Hoppa till sidans innehåll

Kretskaveln 2012

Butlers Triathlon - Hur gick det?

Foto: Katarina Bäckström

I helgen som gick ställde Främmestads IK upp med ett lag i Butlers Triathlon. Laget bestod av: Mikael Almen, Larry Wadlin, Henrik Sahlström, Andreas Rom och Emma Larsson.

Sent på Onsdagskvällen lämnade Emma Larsson återbud pga sjukdom. Emma kommer att ställa upp i Stockholm Maraton den 5 Juni och ville inte göra förkylningen värre under triathlon- tävlingen.

Då började jag och mina medtävlare söka efter en ersättare. SMS skickades till höger och vänster. På torsdagsmorgon fick vi tag i en som ville vara med. Vi bytte ut Emma L mot Emma S som i Sjöström. På lördagsmorgonen samlades vi utanför Älvhögsborg i Trollhättan. Alla var taggade och lite osäkra på sin form, vintern var ju ovanligt lång denna säsongen. Vi började med att simma 300m i inomhusbassängen för att sedan växla över till cykel momentet, 45km. Simningen flöt :-) på bra för alla. Vi växlade som två i Mixade- klassen (herr+dam).

Cyklingen gick från Trollhättan söder ut till Hjärtum (väster om Göta Älv) där vi lämnade asfalten och började nöta grusväg som tog oss vidare mot Öresjö. Hela vägen ner mot Hjärtum kämpade vi i motvind och sega uppförsbackar. Det märktes att vi inte hade tränat som vi skulle gjort men bet ändå ihop och kämpade. Under grusvägs cyklingen såg de andra i mitt lag att mitt, Henrik:s bakhjul var lite skevt men vi körde vidare för det påverkade inte min cykling. När det var en halvmil kvar till Trollhättan kände jag hur luften började försvinna i bakhjulet så vi stannade och bytte innerslang, då märkte vi också att en eker i hjulet gått av. När vi cyklade vidare sedan kändes väldigt tydligt att bakhjulet inte var okej, skevheten var värre än förut. -Vi kör så länge det går skrek jag, kom igen bara!

Åter på Älvhögsborg så växlade vi som 10:e lag innan löpningen som var ett något förlängt Kraftprov, 13km. Efter bara 2 km skrek Emma till att hon fått kramp i låret. Hon försökte att springa men det var omöjligt. Vi provade att stretcha muskeln, massera men inget hjälpte. Vi bytte då taktik, från att vinna till att bara ta oss i mål. Vi hejade på våra motståndare med glada miner och tillrop. I mål kom vi till slut, nöjda att iallafall genomfört tävlingen, tid och placering har vi redan glömt ;-).

Klockan 19:00 var det bankett i den nybyggda delen på Älvhögsborg. Det serverades kallskuret kött, (fläskfilé, kyckling, skinka), potatissallad, pasta, en grönsallad och mjukt bröd. Valfri dryck. Under middagen underhöll Jessica Andersson tillsammans med en pianist. Senare på kvällen var det pris utdelning. Vi blev verkligen överraskade när Främmestads IK ropades upp för att motta pris, dels för sina glada tillrop, peppade sina medtävlare och att jag lovade att vi kommer tillbaka nästa år och ger järnet igen. Vi vann fristarter till Alliansloppet (inlines eller rullskidor) i Augusti. Tävlingen går mellan Vänersborg och Trollhättan.

Kent Bäckström ställde också upp i tävlingen. Det var han och fyra arbetskamrater som deltog. De tävlade för Trollhättan Energi – Värmeverket. Hur det gick? De slog oss med marginal.

// Henrik Sahlström

Uppdaterad: 07 JUN 2016 21:17 Skribent: Henrik Sahlström

Postadress:
Främmestads IK - Orientering
Birgitta Andersson, Tengene St Källstorp 3,
46792 Grästorp

Kontakt:
Tel: 051424290, 0730657243
E-post: This is a mailto link