Hoppa till sidans innehåll

Cykelövningar - Balans

19 FEB 2021 16:22
  • Uppdaterad: 19 FEB 2021 16:22

Snigeln

Tid: Ca 10 min                                           Förberedelser: 2min

Förberedelse

Hitta ett hyfsat plant område på minst 10×10 meter t.ex. Fotbollsplan, parkeringsplats eller skolgård. Rita sedan upp en kvadrat eller märk upp två parallella linjer med ca 10-15 meters mellanrum.

Rada upp alla cyklister längs med ena linjen. På angiven signal ska de sedan ta sig över till andra sidan så långsamt som möjligt. Man får inte avvika från sin linje allt för mycket utan alla ska ta sig så rakt fram som möjligt till andra sidan.

När alla kommit över vänder man och kör likadant tillbaks.

Tips!

Gör en tävling av det hela! Ställ upp alla längs med ena långsidan och på angiven signal rullar alla fram. Nu gäller det att vara sist över till andra sidan och man får stå still. Om någon sätter ned en fot i marken måste man ställa sig längst fram av alla som straff och fortsätta där ifrån. Samma sak gäller om någon på något sätt kör osjyst mot någon annan.

Efter ett tag blir vissa alldeles för duktiga på denna övning och då får du som tränare gå in och avbryta om du vill hinna med något annat. Jag brukar avbryta när de är två-tre deltagare kvar som bara står still.

Lycka till!

Små tajta cirklar och åttor

Tid:10min                                                   Förberedelser: 1min

 Förberedelse

Hitta ett stort område där alla cyklister ryms. Gärna något med grus underlag typ en fotbollsplan eller en stor parkering.

Genomförande

Cyklisterna ska nu sprida ut sig på området och vara så pass långt ifrån varandra att de inte stör någon annan. Är ni många bestäm då gärna i förväg åt vilket håll man ska göra cirklarna så blir det mindre stökigt. Självklart byter man sedan håll efter en stund.

På angiven signal ska alla börja cykla i en så tajt cirkel som möjligt. De som är riktigt duktiga kommer kunna göra cirklar med bakhjulet som är ca 50cm i diameter. Det är viktigt att sitta rak i ryggen under övningen så man inte tippar inåt eller utåt. Det är alltså inte meningen att köra fort utan snarafe att kunna hålla balansen. 

Då det är lätt att välta kan man också börja med att inte sitta fast i pedalerna. Man bör även hålla blicken dit man ska en bit framför framhjulet.

Är man riktigt duktig klarar man av ett helt varv med styret i 90 graders vinkel.

Fördelen med grus som underlag är att det syns hur tajt du kört. 

Ökad svårighetsgrad

Gör en tajt 8a. Först en cirkel åt ena hållet och sedan direkt en åt andra hållet.

OBS! Det här kan bli en stökig övning om området är för litet eller om cyklisterna blajar för mycket.

Viktigt att hålla fokus hela tiden!

Osynliga bron (Repen)

 Tid:10-15min                                Förberedelser: 5min                  Deltagare: 5-10

 Förberedelse

Hitta ett område där du kan lägga ut två rep (5-10m förtöjningslina till båt är att föredra) parallellt med ca 20-30cm mellanrum. Området behöver i sig inte vara plant.

 Genomförande

Samla alla cyklister på ett led i ena änden av de två repen. Skicka dem sedan en och en att köra på den osynliga bron mellan repen. Det gäller här att inte nudda repen som symboliserar kanten på bron. När man kört igenom gör man sedan en loop tillbaks till start och kör igen.

Tips!

Viktigt är att man har blicken långt fram och tittar på målet dit man ska och inte på problemet framför sig! Farten är också en mycket viktig del för balansen så se till att man inte kör för långsamt. Det är mycket lättare att rulla igenom än att trampa.

För de yngre kan man skoja till de med en historia om att man ska cykla över en osynlig bro i djungeln. Åker man av blir man uppäten av farliga krokodiler eller liknande.

Exempel

Ökad svårighetsgrad

Smalna av avståndet mellan repen eller lägg på en sväng. På bilden ovan finner du lite olika varianter. Fördelen med lite styvare rep är att man bara kan ta tag i ena änden och vrida dem så kommer de att smalna av längs med hela sträckan.

För de som är riktigt duktiga med balansen kan man utmana dem att cykla på bakhjulet.

Plocka flaskor 

Många teknikövningar bygger på att öva  balans och koordination. Dessa två moment skulle jag säga är två av de största grundbultarna i alla former av cykling. Även om vissa grenar kräver mer än andra.Ett sätt att öva dessa två är att plocka flaskor. 

En sten fungerar också bra.
Börja med att ställa en flaska på ett lite högre föremål som t.ex. ett bord. Cykla sedan förbi bordet och plocka upp flaskan i farten. För att ta det hela ett steg till vänder du sedan runt och ställer tillbaks flaskan på bordet. Prova gärna med att plocka upp flaskan i höger respektive vänster hand så du vänjer dig med båda. 

När du sedan vill öka svårighetsgraden ställer du flaskan på något lägre föremål. En stubbe brukar fungera utmärkt. Gör sedan på samma sätt som tidigare. 

För att göra det riktigt svårt ställer du sedan flaskan direkt på marken. Här gäller det att verkligen hålla tungan rätt i munnen för det här är inte lätt. Markera en liten ruta så du vet vart du ska ställa ner flaskan igen. Gör du en stor ruta blir det självklart lättare. 

Ett annat tips är att se till så flaskan inte är tom då den lätt välter. Har du ingen bra cykelflaska du vill använda går det även utmärkt med en vanlig PET-flaska. 

Lycka till! 

🙂

Källa: https://cykelandreas.wordpress.com/ovningsbanken/  

Skribent: Anette Löfgren
Epost: Adressen Gömd

 

  Bioracer 

dalabataljon

Drg.heraldisk

 

 

Postadress:
Falu CK - Cykel
c/o Anette Löfgren, Jesper Svedbergsvägen 27
79136 Falun

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: kassor@falucykelklub...

Se all info

RF-SISU

Antidoping

Intersport Logo

Rightforbike