigning i den relativt beskedliga strömmen. Nästan omgående såg vi skuggorna av två zambezihajar under oss och strax därefter två till som cirklade ovanför oss. De är mycket imponerande djur och den störste var ca 3 meter! Efter ett tag hade vi totalt sex hajar som cirklade runt oss på ca tio meters avstånd. Det blev några intensiva minuter innan det var dags att påbörja den långsamma uppstigningen i det stora blå med säkerhetsstopp på 15 och 5 m.

SAMMANFATTNING
: Bara ett dyk idag, delvis på grund av den långa bilresan och svårigheten att hitta dykplatsen, men också därför att vi skall upp tidigt i morgon och resa vidare till Moçambique. Vi kan tyvärr inte komma till Sodwana Bay här i Sydafrika, som planerat, eftersom stora mängder regn har gjort att floder står över sina breddar och har svept bort broar på vägen dit. Emellertid betyder det längre tid i Moçambique, där den bästa dykningen finns, så vi är inte ledsna!

Dag 5: 11/2

Avgång 0700 med buss mot Moçambique som ligger ca 50 mil norrut. Vi anlände till gränsen 1715 och har alltså haft ännu en lång jobbig resa. Denna gång krånglade bussen på grund av vatten i dieseln. Vägarna var dessutom i dåligt skick, delvis på grund av allt regn. Tur att det var en vacker resväg! Gränsen stänger egentligen 1700 men en liten "gratifikation", mat och öl höll gränsen öppen tillräckligt länge för att vi skulle hinna över. Omlastning från bussen till tre terränggående fordon med släp då vägen nu är uppkörda sandspår, lera och gupp! Vilket vägnät! Efter någon halvtimmes guppande på jeepflaket kom vi så fram till Ponta D’Ouro. Vi bor i permanent uppsatta tält med bekväma sängar. El fås genom ett bullrigt elkraftverk som stängs av vid midnatt. Den underbara stranden ligger bara 100 meter bort och när man skall somna hör man en blandning av cikador, elverk och vågor. Här kommer vi nog trivas! Om dykningen är så bra som våra sydafrikanska vänner säger så har vi sex underbara dykdagar framför oss.

Dag 6: 12/2

Vaknade 0600 till en lätt skur och behaglig svalka. Snabb "frukost" med kaffe och en skorpa. Sedan bar det iväg vid 0700 för första dyket.

DYK 4: Doodles
, maxdjup 18 m. Ett artrikt rev. Vi såg bland annat en liten muräna, många stora lionfish som poserade snällt för fotograferna, en potato bass, 2 juvenila kejsarängelfiskar, en stor skorpionfisk, ett stort stim med blue-and-gold/yellowback fusiliers, en stor igelkottfisk, flera anemoner med twobar clownfish och många spotted hawkfish. Minimumtemperatur i vattnet var 28ºC.
smalljuvenile1.jpg (5354 bytes)
DYK 5: Fingers
, maxdjup 16 m. Äntligen fick John en gammal dröm uppfylld då ett par flasknosdelfiner "dök upp" och undersökte dykarna närmare. En av dem kom så nära som en meter från John innan den vände. Även sköldpadda siktades vid detta dyk.

Dag 7: 13/2

DYK 6: The deep Pinnacle
, maxdjup 35 m. Deta är ett känt hajställe. Vi hängde i det stora blå på 20 meters djup och väntade. Alldeles i början på dyket såg vi två stora potato bass. Efter ett tag dök en ganska stor scalloped(?) hammarhaj upp. Anders fick en disig och underexponerad bild av den, enda bilden från våra hajmöten. Senare dök ett stim med puckelhövdade papegojfiskar upp. De verkar locka till sig haj för då kom en bastant zambezihaj som flankerades av pilotfiskar. Mot slutet av dyket kom det en mobula eller "Devils ray", en slags manta. Den simmade under oss ganska länge. Ungefär samtidigt med att den dök upp fick Elisabeth påhälsning av delfiner. När vi låg runt båten och folk började ta sig upp fick vi ännu ett zambezibesök. Det var en stor rackare på 3.5 meter som gjorde två lovar upp mot oss där vi låg längs båtsidan. Dyket varade en dryg timme och får betecknas som mycket bra…

DYK 7: Checkers
, maxdjup 18 m. Det här är ett rev med mycket fisk. Här skall finnas både frogfish och leaf fish. Tyvärr såg vi ingetdera. Däremot två geometric morays (muräna), blåfläckiga stingrockor och flera arter av stora koffertfiskar mm mm.

Dag 8: 14/2

Uppstigning 0600 för avgång 0700 precis som igår. En kort kraftig skur strax efter vi gick upp, därefter mulet ett par timmar och sedan sol resten av dagen.

