Hoppa till sidans innehåll

2001: Filippinerna

Dykresa till Filippinerna

25/3 - 10/4 2001

med en grupp från Flying Divers.

John Gulliver

Vi var 12 personer som åkte på en sk "live-ashore" safari, dvs vi bodde iland 2-3 nätter på var och en av 3 olika öar och åkte båt mellan de olika ställena. Resan ordnades av ProSafari, som ägs av två Göteborgare, Tomas Johansson och Mikael Kahari, som bor på Filippinerna under vinterhalvåret.

Dag 1

Avgång Landvetter 10.25, ankomst Amsterdam 12.00. Avgång Amsterdam 14.25 med Cathay Pacific Airways mot Hong Kong.

Dag 2

Ankomst Hong Kong (den nya flygplatsen) 07.50. 23 min resa med Airport Express Train in till Hong Kong och sightseeing i 6 timmar. Avgång mot Filippinerna 16.00. Ankomst Mactan Cebu International Airport 18.40. Check-in för natten på ett hotell i närheten av flygplatsen.

Dag 3

Underbart väder - sol och nästan vindstilla. Avgång hotellet 08.30 med taxi till båten, en typisk Filippinsk "banca", med dubbla utriggare och kapell. Efter att ha lastat allt bagage, avseglade vi mot första dykplats, ca 2 1/2 timmar söderut.

1.jpg (22545 bytes)

Dyk nr 1: Ön Cabilao, Hammerhead Point. En mycket fin vägg ned till 60 meter, där sandbotten börjar. I december/januari finns goda chanser att se hammarhajar här, men nu var vattnet för varmt för det. Korallerna är mycket vackra och det finns många mycket stora svampdjur ("barrel sponges") uppe på revet, någon så stor som 1 1/2 m hög och 1 m bred. Alla de vanliga korallfiskarna finns representerade. Temperaturen i vattnet 29°C ner till 30+ meter. Sikt 25-30 m.

Dyk nr 2: Cabilao, Southwest Point. Ännu en fin vägg. Här såg jag mitt livs första havsorm. Spännande!

2.jpg (25538 bytes)

Därefter körde vi ca 2 timmar till Alona Beach på ön Panglao, där vi checkade in på hotellet i 3 nätter. Enkla men fräscha dubbelrum, WC, dusch och fläkt.

Dag 4

Ganska mulet idag, vilket med tanke på min röda, svidande rygg nog är bra. Åt en reell frukost och sedan iväg mot första dykplatsen, ca en halvtimmes färd från vår hemö.

Dyk nr 3: Ön Balicasag, Fish sanctuary. Ön är delvis marinreservat. Ännu ett väggdyk. Många stora hål och mycket fisk. Sikten något sämre än igår - ca 20 meter. Nu hade solen kommit fram med besked.

Dyk nr 4: Fortsättning på samma vägg. Framförallt toppen av revet, från 5 till 8 meter, är mycket vacker, med underbara koraller och mängder av anemoner av flera arter. Jag såg en hyfsat stor skorpionfisk, en lionfish och ett stim fusiljärfiskar, förutom de vanliga revfiskarna. Detta var det bästa dyket hittills men fortfarnade saknas stora fiskar. Överfiskning?

3.jpg (28846 bytes)

Dag 5

Ännu en perfekt dag, med strålande solsken och spegelblankt hav.

Dyk nr 5: Ön Pamilacan, Napoleon Point. Ett strömdyk. Vi drev sakta fram längs revsluttningen med knappt ett fentag. Napoleonfiskarna var inte hemma idag men vi såg ett stim vimpelfiskar ("Moorish idols"), ganska stora havsaborrar, papegojfiskar mm mm.

Dyk nr 6: Ön Balicasag, Black Forest. Ännu ett härligt driftdyk. Här finns enorma mängder fisk. You name it, it’s here! Såg en barracuda på 70-80 cm i början av dyket.

Dag 6

Avgång redan 06.15 i hopp om att se hajar och stora fiskar. Vädret håller i sig - sol och vindstilla även idag.

Dyk nr 7: Punktad Point. Inga hajar och inga fiskar större än 30 cm! En besvikelse. Tillbaka till Alona beach för frukost och sedan,efter att ha lastat allt bagage ombord, utcheckning och avgång för nästa dykplats.

Dyk nr 8: Balicasag, Black Forest. Fler stora fiskar än igår. Såg ett ganska stort stim jacks, flera hyfsat stora havsaborrar och en fin sweetlips. Men var är alla revhajar, muränor, sköldpaddor mm?

