Hoppa till sidans innehåll

Dagboksanteckningar från Erik och Jerrys resa 2018

Ett urval från dagboken av vår resa till Nya Zeeland jan-feb 2018.

Om ni vill läsa alla dagboksanteckningarna och se flera bilder därifrån så finns dom på Resdagboken.

Ahuriri Golden day!, söndag 21 januari 2018 Omarama, Otago, Nya Zeeland

Idag startad vi redan 05:30 i hopp om att komma först till de övre delarna av Ahuriri.

Det blev så också och vi var vädgit glad för det. Vinden var inte alls lika hård idag och det dröjde inte länge innan vi såg 4 kilos fiskar kryssande i det turkosa vattnet. Dagen blev till en fullständig show med flera fina upplevelser. Jag (Jerry) tog 4 stycken där 2 stycken vägde 2,8kg och 3.1kg!

Ett helt jävla magiskt flugfiske i den finaste miljö man kan tänka sig! Erik hade kontakt med en jätteöring som vi taxade till 5-6 kg men den blev dessvärre skrämd och försvann, tillfälligt.
Vi vandrade uppströms en bit och fick erfara fantastiska ställen som vi inte sett tidigare. Stora öringar på flera ställen.
Vid 2-tiden gav vi upp och stack ner till den lokala puben och sänkte en liter öl var, lätt!
Nu planerar vi morgondagens tripp som kommer att ta oss via River Road (4wd) till Tekapo och Mary Burn. Det ser vi fram emot!

Tuff dag i bil och en del nya vatten, tisdag 23 januari 2018 Omarama, Otago, Nya Zeeland

En tuff och skakig bilfärd med Toyotan på River Road till Tekapo River samt Mary Burn. Vi körde
4 mil på stenar istället för grus och bilen klarade sig nästan helskinnad därifrån, var bara en halv dörrsida som lossnade någonstans efter vägen. Kommer inte att åka och leta efter den!

Fisket i Tekapo blev en stor flopp, älven snorfull av Didymo (en slemmig växt, alg) som gjorde det halt som satan och äckligt att fiska där.
Vi bytte till Mary Burn och valde naturligtvis att gå efter fel sida uppströms. Det blev bara snårigare och taggigare för varje 100 meter så vi vände. Efter koll på kartan så var vi 300 meter från fiskbara sträckor men det visste ju vi inget om, snopet var det.

På hemvägen så blev det en Pizza i Twizel och en stor Speights. Kvällen tänkte vi tillbringa i övre Ahuriri med nattsländfiske som mål, men när vi kom fram så var älven gråfärgad och helt ofiskbar, ridå.
Hem igen och där tröstade vi oss med en GT eller var det 2, kommer inte ihåg.
Ny dag och nu åkte vi till en helt ny älv som ingen av oss hade besökt förut, spännande.
Maerewhenua heter den och var en liten fin å men tyvärr allt för lite vatten, vi lyckades ändock att nita 2 st regnbågar. Efter det så drog vi till Deep Stream som inte alls var deep och tyvärr utan fisk, men det var fantastiskt vacker där. Vägen dit gick efter bergsväggen, upp och ner i 2-3 km i 34 gradig hetta. Till och med Jerry bröt ut i en svettdroppe, mig forsade det strida strömmar ner efter ryggen.

Heta dagar i Oreti!, tisdag 30 januari 2018 Te Anau, Southland, Nya Zeeland

Från Wanaka gick resan vidare till Te Anau och fiske i framförallt Oreti River. Vi hade inget bokat utan snokade omkring ett tag och frågade runt på bra boende. Vi lyckades till slut hitta ett mycket prisvärt boende där vi nu har varit i 3 dagar. Första kvällen besökte vi Waiau för det legendariska kvällsfisket när nattsländorna kläcker ut runt 21:00. Vi kom dit vid 20:00 och väntade, väntade...
Va fan är det som händer, inga vak fast klockan var 21:40... Skulle det bli ett fiasko som i Clutha igen!? Men plötsligt så började det vaka överallt. Mörkret kom snabbt och det blev svårt att se.
Erik lyckades nita en fin regnbåge på 1.8kg! Kvällsvandringen hem i djungeln på Kepler Track, med pannlampa, var lika fin och mystisk som vanligt.
Morgonen därpå så startade vi tidigt för att komma till Oreti först av alla. Vi kom ner till den sträcka vi beslutade kvällen innan att starta på och det dröjde inte länge innan vi fick kontakt med riktiga trofé öringar. Under den dagen så sightade vi ett 30-tal öringar mellan 3 och 7 kg. Ett helt sanslöst fiske blev det. De flesta skrämde vi dock p.g.a lågt vattenstånd, men jag (Jerry) lyckades till slut kroka en stor öring som mätte hela 82cm!

