Hoppa till sidans innehåll

2003: egypten live aboard

Rapport från en 6-dagarstur på MV Excel till Elphinstone Reef, Daedalus Reef, Rocky Island/Zabargad, St John´s Reef och Fury shoal
28/5 - 4/6 2003

Med på turen från DK Sjökorna: Mats "Böts" Börje, Jonas Höijer och John Gulliver.

Dessutom: Erik Frankenberg

Vi var fyra förväntansfulla dykare som lämnade Göteborg i tro att vi skulle med Tiger Lilly till Brother Islands, Elphinstone Reef and Daedalus Reef. Så blev det nu inte. Jag återkommer till anledningen senare.

Låt oss börja från början. Resan började med Ryanair´s billiga flyg till London Stansted på kvällen tisdag den 27:e maj. Resan gick smidigt förutom att alla fyra fick betala 60 kr per kilo övervikt (Ryanair´s gräns är endast 15 kilo), vilket i mitt fall innebar 660 kr. En tråkig start på resan! Väl framme på Stansted tog vi tåget till Liverpool St, därefter tunnelbanan till Victoria och flygtåget till Gatwick, där vi övernattade på "The Lawns", ett trevligt guesthouse någon kilometer från flygplatsen. Efter en bastant frukost och en sightseeingpromenad i det lilla samhället Horley, körde värden oss till flygplatsen, där vi checkade in på det 5-timmars charterflyget med Astreus till den nya flygplatsen i Marsa Alam. Vi konstaterade till vår förvåning att planet var knappt halvfullt. Kriget och SARS har slagit Egyptens sårbara turistindustri i spillror ännu en gång. Hursomhelst, pass- och tullkontrollen och viseringsproceduren i Marsa Alam gick snabbt och smidigt och vi möttes av turoperatörens representant, som informerade oss att Tiger Lilly inte skulle segla denna vecka och vi hade i stället överförts till Excel, som skulle gå den sk "Deep South"-turen. Vi protesterade naturligtvis att det inte var denna tur vi hade bokat för, men insåg snabbt att Excel var den enda båten som skulle segla från Marsa Alam denna vecka, så vi hade inget val. Jag ringde till agenten i Skottland där vi bokat resan, som förklarade att han själv hade fått besked om detta någon timme tidigare, hade ingen aning varför turen med Tiger Lilly var inställd, men hade själv kommit hem från en tur till samma område med Excel en vecka tidigare och kunde garantera att båten och dykningen varit högklassiga. Han rekommenderade att vi accepterar situationen och gör det bästa av den eftersom vi inte hade något annat val, så skulle vi diskutera det hela när vi kom hem.

Efter en kort bussresa var vi framme i den nya marinan strax norr om Marsa Alam och kunde genast konstatera att Excel sannerligen var en mycket fin båt. Klockan var nu mycket, så, efter en kort presentation av båten och planen för veckan, gick vi och la oss.

15.jpg (29737 bytes)20.jpg (23912 bytes)

Torsdag 29/5

Väckning 07.20, briefing och därefter i vattnet kl 08.00 för ett checkdyk på Abu Dabab III. Ett långt (64 min), grunt (max 16m), ganska medelmåttigt dyk där höjdpunkten var närkontakt med en vänlig åtta-armad bläckfisk. Därefter en bastant frukost, så avseglade vi för andra dyket, på Elphinstone Reef. Här tillbringade vi större delen av dyket på den norra platån (30 m), där det nästan alltid är mycket strömt och man har goda chanser att se hajar. Själv såg jag bl a flera gråa revhajar, ett stim med barracudas, flera napoleonfiskar, stora trevalliesrevhaj.jpg (5239 bytes) mm mm. Maxdjupet på detta relativt korta dyk blev 39 m. Tur att vi hade betalt 30 dollar extra för att hyra 15-litersflaskor för hela veckan! Dagens tredje dyk blev på samma rev fast ett driftdyk på den vackra väggen på västsidan. Därefter avseglade vi för Daedalus Reef, som är det egyptiska revet som ligger längst från land (ca 10 sjömil).

Fredag 30/5.

Väckning 06.00 för första dyket 07.00. Alla tre dyk denna dag ägde rum på Daedalus Reef och vi såg bl a vitspetsade, gråa rev- och hammarhajar (dock enstaka exemplar, ej stimmande). Direkt efter tredje dyket började vi den långa seglatsen söderut, mot St John´s Reef.

30.jpg (20476 bytes)

Lördag 31/5.

Vaknade vid Rocky Island, där vi gjorde 2 dyk och såg både vitspetsade och gråa revhajar, förutom stora tonfiskar och många jacks. De flesta (inkl. Jonas och Erik, men inte min parkamrat, "Böts", och jag, John) hade turen att hamna mitt i en flock på ca 20 delfiner, som mobbade en hammarhaj, mitt under andra dyket. De var med dem under resten av dyket. Gissa om de såg glada ut när de kom upp efter dyket!

