Hoppa till sidans innehåll

Misterhult 2018

13/9

Klubbens paddling i Fjällbacka som Hasse skulle leda blev på grund av hårt väder i stället flyttad till Misterhult.

När Hasse, Johan, Christer och jag kom fram till Klintemåla så höll ett gäng från Örebro på att lägga i. De skulle också ha paddlat på västkusten men ändrat sig. På vägen ner i bilen hade Christer ringt från bilen och lyckats få tag i det enda exemplaret av Utekartan över Misterhult som fanns att få efter vägen. Han handlade den i Sveriges äldsta bokhandel i Söderköping. Sista delen av bilfärden skedde närmaste vägen vilket blev oväntat smal skogsväg. På den nya kartan fanns toaletter utmarkerade. Den lyxen styrde vårt val av övernattningsplatser. Istergås blev vår första lägerplats.

14/9

På morgonen gav vi oss av mot de yttersta skären men vind och en stökig sjö gjorde att vi la om planen. Nästan genast minskade vinden och vi vek på nytt ut österut igen. Vi tog oss långsamt och slingrande tätt mellan öar norrut. En snabb titt in i hamnen vid Strupö. Över Öröfjärden blev det lite vågor. Innan vi gick iland för läger gjorde vi en sväng bland de yttre skären men innanför sälskyddsområdet. Vi såg en säl och några örnar.

Brändö var nästa lägerö. På kvällen gick vi en sväng på ön. I viken bredvid lägret finns en stor bred vik med släta hällar. Inåt genom skogen gick en stig över hällar med vitmossa. Passerade en kraftledningsstolpe som surrade av växelströmmen i trådarna över huvudet. Vi anpassade oss efter solen och det blev en tidig kväll.

15/9

Vaknade tidigt. Lufttemperaturen känns hög efter att kroppen samlat på sig värme från sovsäcken. Det 15-gradiga vattnet gjorde att morgondoppet på det perfekta badstället blev till knäna och en hastig avtvättning.

Det hörs hur vinden tar i över skogen i enstaka byar. Då vi gav oss av såg vi paddlarna från Örebro på avstånd. Gruppen hade nu vuxit till åtta eller nio kajaker.

Ljuset var lätt och luften krispig. Vi paddlade hit och dit till de yttersta skären. Regnmoln dök upp och såg ut att komma vår väg så vi drog oss in mot skogsklädda öar för lunch. Väl där vände vinden och vi kände oss trygga att regnet inte skulle nå oss men ett annat regnmoln kom över oss. Sen sitter vi i kajakerna i tätt regn. Ingenstans syns någon ändring. Allt är grått. Jag håller inte reda på var vi är. Christer är focuserad på kartan. Så pekar Johan på ett litet blått fält vid horisonten som sen växer mot oss tills halva himlen är blå och de sista dropparna faller. Efter en stund av vilsenhet bestämmer vi oss för att slå upp tälten, torka våra saker, äta och sen ge oss ut på en paddling runt de närmaste öarna. Vi går iland på Stora Vippholmen. Tältplatsen var bra när vi hittat plats för alla tälten men södra delen av ön, såg vi sen, är finare.

Efter fikat ger vi oss iväg. Olastade kajaker känns befriande och snabba. Det är vackert i Misterhult. Ramsfjärden tycker jag om.

16/9

Det återstår bara att paddla tillbaka till Klintemåla. Efter en ny tur i närmaste omgivningen tar vi kortaste väg tillbaka. Med lite fantasi går den rakt mellan två öar där det är så grunt och smalt att vi måste lyfta oss fram.

Kajakarna från Örebro hade just tagit upp sina kajaker från bryggan när vi kom. Vi har sett ett par andra paddlare på en mycket fin plats i närheten av Stora Vippholmen.

Det finns fina platser överallt. Hela Misterhult med undantag från Vinö har fågelskydd så det går bara att besöka området efter att fågelskyddet slutat. Det är ett kort avstånd mellan de yttersta och de innersta öarna.