DYK 8: Bass City
, maxdjup 21m. Här bor Bertie (en stor potato bass) och två mindre släktingar. Bertie är mycket vänlig och vill gärna bli smekt. Fotograferna fick dessutom ett tacksamt och samarbetsvilligt motiv. Här såg vi även en Marble electric ray (darrocka), flera muränor, varav två tillsammans i ett hål, och många stora lionfish (drakhuvudfiskar).

DYK 9: Shallow Molangane
, maxdjup 18 m. På väg till dykplatsen möttes vi av ett delfinstim (12 st common dolphins). Vi snorklade med dem i ca. 10 minuter vilket var en härlig upplevelse för oss alla. Shallow Molangane är ett vackert grunt rev med fina koraller och en hel del fisk. Vi såg en ganska stor muräna och ett par lionfish. Anders fick en bild på juvenil kejsarängelfisk.

Dag 9: 15/2

Äntligen sovmorgon med frukost innan första dyket!

DYK 10: Aquarium
, maxdjup 25 m. Två vackra "coral heads" med mycket fisk. I det ena korallhuvudet var en stor hålighet där fantastisk svartkorall växte. Såg bland annat en stingrocka, två juvenila kejsarängelfiskar och en halvjuvenil. Dessutom en flundra av något slag. Anders såg en leaf fish och garden eels. Fotograferna tyckte väldigt mycket om denna dykplats medan övriga var mindre imponerade.

DYK 11: Creche
, maxdjup 14 m. Ännu ett vackert grunt rev med allt möjligt. Vi såg bland annat två mycket vackra egg cowrie shells (Ovula ovum) och en blåfläckig stingrocka. Roberth och Anders såg även en leaf fish.

DYK 12: Doodles
, maxdjup 16 m.

smallscorpio2.jpg (12149 bytes)Ett nattdyk. Vi såg bland annat två åttaarmade bläckfiskar (tillsammans), en blåfläckig stingrocka och flera lionfish. Även skorpionfisk, korallkrabbor och vackra mjukkoraller. Dyket fick avbrytas efter en dryg halvtimme på grund av analkande åska och blixt. Sedan fortsatte det att regna och åska hela kvällen. Regnandet fortsatte hela natten.

Dag 10: 16/2
Upp 0600. Hällregn och allt är mycket blött.

DYK 13: Creche
, maxdjup 17 m. Det var bara vi fem svenskar som trotsade vädret. Båtresan till dykplatsen var en pärs; piskande regn och stora tvära vågor. Skepparen hade svårt att hitta revet på grund av den dåliga sikten, som gjorde det omöjligt att se ensmärkena på land. När vi väl kommit i vattnet blev det betydligt behagligare – varmt och minst 25 meters sikt! Det var väl inget märkvärdigt dyk men vi såg det mesta man brukar se på ett korallrev. Anders såg dock en sköldpadda och lite senare två fritt simmande sugfiskar. Var är hajen??? På grund av vädret blev det ingen mer dykning den här dagen. Tyvärr tappade John sin fina Citizen Aqualandklocka i samband med detta dyk, förmodligen när han klättrade tillbaka i båten. Som tur är, var den ordentligt försäkrad.

Dag 11: 17/2

Frukost innan första dyket idag. Sol av och till och mindre blåsigt än igår.

DYK 14: Anchor och Kev’s Ledge
, maxdjup 23 m. Fina koraller även här. Vi såg en sköldpadda, en stor krokodilfisk, en egg cowry och en muräna (Guineafowl moray). Sjön hade blivit mycket grov när vi kom upp så vi fick en guppig hemresa. Anders hade börjat få öronproblem men dök trots att han var lite tveksam först. En begynnande extern otit som skulle komma att göra förfärligt ont efter ett tag.

DYK 15: Steps och Fingers
, maxdjup 17 m. Såg en egg cowrie, en liten skorpionfisk, en geometric moray och en blåfläckig stingrocka. Roberth såg två åttaarmade bläckfiskar. Elisabeth och Peter såg flera nakensnäckor. Detta sista dyk dök Anders med ickefotograferna (en annan båt). De visade sig ha ett förfärligt tempo i den ganska starka strömmen. Han låg hela tiden lite efter gruppen och tappade den till slut helt. Visserligen väldigt skönt att få vara ensam och koncentrera sig på dyket och fotandet, men dyka ensam får man ju inte så det var bara att avbryta dyket. Han fick då användning för sin uppblåsbara ytmarkeringsboj vilket underlättade för skepparen att hitta honom bland vågorna. Lite snöpligt avslut på en fin dyksemester för hans del. Särskilt som han nu hade ganska ont i örat.
Därmed var dykningen avslutad för denna gång. Imorgon åker vi till Johannesburg för ett par dagars sightseeing och shopping innan hemresan på söndag natt/måndag.

Det finns inget album kopplat till denna sida.

Postadress:
DK Sjökorna - Sportdykning
c/o Björn Molander, Skepparegången 8
41318 Göteborg

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link