Efter dyket påbörjade vi den ca 2 1/2-timmars resan söderåt till nästa hotell, Coco Grove Beach Resort, på den vackra ön Siquijor, vars befolkning är känd för sin starka voodootron. Hotellet ligger i en mycket vacker trädgård och vi bor ganska lyxigt, med pool, aircondition på rummet osv. Vi skall bo här i 2 nätter.

Dag 7

Det var en kraftig åskskur i natt men nu är det sol och vindstilla igen. Vi har verkligen haft tur hittills. Annars har vädret varit ganska dåligt i vinter.

Dyk nr 9: Apo Island, Old Chapel. Underbara koraller och mycket liv, även stora fiskar. Såg två barracudas, ett stort stim stora jacks och flera stora Titan triggerfishes.

4.jpg (27726 bytes)

Dyk nr 10: Apo Island, Fish sanctuary. Mycket vackra koraller även här. På toppen av revet, på 5-6 meter, finns tre små korallhuvud, tätt intill varandra, med tiotals clownfish på var och en.

Detta var helt klart den bästa dykdagen hittills. Nu har vi nått den sydligaste punkten på safarit. I morgon bär det av mot norr igen.

Efter middag underhölls vi av flickorna på hotellet med sång och gitarrakompanjemang. De sjöng såväl internationella "hits" som vackra filippinska sånger. Mycket stämningsfullt!

5.jpg (29211 bytes)

Dag 8

Avgång 07.00 mot norr. Fyra timmars kall, blöt resa i krabb sjö. Det hade nämligen börjat blåsa lite och bancan tålde sjön mycket dåligt. Vi kom dock så småningom fram till byn Moalboal, på ön Cebu, och checkade in på Mollie’s Place, ett enkelt men rent "backpacker’s hotel" med bra mat och trevlig personal.

Dyk nr 11: Pescador Island, The Cathedral. Detta är ett berömt ställe (marinreservat) med ett vackert rev och fin vägg där man har goda chanser att se stora pelagiska fiskar. Idag var förhållandena tyvärr dåliga - sikt 8-10 meter och stark ström - vilket förstörde dyket. Vi såg dock en jättestor blåsfisk och eventuellt en tonfisk (för långt borta att vara säker med den dåliga sikten), förutom alla de vanliga revfiskarna. Synd att vi inte fick se stället under bättre förhållande. Vi skall göra ett nytt försök imorgon bitti.

Dyk nr 12: Ett nattdyk på husrevet. Inget höjdardyk men såg 5 lionfishes, 1 skorpionfish, en krabba, 2 korgstjärnor, flera fina hårstjärnor och ett antal fjärilsfiskar av en art som bara finns i vissa delar av Filippinerna och Indonesien (Burgess’ butterflyfish).

Dag 9

Halvklart idag.

Dyk nr 13: Pescadora Island. Dålig sikt även idag men ingen ström. Såg flera stora jacks och snappers och en skorpionfisk. Toppen av revet är verkligen vacker - underbara koraller och mycket fisk. Här skulle man kunna göra många dyk.

6.jpg (34242 bytes)

På eftermiddagen åkte vi bil med hotellets vackra och trevliga ägarinna, Jessica, till Kawasan Falls - ett vackert vattenfall 45 minuters bilresa från Moalboal. Tog ett svalkande dopp vid fallet.

7.jpg (22892 bytes)

Imorgon åker vi till Malapascua, en liten ö vid nordspetsen av Cebu, på ett tredagars hajsafari. Det sägs att vi kommer att se Thresher sharks (rävhajar), vitspets- och sköterskehajar och eventuellt hammarhajar. Spännande!

Dag 10

Sju timmars resa med en luftkonditionerad minibuss samt 20 min i bancan till Malapascua Island, sedan incheckning på Cocobana Beach Resort, där vi skall bo i 4 nätter. Här bor vi i mysiga bungalows precis på stranden. Ännu ett tropiskt paradis!

8.jpg (23668 bytes)9.jpg (25444 bytes)

Dag 11

Åter en perfekt solig dag med knappt någon vind. Väckning 05.30, avgång 05.45!!

Dyk nr 14: Tagot tugas. Cirka 20 minuters gång till dykplatsen. Gick ner till 28 meter och hängde på kanten till revet tills vi såg den första rävhajen, sedan satte vi oss på revet (inga fina koraller här) och väntade tills hajen närmade sig oss. Vi såg två, den första på ca 2 meter och den andra ca 3 meter. De kom mycket nära, ca 3 meter ifrån oss. Vilka fantastiska djur! De rör sig utan ansträngning och blänker i solljuset.

