Hoppa till sidans innehåll

Om Konståkning


Konståkning är en idrott som på ett unikt sätt förenar fysisk prestation med elegans, fantasi och charm.


De första stapplande stegen i en konståkares karriär börjar oftast i en skridskoskola när barnen är 3-4 år. Självklart kan man börja i vilken ålder som helst, men man bör inte vara yngre.

Oftast åker man 1 timme per vecka och lär sig åka skridskor främst genom lekar och lekfulla teknikövningar.

Nästa steg är att börja ta skridskoskolemärekn - pins i form av ett lejon som heter Leo - som finns för åtta ( 8 ) olika nivåer. Vanligtvis tar det 2-3 säsonger att klara alla märken, självklart beroende på ålder, kunnande, ambition och antal träningstimmar. Barnen är oftast mellan 5-10 år när de tar sina första skridskoskolemärken. Träningsdosen ligger på 2-5 timmar per vecka och många går över till en annan grupp när de klarat märke 8.

Här kan du läsa mer om skridskoskolemärken

 

Att börja tävla i konståkning

När alla åtta märken är avklarade är det dags att börja lära sig svårare moment som enkelhopp och stå- resp. sittpiruetter. Barnen/ungdomarna får möjlighet att testa sig enligt ett väl genomtänkt testsystem för att få börja tävla. Man börjar med Grundtest Basic och Grundtest Fri.Testen genomförs på ett arrangerat test inför två godkända domare. Barnen är vanligtvis från 7 år och uppåt när de börjar testa. Åkaren får inte tävla överhuvudtaget om de inte har Grundtest i Friåkning.

När barnen har klarat sin Grundtest Fri får de börja tävla med ett program, om tränaren anser att åkaren behärskar moment för att fylla ut ett program. Programmet åks till instrumental musik och läggs upp efter relativt givna mallar. Yngsta kategorin heter Miniorer och beroende på testnivå är barnen A, B eller C Miniorer. Man är Minior till det året man fyller 10 år. Miniorer brukar träna 3-8 timmar per vecka.

Därefter blir åkaren Ungdom och har fortsatt att testa upp sig med allt svårare moment. Ungdomsåkare är man mellan 10-14 år. Normalt tränar ungdomsåkarna 5-10 timmar per vecka.

Efter Ungdomsperioden blir åkaren Junior (mellan 15-18 år) och därefter Senior. Träningstimmarna här varierar otroligt mycket beroende på nivå, tillgång till istider samt ambitionen. En elitåkare tränar 15-20 timmar per vecka på såväl Junior- som Seniornivå.

 

Utrustning

 

Beroende på vilken nivå man befinner sig på behövs olika utrustning. Om du är osäker hör efter med någon av tränarna så hjälper de er.


Skridskoskola

Viktigaste utrustning är skridskorna, ett fåtal finns för uthyrning av EIK. Dom ska vara stadiga, slipade och kan vara både med eller utan taggar. Nästa viktiga sak är hjälmen. Alla som åker i skridskoskolan ska ha hjälm när man är på isen. Märk gärna hjälmen med barnets namn på utsidan av hjälmen. Någon annan utrustning behövs inte, men det är bra om man har varma, smidiga kläder och ett par fingervantar kan vara skönt att ha på händerna.

 

Fortsättningsgrupp

När vi tränar i denna grupp är det viktigt att man har stadiga skridskor med taggar för att grunderna ska tränas in rätt och för att taggarna används i flera av hoppen. Ett fåtal skridskor finns för uthyrning av EIK. Det är också viktigt att skridskorna inte är för stora. En bra riktlinje är att skridskostorleken ska vara ungefär densamma som skostorleken. ”Riktiga” konståkningsskridskor kan man inte köpa i vanliga sportaffärer, utan hör med klubbens tränare om du är intresserad. Oftast finns det bra begagnade skridskor att få tag i, så det behöver inte bli så dyrt. Hjälm har man på sig tills tränarna meddelar något annat. Man måste minst ha tagit märke 6 för att få ta av hjälmen. Långt hår ska vara uppsatt även om man har hjälm. När det gäller kläder ska man inte ha för stora och klumpiga kläder, utan smidiga och åtsittande, så det blir lättare för barnen att utföra olika rörelser.

