Hoppa till sidans innehåll

50 ENKLA SÄTT ATT SIMMA SNABBARE PÅ TÄVLING


Starten
1. Var fokuserad på vad du skall simma när du ställer dig på startpallen
2. Dyk i streamline och jobba direkt med benen på fj, ry & fr för att behålla farten
Andning
3. Andas ej direkt efter starten – det bromsar din fart från starten
4. Andas i jämn takt, helst varannan på fj och 3-takt på fr.
5. Andas ej precis före vändning (fr) och direkt efter
6. Håll andan de sista 5 meterna innan målgång
Glid
7. Glid i starten så att du utnyttjar farten från pallen
8. Glid när armarna är rakt fram på bröstsim så att du får nytta av bensparken
Vändningar
9. Träna på att vända rätt – du skall känna dig säker på vad du gör
10. Lär dig avståndet på ryggsim från flaggorna – titta ej bakåt
11. Träna på att vända snabbt – 3 vändningar kan gör 3 sekunder snabbare
12. Simma full fart in mot vändningen – stanna ej av
13. Försök att vara snabb runt i vändningen – du kan tjäna mycket tid
Tryck dig fram under vattnet
14. Tänk på tekniken när du börjar bli trött
15. Det är du som drar dig framåt – ju mer du tar i ju snabbare går det
16. Tänk att dina armar är som plattor under vattnet som flyttar dig framåt
17. Träna på hur det känns när du provar att dra mer med händerna
18. Träna på S-draget i fr och ry, nyckelhålet i fj och hjärtat i br – ser du det?
Benspark
19. Benen är som motorn på en båt – ju mer de ”snurrar/sparkar” ju fortare går det
20. Försök att hålla igång benen hela tiden på ry och fr
21. På fj måste du trycka till en gång när armarna dras tillbaks och en gång när de sträcks fram
22. Träna på att känns hur fötterna trycker dig fram på br – om ej vinkla mer
23. Ta alltid i extra mycket med benen efter start och vändning samt den sista längden
Sträck på dig
24. En lång smal fisk simmar fortare än en bred kort fisk – sträck på dig
25. Sträck på dig efter starten och vändningar så glider du mer och snabbare
26. Sätt i händerna långt fram och ta först upp dem när du inte kan sträcka mer bakåt
27. Sträck på dig när du simmar ryggsim – sitter du bromsar du farten
28. Titta rakt upp eller lite bakåt på ryggsim så flyter du upp i vattnet
Titta ej på de andra
29. Det är bara du själv som kan påverka hur fort du simmar – ingen annan
30. Titta ej på de andra – det förstör din teknik och rytm
31. Titta ej på de andra – du blir bara stressad
32. Du kan titta på de andra när du andas i fr och i t.ex. i vändningarna
33. Håll blicken fokuserad på väggen och tanken på vad du gör – inte de andra

Öka tempot
34. Alla blir trötta i slutet – ökar Du farten vinner Du
35. Simmar du 100 m – öka tempot efter 50 m när många tycker det känns tungt
36. Öka tempot efter vändning så får du lätt ett försprång
37. Öka alltid tempot på sista längden - när du kommer i mål skall du vara helt slut
38. Spurta de sista 5 meterna genom att lägga på benen och inte andas
Målgång
39. En bra målgång kan vara skillnaden mellan guld och ingen medalj alls
40. Andas aldrig de sista 5 m – koncentrera dig på att sätta handen snabbt i väggen
41. Håll tempot och öka helst de sista meterna – det gäller 10-delar
42. Sträck dig snabbt mot väggen, inte bara sätt i handen
43. Träna på ryggsim hur långt du har från flaggorna och in till väggen
44. ”Tajma” armtagen rätt på fj och br så att du når väggen precis när händerna är sträckta.
Glöm inte att också…
45. Simma in ordentligt så att din kropp vaknar/mjukas upp, både teknik och fart
46. Värma upp så att kroppen är ”vaken” och på G när du skall simma
47. Hålla dig pigg innan och mellan loppen genom att sitta där det finns frisk luft, undvik
där det är allt för varmt och spring inte och lek/busa för mycket. Gå gärna ut i mellan
åt och andas in frisk luft.
48. Dricka vatten mellan loppen – ej sportdryck. För mycket socker gör dig slö. Blir du hungrig så ät frukt (banan är bra) eller smörgås – inte godis, choklad eller kanelbullar.
49. Simma av efter varje lopp så att musklerna blir pigga igen. Finns det ingen extra bassäng kan man röra på sig lätt och mjukt och sedan stretcha lite.
50. Men… framför allt - ha kul!
Har du inte kul på kanten blir det inte roligare i bassängen. Var glad, sprid glädje till
dina kompisar och tänk varje gång…. Nu skall jag göra mitt allra bästa!

Uppdaterad: 18 NOV 2018 14:50
Epost: Adressen Gömd

 

 

Annons trelleborgs energi

 

SvS_Grasroten_föreningsmtr_Splash



Facebook



Våra sponsorer

 



 

Postadress:
Föreningen Trelleborg Sim - Simidrott
Hyredammsgatan 1
23144 Trelleborg

Besöksadress:
Hyredammsgatan 1
23144 Trelleborg

Kontakt:
Tel: +4641018060
E-post: This is a mailto link