Hoppa till sidans innehåll

Att Planera och Bygga Upp ett pass

19 FEB 2021 15:53
Övningar, lekar och andra träningsmoment finns på många ställen, bland annat hos ditt specialidrottsförbund, SISU Idrottsböcker och sociala medier.
  • Uppdaterad: 19 FEB 2021 15:53

Nya koncept, övningstips och råd kommer ständigt. Att hitta övningsförslag är därmed inga problem. Utmaningen är att välja bland dem och hitta lämpliga övningar, lekar och moment för det träningen ska syfta till. Var noga så att du inte väljer övningar som motverkar ditt syfte och mål eller till och med är skadliga. Det är viktigt att du vet vilken källa du hämtar dina övningar från och hur pålitlig källan är.

Utgå från träningens syfte

Det är viktigt att du vet vilka förutsättningar och behov dina idrottare har samt vilket mål du har med träningen. Du behöver därefter fundera på vilka övningar, lekar och moment som är lämpliga. Ett tips är att besvara frågorna: ”Vad?”, ”Hur?” och ”Varför?”

Tänk utifrån ett långsiktigt perspektiv, det vill säga en lång period som inkluderar flera träningar, där övningar och moment kan bygga på varandra och utvecklas allteftersom. Använd gärna den träningsplaneringsmall som finns att tillgå under ”Stöd och mallar”.

Träningsplaneringsmall.pdf

Få med de fyra dimensionerna

Försök att variera träningen. Gör olika övningar för att få med alla dimensioner under ett träningspass vill säga den psykiska, sociala, fysiska och idrottsliga dimensionen. Oftast kan ett moment träna flera av dimensionerna. Använd gärna den modell som finns för det holistiska perspektivet som stöd, när du identifierar vilka olika dimensioner som kommer med i de olika momenten.

Anpassa övningarna

Många av de övningar som du använder kan göras enklare eller svårare. Anpassa övningarna efter dina idrottare. Idrottarna kan själva välja hur svåra övningarna ska vara för att passa deras förutsättningar. Det kan till exempel vara olika avstånd eller prickytor vid en precisionsövning, antal tillslag eller bollkontakt, eller att hoppa jämfota, på ett ben, sick-sack, hoppa rep eller upp till en högre yta eller ner till en lägre yta.

Ta gärna hjälp av dina idrottare för att få flera övningar att växla mellan. De har säkert många idéer på övningar, lekar och andra moment utifrån tidigare erfarenheter.

Skribent: Anette Löfgren
Epost: Adressen Gömd

 

  Bioracer 

dalabataljon

Drg.heraldisk

 

 

Postadress:
Falu CK - Cykel
c/o Anette Löfgren, Jesper Svedbergsvägen 27
79136 Falun

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: kassor@falucykelklub...

Se all info

RF-SISU

Antidoping

Intersport Logo

Rightforbike