 

Tävlingsgrupp

Här är utrustningen mycket viktig. Tävlingsåkare ska ha privata skridskor. Skridskorna bör vara stadiga med riktiga taggar. Hjälmen har nu tagits av och det är ett måste att håret är uppsatt. På isen har man åtsittande kläder. Nu behövs även dräkt till tävling.

 

Tips

  • Köp rätt storlek - att lära sig åka skridskor i för stora skridskor är svårare!  
  • Be tränarna om råd  
  • Skridskorna måste vara stadiga  
  • Sköt om dina skridskor så håller de längre!  
  • Gå aldrig utan skydd  
  • Torka skenan ordentligt efter varje träning  
  • Ha inte skydden på skridskorna i väskan, skaffa tygskydd istället  
  • Spola av skydden ibland och gör dem rena inuti  
  • Skridskor skall torkas i rumstemperatur - aldrig över ett element  
  • Kontrollera med jämna mellanrum att skenskruvarna är åtdragna  
  • Slipa endast hos erkänd konståkningsslipare 

 

 

Märkestagning och Tester

 

MÄRKEN TILL GRUNDKURS I KONSTÅKNING
Information om skridskoskolemärken, Leo

Skridskoskolemärke 1  

  • Glada fötter/hälarna pussas/pingvingång framåt – gång framåt
  • Tårna pussas/pingvingång bakåt – gång bakåt
  • Jämfota hopp

Skridskoskolemärke 2

  • 3 st Bubblor framåt i direkt följd
  • Köttbulle, minst 90 grader i 2-3 sek
  • Stillastående korsa över en fot i båda riktningarna

Skridskoskolemärke 3

  • 3 st Bubblor bakåt i direkt följd
  • Broms på något sätt, skrapa snö
  • Harhopp
  • Stå på ett ben i 4 sek, båda benen, frifoten vid hälen

Skridskoskolemärke 4

  • Slalom framåt på två fötter
  • Tupp framåt i 4 sek, visas på båda benen
  • Chasséframåt på cirkel
  • Snurr på 2 fötter 2-3 varv 

Skridskoskolemärke 5

  • Slalom på två fötter bakåt. Höftbredd mellan fötterna.
  • Piruett 1 fot 2-3 varv, ej korrekt ingång.
  • Trea på 2 fötter höger samt vänster

Skridskoskolemärke 6

  • Åkning med glid framåt o bakåt
  • Flygplan på rak linje i 2-4 sek på höger och vänster ben. Friben höfthöjd
  • Skjuta hare 90 grader
  • Tupp bakåt 4 sek, båda benen

Skridskoskolemärke 7

  • Saxning framåt, tillåtet med lite taggar
  • Landningsposition bakåt 2 - 4 sek, båda benen
  • Hoppa ½ varv åt höger och vänster, 2 fötter
  • Chasse bakåt

Skridskoskolemärke 8

  • Flygskär cirkel 2 – 4 sek, fribenet i höfthöjd
  • Saxning bakåt – tillåtet med lite taggar
  • Treahopp –stillastående eller med fart, höger eller vänster
  • Piruett på ett ben 2-3 varv med rätt ingång.

 

 

 

Test


Exempel på vad som ska göras i de första friåkningstesterna ( som sker inför två konståkningsdomare):

Friåkning Grundtest
1. Saxning framåt i åtta och saxning bakåt i åtta
2. Treahopp
3. Piruett på en fot i tupposition minst 3 varv
4. Flygskär framåt på stor ytterskärbåge

Friåkning 1
1. Saxning framåt i stor åtta och saxning bakåt i stor åtta
2. Salchow
3. Toelopp
4. Ögel
5. Ståpiruett minst 6 varv
6. Ståpiruett med ingång bakåt, minst 3 varv

 

Läs gärna på Svenska konståknigsförbundets hemsida ang. testsystem

Uppdaterad: 23 APR 2020 18:38

 

 

 

 

Postadress:
Eskilstuna IK - Konståkning
Lennart Holmqvist, Mossebovägen 30
63362 Eskilstuna

Kontakt:
Tel: 0703707540
E-post: This is a mailto link



 

 

 

 

 

 

Sparbanksstiftelsen