Dyk nr 15: Gato Island, The slope. Såg två sköterskehajar (den ena liggande på en stingrocka (!) i ett hål) en vitspetsad revhaj och två havsormar. Fint dyk!

Dyk nr 16: Nattdyk på samma ställe som dyk nr 15. Såg ett tioarmat bläckfisk- (cuttlefish)par och 2 blåsfiskar, av vilka en var mycket stor. Stark motström större delen av dyket. Vi tycktes ha strömmen mot oss oavsett åt vilket håll vi sam!

Dag 12

Perfekt väder igen. Vi har otrolig tur.

Dyk nr 17: Tagot tugas. Avgång 05.30. Såg bara en rävhaj idag men den kom mycket nära, även den.

Dyk nr 18: Gato Island. The Cave. Sam genom en grotta som löpte från ena sidan av ön till den andra, ca 25-30 meter lång. Såg en stor havsorm och ett stim på ett tiotal squids (10-armade bläckfiskar) men inga hajar detta dyk.

Dag 13

Ännu en solig dag med svag bris. Sovmorgon - väckning 07.30.

Dyk nr 19: "Doña Merilyn", vraket efter en passagerarfärja som sjönk i en storm 1987. 1000 omkomna. Vi dök på akterpartiet. Vraket är ganska välbevarat och bevuxet men det finns få fiskar på det, vilket inte är förvånande med tanke på att det bedrivs dynamitfiske i närheten. Vi hörde inte mindre än åtta höga smällar under dyket! Otäckt!

Dyk nr 20: Gato Island, Backyard. Såg en blåfläckig stingrocka, två små vitspetsade hajar, en liten muräna och en pytteliten havsorm - allting i miniformat idag. Hörde flera dynamitsmällar även under detta dyk. Det är tragiskt att fiskarna måste äventyra sina egna och sina barns framtida försörjning för att få ihop till maten för dagen. Här behövs såväl utbildning som alternativa sätt för dem att försörja sig.

Dag 14

Sol och svag bris, som vanligt. Avgång 06.00.

Dyk nr 21: Tagot tugas. Såg bara en rävhaj idag och den kom inte närmare än 10-15 meter.

Därmed är det egentliga safarit slut. Efter att ha ätit en reell frukost på hotellet, lastade vi båten för återfärd till Mactan Island/Cebu, dit vi anlände ca 14.30 och tog en "jeepny" till samma hotell som vi bodde på första natten.

Dag 15

Sol och svag bris in i det sista!

Dyk nr 22 (ett extra dyk): Maragadon Cave. Grottan är ca 70 meter lång men blir mycket trång längre in, varför vi penetrerade endast till ca 20 meter. Det fanns ett litet stim med soldatfiskar inne i grottan. Sammanfattningsvis ett vackert och dramatiskt dyk.

Nu gäller det bara att fördriva tiden och vädra ut kväve inför hemresan imorgon kväll.

Totalintrycket av resan

Dykningen ägde rum nästan uteslutande inom "fish sanctuaries" (marinreservat). Reven var följaktligen helt opåverkade av det olagliga men tyvärr fortfarande mycket utbredda dynamit- och cyanidfisket. Korallerna är mycket vackra och det finns enorma mängder fisk. Reven är helt i klass med de bästa i Röda Havet, till exempel. Stora fiskar är dock relativt sällsynta pga överfiskning. Det finns dock planer på att utöka såväl antalet marinreservat samt storleken på de befintliga, och kan man dessutom få bukt med dynamit- och cyanidfisket i övriga områden torde antalet stora fiskar öka markant.

Boendet var av varierande standard men alltid rent och bekvämt.

Maten var genomgående god och otroligt billig (ingick inte i resans pris). Man kan äta gott för 20-30 kronor var som helst i Filippinerna.

Folket är mycket vänligt och hjälpsamt och så gott som alla talar åtminstone lite engelska (många talar flytande amerikansk engelska).

Naturen är mycket vacker och många av stränderna hör till världens allra finaste.

Sammanfattningsvis kan jag varmt rekommendera Filippinerna som dykresmål. Dykningen är av världsklass och priserna mycket låga. Ett safari liknande det vi gjorde är ett förträffligt sätt att se flera områden under en begränsad tid.

Det finns inget album kopplat till denna sida.

Postadress:
DK Sjökorna - Sportdykning
c/o Björn Molander, Skepparegången 8
41318 Göteborg

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link