Hoppa till sidans innehåll

Cykelövningar - Teknik

19 FEB 2021 16:38
  • Skapad: 19 FEB 2021 16:38

Teknik 8:an

Tid:15min                                                   Förberedelser: 5min

 Förberedelse

Hitta ett område som är hyfsat plant och håller måtten minst 20x30meter.

Exempel på yta (före bild)

Ställ sedan ut koner enligt beskrivningen nedan. Längden kan varieras men det måste alltid vara jämnt antal koner i mitten för att övningen ska fungera.

(Om man har ojämnt antal koner i slalomen kommer man alltid ut åt samma håll)

Ställ ut konerna så här.

Genomförande

Ställ upp cyklisterna på två led vid konen där det står start (Ett led till höger och ett till vänster om konen). Släpp sedan iväg dem en och en ungefär när den framförvarande kommit halvvägs. Släpp varannan ur vänster och höger led.

 Efter att man kört slalom i mitten viker man av till vänster eller höger och svänger 90 grader runt nästa kon och spurtar sedan allt vad man kan till nästa kon och tar sig in i banan igen. (Är man ett större gäng kan det bli lite väntetider)

Gör man detta rätt kommer man att svänga vänster/höger varannan gång när man är klar med slalomen.

När man är klar  (Efter bild)

Ökad svårighetsgrad

För att öka svårigheten kan man lägga banan i frånlut, motlut eller på skrå. Det går också att Experimentera med att lägga den på olika underlag. Absolut svårast är frånlut på grus eller sandigt underlag.

Tips!
Denna övning kan man med lätthet köra som intervaller för en grupp äldre ungdomar. Då antingen på tid eller antal varv körda. 3-4 minuters intervaller brukar vara lagom.

Små tajta cirklar och åttor

Tid:10min                                                   Förberedelser: 1min

 Förberedelse

Hitta ett stort område där alla cyklister ryms. Gärna något med grus underlag typ en fotbollsplan eller en stor parkering.

Genomförande

Cyklisterna ska nu sprida ut sig på området och vara så pass långt ifrån varandra att de inte stör någon annan. Är ni många bestäm då gärna i förväg åt vilket håll man ska göra cirklarna så blir det mindre stökigt. Självklart byter man sedan håll efter en stund.

På angiven signal ska alla börja cykla i en så tajt cirkel som möjligt. De som är riktigt duktiga kommer kunna göra cirklar med bakhjulet som är ca 50cm i diameter. Det är viktigt att sitta rak i ryggen under övningen så man inte tippar inåt eller utåt. Det är alltså inte meningen att köra fort utan snarafe att kunna hålla balansen. 

Då det är lätt att välta kan man också börja med att inte sitta fast i pedalerna. Man bör även hålla blicken dit man ska en bit framför framhjulet.

Är man riktigt duktig klarar man av ett helt varv med styret i 90 graders vinkel.

Fördelen med grus som underlag är att det syns hur tajt du kört. 

Ökad svårighetsgrad

Gör en tajt 8a. Först en cirkel åt ena hållet och sedan direkt en åt andra hållet.

OBS! Det här kan bli en stökig övning om området är för litet eller om cyklisterna blajar för mycket. Viktigt att hålla fokus hela tiden!

Källa: https://cykelandreas.wordpress.com/ovningsbanken/

Skribent: Anette Löfgren
Epost: Adressen Gömd

 

  Bioracer 

dalabataljon

Drg.heraldisk

 

 

Postadress:
Falu CK - Cykel
c/o Anette Löfgren, Jesper Svedbergsvägen 27
79136 Falun

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: kassor@falucykelklub...

Se all info

RF-SISU

Antidoping

Intersport Logo

Rightforbike