En sådan längd motsvar en vikt på över 5kg! Har aldrig upplevt något liknande på ett klass 4 spö och 0.18 i tafsspets. Fick hålla på i 20 minuter och springa 200m nedströms innan den tlll slut gav upp. Fy satan vilken dramatik det var, och allt hamnade på film!
Efter ytterligare en halvtimme så krokade Erik på en lika stor som dessvärre tog flugan och sa adjö.
Mörbultade av sol och av ett extremfiske så blev det ett par GT på kvällen innan vi slog igen ögonlocken.
Dag 2 i Oreti blev lika spännande där både Erik och jag tappade gigantiska fiskar. Vi har insett att vi måste gå upp tafstjocklek om det här ska funka. Det går inte att göra någonting när de smäller på.
Dom går hur dom vill och vi kan bara följa med och göra det lilla motstånd vi vågar för att förhindra tafsbrott. Jag har aldrig varit med om något likande!

Nu sitter vi här i den varma natten och planerar ett nytt besök i detta vatten. Vi har förlängt vår vistelse en extra dag för detta. På torsdag kommer det in en tropisk storm från väst och man säger att det kan komma 400mm regn på ett dygn. Vi tänker troligtvis använda den dagen för att ta oss vidare upp mot västkusten. Regnet är välkommet, men det kan betyda svårigheter ett par dagar, men det skiter vi i. Jag tror det är bra med lite mer vatten i systemen och att temperaturen går ner lite. Vädret har hittills varit extremt fint, men varmt. Det går ingen nöd på oss med andra ord.

Ginklart i Waitangi Taona, lördag 10 februari 2018 Whataroa, West Coast, Nya Zeeland

Nu är vi i Whataora och bor på ett före detta sjukhem, ombyggt till motellstandard, helt OK. Vi blir här 3 dagar för fiske i Waitangi Taona och La Fontaine. Whataora är en liten håla som fortfarande inte blivit större än 1995 när vi passerade förbi på vår första resa.
Fisket är kanon och älven ginklar, helt perfekt vattenstånd, ja vi har faktiskt aldrig sett den så bra som nu. En lokal Wildlife Ranger beskrev ån som ett "Fishermans Paradise". Access till ån är nu jättesvårt eftersom det har vuxit upp gorse.

En helt för jävligt taggig buske. Där vi förr gick till strandkanten fick vi nu vada i vattnet ibland för att komma till våra favoritställen. Hittade också en ny accessväg som ledde till en helt magisk sträcka, det stod 4-5 fiskar och käkade när vi anlände. Jag (Erik) lyckades nita en fin öring på en Copper John, sen fiskade vi en stund på de andra men nix. Vi bytte fiskeplats och efter ett helt företag med att busha sig igenom gorsen så kom vi fram och såg öringar uppradade på linje. Efter ett 40-tal kast med bra presentation utan resultat så bytte jag fluga från Copper John till en liten Pheasent Tail och då nöp han i direkt.

Det var mina första öringar någonsin i Waitangi Taona så jag är helt enkelt superglad. Med det ginklara vattnet så är det helt för jävligt lätt att skrämma dom så man får vara glad att nita 2 fiskar på en dag. I morgon så tänker vi prova på La Fontaine som visst skall fiska bra just nu, om nu inte regnet som de varnade för idag blir för mycket.
Just i detta nu så blev det en jordbävning på 4,3, som skakade huset rejält, men ingen fara med oss. En helt ny upplevelse för oss båda, lite kul faktiskt.

Vi säger adjö till Nya Zeeland och Cyklonen Gita, tisdag 20 februari 2018 Omarama, Otago, Nya Zeeland

Vägen till Omarama går över ett bergspass som heter Arthurs pass och är riktigt spektakulärt med branta stup och hårnålskurvor. Efter vägen så ligger ett samhälle som heter Otira, en ödslig by som såg ut att vara helt övergiven sist Jerry var här. Nu hade dock den levt upp igen med ett Otira Stagecoach Hotel&Museum, är väl nån driftig människa som flyttat in. Där på hotelltaket såg vi en stor figur av Gollum (Sagan om ringen) sitta och sträcka sig efter ringen.

Vi förstod varför. Området är ytterligare en site som Peter Jackson valt till scener i filmen. Man kan lätt förstå detta då man ser den spektakulära omgivningen. Vi har åkt förbi flera platser där scener tagits, t.ex. Mavora Lakes, The Remarkables, Tekapo Plains m.fl. men vi ödslar ingen dyrbar tid på att gå i Ringen fotspår utan jakten på storöringen är allt för stark:)

Vi körde hela dagen i 54 mil och det tar tid på dessa slingriga vägar och man måste hela tiden vara uppmärksam på medtrafikanterna, speciellt kineserna som vinglar mycket och kör 50 där det är 100. Scenerierna efter vägen är fantastiska och det gäller att hålla fokus på vägen som förare, man får stanna och fota lite då och då. Ett stopp i Geraldin för en supergod hamburgare, bästa på många år, och lite matshopping innan Omarama. Väl framme så hade vi inget boende bokat, vi hade ringt några motel men alla var fullbokade, var visst nån roddtävling under helgen. När vi kom fram så stannade vi till på första stället och frågade om det fanns rum. Vilken lycka när en trevlig tjej fixade lite med bokningarna och vips så hade vi boende i 5 dagar för 125 dollar om dan.

