Hoppa till sidans innehåll

Gryt 29/8 - 2/9

29/8

Hasse hade planerat en tur med EKS till Västkusten. Samma som blev en Misterhults-tur förra året på grund av vädret. Tyvärr kunde han inte följa med i år men Tomas, Nils-Erik, Christer, Johan och jag tänkte göra turen ändå. I sista stund ändrade vi platsen till Gryt på grund av vädret. Utgångspunkten blev Ostkkustenkajak på Ekön, där vi kunde hyra en kajak. Vi siktade på Smultronholmen som första lägerplats, men hittar en bra plats till oss alla på en grannö.

En regnfront som stryker tätt förbi oss. En stund senare kommer ett åskoväder rakt emot oss. Alla går raskt till sina tält. Åskan går rakt över oss. När regnet slutar och vi går upp på ön och tittar ut mot Häradsskär, dit vi ska i morgon.

I skymningen ser vi något som simmar i viken. Efter att det började plaska stort tror vi att det är en säl.

30/8

Vi gick iland i hamnen på Häradsskär.Gick till fyren och getterna som betar där kom genast och hälsade. Åter i hamnen åt vi, läste en dikt och paddlade norrut.

Det kanske dåliga valet av tältplats senare kompenserades till viss del med whisky.

31/8

Vi fortsatte norrut till Harstena. Arne ville gärna besöka stället där Christer och han tältat för några år sedan. Vi gick genomom skogen till det platta berget söder om Flisfjärden. Tillbaka i kajakerna rundade vi Harstena på östsidan och fick lite vågor från havet. På norra sidan av ön stannade vi på Brännholmens solvarma hällar för lunch.

Passerade samhället och följde öarna mot sydväst i bitvis lite besvärlig motvind. Nu hade vi ingen planerad plats för kvällen men Christer såg låga klipphällar på avstånd och vi tog oss dit. Vi kom till Fångö och tältade just utanför naturreservatet.

1/9

Efter frukost bestämde vi oss för att ligga kvar på ön. Vindarna var på gränsen till vad som var möjligt för oss att paddla. I stället tog vi en promenad på ön. Vi hittade stigar genom skogen. Passerade en vik där segelbåtar låg vackert skyddade. Genade genom en för tillfället torr sankmark och kom till den gamla koppargruvan. Enorma mängder med sten har tagits upp ur berget under 50 års tid på 1800-talet.

Vi gick en annan väg tillbaska förbi den välskötta gården Bodalen.

Vinden friskade i, men vår lägerplats var skyddad och solen lyste. Vi badade och solade och några tog en ny promenad. Många fästingar måste plockas bort.

Så stod vi och tittade på himlen och undrade om vi skulle slippa åskovädret. Vi såg blixtarna och räknade sekunderna till mullret. Regnet kom vid kvällsmaten.

2/9

Hemresa. Valde östra sidan av Fångö. Det kändes längre att paddla till gruvan än att gå genom skogen. Fångö är vacker med bulliga berg som i Bohuslän.

Tillbaka på campingen fick vi hjälp av campingens personal att komma fram med bilarna. Restaurangen vid Fyrudden var stängd men vi fick ett gott alternativ på Lill Blå i Valdemarsvik. Där tackade vi varann för turen och skildes åt.