Delfiner.jpg (6558 bytes)

F-n att man inte fick uppleva detta!

Dyk nr 3 denna dag var på sydsidan Gota Saghira, i det mycket stora St John´s området, och dyk nr 4 (ett nattdyk) på Gota Gibli. Dessa två dyk var inte bland de bästa på turen men vi fick ändå se en vitspets, flera stora murenor och en sköldpadda.

18.jpg (30842 bytes)19.jpg (19805 bytes)

Söndag 1/6.

Tre dyk till på St John´s Reef, på Habili Ali, där flera av gruppen (men inte "Böts" och jag) fick se flera hammarhajar, Habili Gafaar samt Shaab El Wasta Fogani, som var ett mycket vackert dyk i ett komplicerat grott- och lagunsystem, samt ett trevligt nattdyk på Sataya South (Fury Shoal).

Måndag 2/6.

Första dyket, på Shaab Mahsour (sydplatån) var väl inget märkvärdigt men det andra, på Shaab Claude (också känt under namnet Shaab Malahi), var ännu ett mycket vackert dyk i ett fint grottsystem. Dagens tredje dyk började vid ett litet segelbåtsvrak, varefter vi sam in i en fin lagun med många ingångar. Tyvärr var inte sikten det bästa , vi hade blivit bortskämda med minst 30 meters sikt tills nu , och solen lyste med sin frånvaro, men jag kan väl förestalla mig att detta kunde varit ett mycket stämningsfullt dyk om solstrålarna hade fått spela på korallerna.

Tisdag 3/6.

Tillbaka på Elphinstone, där strömmen över norra platån var ännu kraftigare nu än vid vårt första besök. Själv tappade jag bort gruppen genast, varför det för en gångs skull blev ett solodyk för min del. Gissa om jag saknade min ponnyflaska! Hur som helst, jag drev långsamt hela vägen från norra ändan av revet till sydspetsen och njöt av den fina sikten, de enorma fiskstimmen och det vackra ljusspelet i den tidiga morgonsolen. Jag hade dock svårt att svälja förtretet när resten av gruppen babblade om alla hajar de hade sett.

Sjöko.JPG (8830 bytes)

Dagens andra dyk var på Shouna North, ett grunt rev som sluttade ner till sandbottnen. Precis innan vi hoppade i vattnet såg vi en dugong (sjöko), som tyvärr är ett mycket sällsynt djur i Röda Havet numera (utrotningshotad). Vi hörde senare att Jonas hade lyckats snorkla och fota den på nära avstånd och båtens videoproffs hade lyckats fånga den på turens officiella videofilm (som alla naturligtvis har köpt). Jag såg en hel del intressant under detta dyk (inklusive en orädd åttarmad bläckfisk, som villigt poserade, en devil scorpionfish, 3 blåfläckiga stingrockor, 3 stora koffertfiskar, en lionfish och en stor krokodilfisk) och tog många bilder, så jag var helt nöjd med dyket. Andra (= min parkamrat) tyckte dock inte det var särskilt intressant.

Nästa dyk var i ungefär samma område. Vi började med att undersöka en stor sjögrässäng i hopp om att få se dugongen, men sådan tur hade vi naturligtvis inte.

Därmed var det slutdykt för denna gång, efter 20 fina dyk, enstaka sensationellt bra, och vi återgick till hamnen, där vi låg på båten över natten. Nästa morgon efter frukost kördes vi med buss till ett ganska lyxigt hotell (Kahramana), där vi fick dagsrum i väntan på hemflyget sent på kvällen (23.30) till London. Vi tog en taxi mellan Gatwick och Stansted och hann checka in i god tid för första morgonplanet till Göteborg. Hemkomst strax efter 10.00 torsdagen den 5:e juni efter att ha rest hela natten.

28.jpg (22158 bytes)22.jpg (18520 bytes)21.jpg (20933 bytes)

Sammanfattning.

Vi hade en mycket bra tur, men var naturligtvis besvikna över att inte ha fått dyka på Brother Islands. För min egen del var det det tredje misslyckade försöket att komma dit. Är det någon däruppe som har något emot mig månne?

Här är i alla fall mina högst personliga värderingar på en skala av 1 - 5:

Båten 4

Besättningen 4

Dive-guiden and briefings 5

Maten 3-4

Dykning 4

(Bilden på MV Excel är tagen av Christian Hollmann, LM-DYK, Stockholm.
Alla uv-bilder är tagna av Jonas.)

Det finns inget album kopplat till denna sida.

Postadress:
DK Sjökorna - Sportdykning
c/o Björn Molander, Skepparegången 8
41318 Göteborg

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link