Dagen efter så for vi tidigt till Upper Ahuriri för fiske på vårt favvoställe, men det var då fan, vinden blåste halv storm igen när vi anlände. Det har varit så nästan varje gång vi åkt dit, förr om åren så började blåsten inte förrän 11-12-tiden och inte så kraftig som nu.
Vi gav upp och åkte ner till nedre Ahuriri istället nästa dag. Där började fisket riktigt bra med flera hugg på torrfluga dessutom, älven var skapligt klar efter mycket regn tidigare. Har varit svårt att få fisken att stiga till torrisar tidigare men nu gick det. Efter en timmes bra fiske så hördes det ett jävla högt motorljud från V8-motorer och det kom 2 stycken Jetbåtar körandes rätt förbi oss i fullt fart och svallvågorna slog upp över stranden och vips så var älven grå igen och ofiskbar, helvete också!

Tur att vi inte stod i vattnet utvadade då hade vi väl varit överkörda. De förstörde vårt fiske i drygt 1 timme. Nåja vi fortsatte fisket men huggperioden var över och dagen gick, rätt som det var så kom båtarna tillbaka med samma reslutat igen, då blev jag förbannad och gav dom fingret. Det skulle jag inte gjort de tvärvände och kom tillbaka och frågade "whats the problem" , vi förklarade vår syn på saken och de hade svårt att fatta det, de tyckte till och med att fisket blir bättre efter att båtarna kört förbi och rört upp bottenslammet, vilka idioter, men vi skildes åt med ett handslag, phu.

De hade tydligen tillstånd att nöjesköra vid 12 tillfällen per år och detta var ett sådant, tidigare så hade det varit föbjudet att köra båt upp i Ahuriri.

Vi fattar inte att de kan ge tillstånd till detta, det är ju en älv som har jättehög status hos fiskare runt hela världen, om man möts av jetbåtar så kanske den kommer att tappa i statusen de byggt upp. Ahuriri är troligtvis en av de bästa storöringsälvar som Sydön har att erbjuda och kanske en av de bästa älvarna i världen. Dessutom är den helt vild (oreglerad) och innehåller ett unikt fågelliv i mynningen till Lake Benmore. Jerry filmade båtarna och nu förbereder vi ett mejl till Fish&Game och DOC (motsvarande Länstyrelsen) för att visa hur det ser ut när dom kör i de smala armar som älven skapar i ett mynningsområde. Tiilstånden de har fått är på prov sen 2017 och vårt yttrande till ansvariga myndigheter kommer att skicka in sand i deras motorer, förhoppningsvis för alltid. Moahahaa!!!

Sista fiskedagen i Omarama har blivit en sjusovardag (regnar) för nu har en Cyklon (Gita) dragit in igen med full kraft, samma som ödelade Tonga och Fiji, den har skaffat mer power över havet och slår till idag. I morgon så är den i full gång och då måste vi tyvärr ut på vägarna för vår resa är på sista dan, bilen skall återlämnas. Varningar är utfärdade över hela norra sydön, håll er inomhus och surra fast det som är löst för det blir starka vindar. Det kan till och med bli värre än cyklonen Fehi som drog in för 2 veckor sedan och skapade kaos på västkusten. Vi skall till Christchurch för en övernattning innan resan till Singapore startar. Där har vi 3 dagar till slappa och shoppa eller roa oss på nåt sätt, skönt med ett avbrott på resan hem.

De sista 2 veckorna ha varit tuffa för oss med dåligt resultat på västkusten och här har vi i stort sett blåst bort allt vettigt fiske. Men vädret kan man inte göra mycket åt och vem visste att 2 stora Cykloner skulle dra in över Nya Zeeland när vi var där. Har aldrig varit med om dylikt väder. Extrem värme, 34 grader, till 9 grader idag. Är det klimatet som är upp och ner? Summa sumarum så är vi ändå mycket nöjda med fisket och vår totala vistelse, vi har aldrig sett och tagit så mycket och så stor fisk som på denna resa samt att det hänt saker man aldrig trodde sig få uppleva, 2 cykloner och en jordbävning på 5 veckor, bara det. Händelser man sent skall glömma. Vi åker härifrån med många minnen och erfarenheter, igen. Vi hörs nästa gång från Singapore.

Hälsningar från Erik Ryd och Jerry Lindkvist

Uppdaterad: 28 MAR 2019 14:32 Skribent: Erik Ryd

Swedbank 5387-5001

Medlemsavgifter

Vuxna 400:-/år

Fiske i tjärn ingår.

OBS! Viktigt! Ni som är nya medlemmar eller har betalat in medlemsavgiften och inte lämnat uppgift om adress, telefonnr och epostadress, måste skicka in dessa till This is a mailto link för att vi ska kunna skicka ut medl.kort, information m.m.

Postadress:
Föreningen Flugfiskarna - Casting
Tony Persson, Sågvägen 4
81493 Skutskär

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link